gezocht: router met FTP server

Status
Niet open voor verdere reacties.

Lessram

Gebruiker
Lid geworden
2 mrt 2011
Hallo,

Momenteel heb ik de Sitecom WL-176 router. Een al paar jaar oud G-model, met weinig extra opties en instel mogelijkheden. Bereik is maar een paar meter, maar door hem op de tussen verdieping te zetten werkt ie al die tijd prima.

Maar nu er 2 Wifi-N laptops in huis staan, is de router al een tijdje aan vervanging toe. En bij het zoeken naar de juiste router kom ik in de problemen.

Buiten de standaard eisen (goed bereik, vast zetten op MAC, Wifi-N, etc...) zoek ik een router met ingebouwde FTP server waar een USB-harddisk op aangesloten kan worden. Zodat er via Internet op de server ingelogd kan worden met naam/wachtwoord. Dit is iets dat de oude Sitecom WL-176 al had en waar ik erg aan gewend ben geraakt, en daardoor bijna onmisbaar is geworden.

Ik kan met niet voorstellen dat er geen dergelijke Wifi-N routers bestaan, maar zelf vind ik geen online info over een router met een dergelijke optie. Ook Kieskeurig.nl en Tweakers.net hebben deze info niet bij hun zoek optie staan voor routers.

Weet iemand een (recente) router met zo'n FTP server optie? (Of een site die dit als zoek filter optie heeft)

Dank je!
Erg toevallig dat je net deze uit de vele honderden (?) routers aangeeft. Dat is namelijk degene die ik vandaag tegenkwam en waarbij ik het gevoel had dat die is wat ik bedoel. Maar ook uit de link die jij geeft haal ik niet de info dat dit model een (web)FTP server heeft met login/wachtwoord voor een USB harddisk.

Op Kieskeurig.nl staat in de reacties wat opmerkingen die met dit vermoeden geven. (Yep die post van vandaag is daar van mij, maar op kieskeurig verwacht ik niet veel reacties)

Gebruik jij deze router en heb je er een gewone usb-harddisk op draaien als ftp server?

Alvast bedankt voor je antwoord.

Zijn er nog meer opties? Wat zijn de termen waarop ik zou moeten zoeken in Google bijv. ? Lijkt me dat er intussen al 10-tallen van dergelijke routers zijn. Enige term die ik kan bedenken is: router "built in ftp"

Ik ga me in iedergeval verdiepen in de Netgear WNDR3700

Heb intussen de complete online (engelse) handleiding pdf doorgenomenvan de WNDR3700.
Ziet er inderdaad subliem uit. Zit alleen nog met 1 vraagje;
zijn er geen accounts aan te maken voor de FTP server, zo te zien is er alleen een admin en een guest optie.
Dat zou inhouden dat iedereen die toegang heeft tot het guest account, dus bij alle met guest gedelde bestanden kan..... Erg jammer. Nu met mijn sitecom WL-176 kan ik namelijk echt accounts aanmaken en per account aangeven waar iemand toegang tot heeft.

Hoi,

Zo werkt dat niet!
Ik heb een Freecom netwerkschijf, met daarbij een eigen programma waarmee je de server inricht en zoveel gebruikers met verschillende rechten aan kunt maken als je wilt, met evenzovele extra mappen waartoe die gebruikers rechten toe hebben.
Daarvoor gebruik je dus niet de setup van de router.

Zo werkt dat wel met mijn huidige router (Sitecom WL-176). Gewoon je harddisk via USB aansluiten op de router. In de config pagina's aangeven dat mensen via samba/FTP mogen inloggen. Inlognamen en Wachtwoorden aangeven per persoon aangeven waar ze bij mogen, read of read+write aangeven.... klaar !
Lekker simpel.... geen extra programma's of server tools. Mensen die inloggen krijgen een simpele webbased ftp pagina te zien na ingelogd te zijn, en kunnen downloaden.

En als ik het tweakers.net forum over de WNDR3700 lees, kan dat dus ook zo met die router, tenzij ik het verkeerd begrijp. Maar alleen met een guest of admin inlog.
Kan ik mee leven; dan is iedereen gewoon guest.

Tuurlijk een NAS er op aansluiten kan ook, maar dat wordt me te prijzig en teveel rompslomp om een paar bestandjes te delen met familie "in den lande".

Na de 95 pagina's op tweakers bijna allemaal gelezen te hebben, heb ik de router ook besteld, beetje prijziger dan mijn eerste bedoeling was 98 euro, maar met al die lovende verhalen en alternatieve firmware opties (DD-WRT / OpenWRT) kan het niet anders dan een goede aankoop zijn.

Laatst bewerkt:
Gelukkig werkt het inderdaad zo. Ik heb nu na alle tevredenheid de Netgear router geinstalleerd. Harddisk eraan, FTP via Internet open zetten. En hup.... heel internet kan op de server. Enige nadeel; hij kan niet overweg met logins met wachtwoorden. Dus of openstellen voor heel internet of niet gebruiken. (Enige wachtwoord optie is het gebruiken van het wachtwoord dat ook door de router wordt gebruikt..... euhmmm; dat is wel erg dom om te doen wanneer je niet de enige bent die de server gebruikt.)

Gelukkig werkt het inderdaad zo. Ik heb nu na alle tevredenheid de Netgear router geinstalleerd. Harddisk eraan, FTP via Internet open zetten. En hup.... heel internet kan op de server. Enige nadeel; hij kan niet overweg met logins met wachtwoorden. Dus of openstellen voor heel internet of niet gebruiken. (Enige wachtwoord optie is het gebruiken van het wachtwoord dat ook door de router wordt gebruikt..... euhmmm; dat is wel erg dom om te doen wanneer je niet de enige bent die de server gebruikt.)

Hoi,

Ja logisch dat je voor geavanceerdere software geen aparte schijf koopt.
Er zijn echter ook andere oplossingen om je server selectief beschikbaar te stellen:

http://www.dannyvanderzande.nl/inde...&id=8:ftp-server&catid=5:geekstuffz&Itemid=12

Het is me de prijs van een NAS of een tot Server omgebouwde PC niet waard. Gewoon een harddisk met o.a. wat standaard MP3 bestanden om te delen, klaar. Daar wil ik geen geld aan besteden, en vooral geen stroom. Dus dit was/is een prima oplossing

Het is me de prijs van een NAS of een tot Server omgebouwde PC niet waard. Gewoon een harddisk met o.a. wat standaard MP3 bestanden om te delen, klaar. Daar wil ik geen geld aan besteden, en vooral geen stroom. Dus dit was/is een prima oplossing

Je bent eigenwijs en uit je reactie blijkt dat je niet eens 'gekeken' hebt.
Het gaat namelijk helemaal niet om iets wat 'geld kost' maar binnen je bestaande situatie kan worden toegepast. :shocked:

Je bent eigenwijs en uit je reactie blijkt dat je niet eens 'gekeken' hebt.
Het gaat namelijk helemaal niet om iets wat 'geld kost' maar binnen je bestaande situatie kan worden toegepast. :shocked:

Waar draait die FileZilla cliënt en server/host op? Op een PC toch? of lees ik zo verkeerd? Dat houdt in dat er een PC 24/7 moet draaien..... En dat kost echt meer dan een USB 2,5inch harddisk aangesloten op de router.

Lang terug heb ik zo met "www file share pro" een webserver gedraaid; maar 24/7 vreet dat veel stroom, wat echt merkbaar was bij de jaar afrekening (Zeker als je dat afzet tegen 1 a 2 gebruikers per week)

Corrigeer me wanneer ik het fout heb. Ik dacht het toch echt gelezen te hebben.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan