• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gewogen gemiddelde bepalen mbv draaitabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

arrie23

Gebruiker
Lid geworden
20 okt 2009
Berichten
400
Ik probeer in Excel een gewogen gemiddelde te berekenen mbv een draaitabel

Voorbeeld:
In kolom 1 heb ik de dag (ma t/m zo)
In kolom 2 de dagsoort (werkdag of weekend)
In kolom 3 het aantal voertuigen wat die dag voorbij is gekomen
In kolom 4 de gemiddelde gereden snelheid per dag

Nu wil ik een draaitabel maken met de dag als rij. In het gegevensveld wil ik dan graag het gewogen gemiddelde van de snelheid per dag obv kolom 3 en 4.

Als ik vervolgens in de draaitabel de rij met dag vervang door dagsoort wil ik automatisch het gewogen gemiddelde van de snelheid per dagsoort obv kolom 3 en 4.

Ik ben al in de weer geweest met draaitabel-formules-berekend veld (gewogen_gemiddelde = aantal*snelheid/aantal) maar dit gaat, zoals ik het doe, niet goed:

Excel gaat binnen de draaitabel als volgt aan het rekenen, stel een voorbeeld voor 2 maandagen:
eerste maandag: 10 voertuigen, gemiddelde snelheid 80 km/u
tweede maandag: 20 voertuigen, gemiddelde snelheid 90 km/u

Correct gewogen gemiddelde voor de maandagen: (10*80+20*90)/(10+20) = 86,7

Excel rekent met mijn draaitabelformule echter als volgt: (10*80+10*90+20*80+20*90)/(10+20) = 170

Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen. Ik wil het graag rechtstreeks mbv de draaitabel uitrekenen en niet eerst extra berekeningen maken. Als ik eerst als tussenstap een kolom aanmaak met aantal voertuigen*snelheid en die opneem in de draaitabel gaat het wel goed maar dit is niet wat ik wil.
 
Laat eens zien (xls voorbeeldje) wat je al hebt.
Dat maakt alles een stuk duidelijker en eenvoudiger om op te lossen.
 
Bij deze het voorbeeld bijgevoegd. Het gewogen gemiddelde is dus bepaald mbv draaitabel-formules-berekend veld
 

Bijlagen

  • Voorbeeld draaitabel icm gewogen gemiddelde.xls
    17 KB · Weergaven: 320
Ik kan ook niet zo snel vinden hoe dat moet.
Als ik eerst als tussenstap een kolom aanmaak met aantal voertuigen*snelheid en die opneem in de draaitabel gaat het wel goed maar dit is niet wat ik wil.

Wat zijn je argumenten dan om het niet te doen met extra kolommen ?
 
Dit voorbeeld is een sterk vereenvoudigde versie van wat ik wil realiseren. Het aanmaken van extra kolommen is dan nogal bewerkelijk. Het kan wel maar ik was erg benieuwd of het ook rechtstreeks via de draaitabel opgelost zou kunnen worden, dat scheelt een hoop tussenstappen
 
Ik wil niet veel meer dan een draaitabel die op eenvoudige wijze het gewogen gemiddelde berekent en weergeeft. Als dat niet direct op basis van de gegevens kan ga ik toch maar met de extra kolommen werken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan