• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

gewogen gemiddelde marge berekenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

arjoderoon

Gebruiker
Lid geworden
2 mei 2007
ik zit met het volgende probleem:
ik heb marges in een normale situatie en in een actie situatie. dit zijn percentages.
ik heb ook volumes die ik hier aan wil koppelen. Nu wil ik de gemiddelde marge berekenen
door het volgende te doen:

in kolom a heb ik de volgende formule:
(marge*volume/)volume

dit heb ik voor zo'n 30 regels.

vervolgens heb ik helemaal onderaan de volgende optelling:

som van kolom A / totaal volume.

als ik deze instel als percentage moet daar toch de gewogen gemiddelde marge uitkomen?

ik krijg nu namelijk een waarde van 1,1 % terwijl eigenlijk alle waarden tussen de 10 en 27% slingeren dus het lijkt mij dat ik ergens iets fout doe. Ik weet alleen niet wat.

wie kan mij helpen?

als ik werk met absolute marge en daar hetzelfde trucje voor doe kom ik op een margen van 54,6% en 19,8 %.

als ik vervolgens via de excel formule voor het gewogen gemiddelde bereken, krijg ik 54,6%=somproduct(alle absolute marges; alle volumes)/som(alle volumes)

Ergens gaat er iets niet goed lijkt mij. Volgens mij mis ik bij het gebruik van de absolute marge ook ergens iets dat de absolute marge weggezet wordt tegen de kosten.

wie kan mij hier bij helpen?

in het volgende bereik staan de volumes:

O127:O218

in het volgende bereik staan de % marges:

AF127:AF218

in het volgende bereik staan de prijzen:

K127:K218

en in dit bereik staan de kostprijzen:

M127:M218

Als je een voorbeeldje post wordt alles voor ons veel duidelijker.

Hallo Arjoderoon

Je gemiddelde marge bereken je volgens mij door middel van de formule
som van alle marge*volume en dit vervolgens te delen door de som van alle volumes.

Groeten
Thoralf

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan