Gezocht: Goed backupprogramma

Status
Niet open voor verdere reacties.

bullsryver

Gebruiker
Lid geworden
27 dec 2002
Omdat ik voor de tweede maal in 1 maand tijd al mijn gegevens kwijtraakte door een crash (koop nooit packard bell!!), ben ik nu op zoek naar een backupprogramma.

Het zou aan volgende vereisten moeten voldoen:

Ik heb een externe HDD, dus alles moet daarop komen.
Liefst gratis.
Iets dat bvb op de achtergrond draait, en om de 2 dagen alle nieuwe gegevens (bvb mp3 van 1 dag geleden) automatisch naar de externe HDD schrijft. Ie mag ze ook automatisch kopieren op het moment de bestanden op de PC komen.
Iets dat dus ongemerkt je HDD afspeurt naar nieuwe bestanden.
én dat liefst niet teveel geheugen/rekenkracht/weet-niet-hoe-je-het-noemt inneemt.

Bestaat dit??

Bedankt!
T. in de miserie...weeral.

Softwarematig weet ik het niet, ik ken wel backupprogs die een backup maken van een partitie of HD, maar die zijn niet gratis en werken ook niet zelf de backup bij.
Hardwarematig is een goede raidopstelling de beste oplossing (mirrored), maar dat gaat je wel wat kosten...

bullsryver zei:
Het zou aan volgende vereisten moeten voldoen:

Ik heb een externe HDD, dus alles moet daarop komen.
Liefst gratis.
Iets dat bvb op de achtergrond draait, en om de 2 dagen alle nieuwe gegevens (bvb mp3 van 1 dag geleden) automatisch naar de externe HDD schrijft..

Bestaat dit??
Jazeker. :)
Arthur de Smet zei:
Karen's Replicator doet uitstekend wat jij wilt en is gratis
Kijk hier maar eens.

Guus.

Laatst bewerkt:
Ik heb hier een heel mooi programma voor! Staat op mijn laptop, ik ga morgen voor je kijken!

Backups maken is een zeer belangrijk iets binnen een systeem. Wanneer data niet met regelmaat gebackupped wordt kan het voorkomen dat bij een virusuitbraak, een hackingaanval of een systeemcrash kostbare gegevens, en daarmee tijd en geld verloren gaan.
Dit is te voorkomen door regelmatig backups te maken welke, na een ‘ongeluk’, snel hersteld kunnen worden.

Soorten back-ups
Er zijn kortweg drie soorten back-ups:
• Volledige back-up
In een volledige back-up worden ALLE op het systeem aanwezige gegevens meegenomen en opgeslagen. Deze vorm van back-ups neemt veel tijd, en vaak veel bandbreedte en/of processortijd in beslag. Ook neemt deze vorm van back-ups veel fysieke tijd, klokuren, in beslag. Hier staat tegenover dat dit soort back-ups ook niet vaak gemaakte hoeven te worden omdat veel informatie nooit, of bijna nooit wijzigen zal waardoor een nieuwe back-up maken geen zin heeft. Het is immers exact dezelfde informatie.
• Incrementele backup
Bij een incrementele back-up wordt een deel van de gegevens meegenomen in de back-up. Welk deel is meestal ingesteld door de systeembeheerder.
Het voordeel van dit soort back-ups is dat bepaalde grote bestanden, of bestanden die nooit wijzigen uitgesloten kunnen worden van de back-uproutine waardoor veel kostbare tijd bespaard kan worden.
• Differentiële back-ups
Bij een differentiële back-up worden alleen de gewijzigde bestanden meegenomen in de back-up.
Het voordeel van dit type back-ups is dat alleen de minimale data wordt opgeslagen wat veel kostbare tijd kan besparen. De differentiële back-up kan zich ook beperken tot de gebruikersdocumenten zoals documenten, spreadsheets en databases.

Neuzel in de tussentijd hier eens: http://www.backupplus.net/ // http://www.backupexec.com/

Laatst bewerkt:
NTBackup doet alles wat jij vraagt en het zit standaard in Windows XP.

Waw, bedankt voor de vele reacties!!

Weten jullie ook het volgende: als mijn PC terug crasht, en mijn externe HDD is constant verbonden en staat altijd aan, kan die meecrashen of niet?

Laatst bewerkt:
Radena zei:
NTBackup doet alles wat jij vraagt en het zit standaard in Windows XP.

Alleen in XP Pro. En ik vind hem nog zo zn beperkingen hebben.

Ik zit nu op mijn laptop en het programma wat ik bedoelde was Backup4all.

Weten jullie ook het volgende: als mijn PC terug crasht, en mijn externe HDD is constant verbonden en staat altijd aan, kan die meecrashen of niet?
Tja; wat versta jij onder crashen.. Bij stroomuitval valt alles uit, als Windows 'crasht' blijven je schijven in principe draaien. Daarna moet je de stroom eraf halen en gaat je schijf ook down mocht hij op USB zitten.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan