gewoon totalen optellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

LuckyFm

Gebruiker
Lid geworden
3 feb 2015
Beste forum leden,

Waarschijnlijk denk ik te moeilijk, maar ik zit met het volgende probleempje en ik kom er gewoon niet uit

we hebben zes spelers die tegen elkaar 6 wedstrijden spelen, daarvan wil ik per speler de totaal behaalde punten optellen.
Na elke partij worden er in tabel 1, 2 records geschreven resultaat van speler 1 en resultaat van speler 2:
elke speler heeft een SpelerID 1 t/m 6

Tabel 1:
ronde 1 Speler 1 25 punten
Speler 2 40 punten (enz. tot speler 6)
Ronde2 Speler 1 43 punten
speler 2 36 punten (enz. tot speler 6)
en dat 6 ronden dus.

Wat ik nu wil is de totalen van speler 1 (68 punten) en speler 2 (76 Punten)

Tabel 2:
Speler 1 68
Speler 2 76

ben al bezig geweest met een query met DSum ("[Punten]";"table1";"[SpelerID]=" & SpelerID) dit resulteer in het totaal van alle behalde punten bij elkaar opgeteld.

alvast bedankt voor het meedenken.

http://www.bckamperduin.nl/scorebord/voorbeeld.accdb

gr.

Laatst bewerkt:
Ik mis een tabel met de uitslagen. Sowieso zou ik tabel2 gelijk naar de prullenbak verwijzen want die heb je niet nodig. Wél dus een tabel met Spelers gegevens, en een tabel met uitslagen. Nu heb je vermoed ik maar één ronde ingevuld en daar zie je dus weinig aan. Bovendien zitten er velden in (Moyenne, Percentage (?)) die volgens mij berekend kunnen worden dus die mogen ook weg. Het enige dat je nodig hebt in de tabel Uitslagen:
Code:
UitslagID
SpelerID
Caramboles
HgstSerie
Beurten
Daar kun je de rest wel mee berekenen. Maar ik mis ook nog de tegenstander; normaal gesproken heb je een tegenstander in een match. En als er één wint, krijgt de ander 0 punten en omgekeerd. En bij gelijk in de nabeurt krijgen ze elk 1 punt. Dat systeem heb je nu niet. Met als gevolg dat elke speler alle wedstrijden kan winnen.

Hi Octafish,

je hebt gelijk en deze stap had ik onder controle (dacht ik:D) na, een wedstrijd worden de punten verdeeld in een "Resultaat Tabel" gewoon een record per partij deze heb ik gesplitst in tabel1

speler1 52(car1) 10(hgst1) 31(beurt) 2(punt1)
speler2 46(car2) 8(hgst2) 31(beurt) 0(punt2)

nu heb ik deze twee tabellen

http://www.bckamperduin.nl/scorebord/voorbeeld.accdb

volgens mij bedoel je het zo?

gr.

sorry voor de volledigheid uitslagen spelerID koppelen aan speler schemaID

SpelerID in Speler is autonummer

Laatst bewerkt:
Probeer deze query eens:
Code:
SELECT Spelers.Speler, Sum(Uitslagen.Caramboles) AS Caramboles, Sum(Uitslagen.Punten) AS Punten
FROM Spelers INNER JOIN Uitslagen ON Spelers.SchemaPositie = Uitslagen.SpelerID
GROUP BY Spelers.Speler;
Wel de veldinstellingen van de tabel Spelers aanpassen; het veld SpelerID kun je nu niet gebruiken omdat je koppelt met het veld [SchemaPositie]. En dat staat nu op Integer, en moet naar Lange Integer.

Octafish,

Helemaal top ik ben een eind op weg geholpen, hier kan ik wel ff mee stoeien dank je.

gr.

Octafish,

nog even een vraag je ik heb nu deze query:

Code:
SELECT Pk_Spelers.Speler, Sum(tblPkRanking.Caramboles) AS Caramboles, Sum(tblPkRanking.Punten) AS Punten, Sum(tblPkRanking.Beurten) AS Beurten,  tblPkRanking.SpelerID
FROM Pk_Spelers INNER JOIN tblPkRanking ON Pk_Spelers.SchemaPositie=tblPkRanking.SpelerID
GROUP BY Pk_Spelers.Speler, tblPkRanking.SpelerID
ORDER BY Sum(tblPkRanking.Punten) DESC;

het enige wat ik nu nog graag wil is:

de totalen Caramboles delen door de totalen Beurten als Moyenne

ik dacht slim te zijn maar dat valt tegen, Sum(Caramboles / Beurten) AS Moyenne

geeft bij foutmelding subquery ofzo

en in mijn rapport krijgen alle zes dezelfde moyenne:

me.txtMoyenne = me.txtCaramboles / Me.txtBeurten

gr.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug