Ghost solution suite 2.5 images deployen zoals WDS?

Status
Niet open voor verdere reacties.

TymenMulder

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
18 okt 2012
Hallo,

ik zit al een tijdje met de vraag of GSS2.5 ook de functionaliteit heeft zoals WDS (Windows Deployment Services).
Graag wil ik images deployen met PXE BOOT. is dit ook mogelijk met GSS2.5?

mocht je wat meer info willen vraag dat dan gerust.

bij voorbaat dank!

Eeej, ik zat toevallig op internet voor het zoeken van iets over ghost en kwam toevallig op je vraag terecht waar ik wel makkelijk antwoord op weet.

Met Ghost Solution Suite 2.5.1 (gratis update als je 2.5 hebt), kan je als extra taak instellen dat de image hardware/computer-onafhankelijk wordt gemaakt, zodat je deze kan terugplaatsen op een computer waar die niet percee van hoeft te zijn getrokken.
Dit geeft je het voordeel dat je een PC kan "installeren" met Ghost

WDS heeft deze functie ook heeft in vorm van de windows7CD-installatie die je vanaf het netwerk (en opgestart door PXE boot) uitvoert.

Als je PXE boot wil gebruiken, kan je helaas niet de PXE boot van WDS gebruiken. Bij ghost zit een eigen pxe server en daar kan je ghost boot images van laden. Deze zijn anders dan de WIM (Windows Installation Media) bestanden die je met WDS verwerkt.
Combineren van deze 2 is dus uitgesloten.

Wat ik zelf doe om in deze situatie alsnog WDS naast GSS2.5(.1) te gebruiken, is dat ik een WINPE image maak, waarin ik alle clientbestanden van ghost zet. "ngctw32.exe -console" is het commando om de Ghost client direct met de Ghost server te laten praten, zodat als je een "administrative task" hebt uitstaan vanaf de ghost console, de clientcomputer alleen maar PXE hoeft te booten van dat gemaakt image..
Je kan namelijk instellen dat je in de WINPE image het commando automatisch laat uitvoeren, waardoor dat het eerste is wat ie start zodra de computer klaar is met opstarten.

Ik gebruik zelf Ghost Solution 2.5.1, wat naast WDS en MDT2012 draait.

- Ghost gebruik ik puur voor snel herstellen van PC's die al eerder geinstalleerd en ingericht zijn.
- WDS met daarboven op MDT2012 is ingebruik voor installaties van nieuwe computers.

Voor nieuwe PC's met kale windows-installaties of windows-installaties+programma's+aanpassingen is WDS+MDT2012 toch een mooiere methode, maar alleen omdat er dan gegarandeerd nergens referenties van andere computers gevonden kunnen worden als je een computer nieuw installeert.

Het is dus pure schoonheid dat je dit niet met ghost, maar met WDS+MDT2012 doet....praktisch hetzelfde effect.
Het enige voordeel is dat je dan ook echt kan zeggen dat je een computer opnieuw hebt geinstalleerd (Mits je WIM-image schoon is)

Maar goed, als er nog meer vragen bijgekomen zijn hoor ik het wel!

Grt Nuwan

Laatst bewerkt:
Dank voor je reactie!

dus als ik het goed begrijp dan is het mogelijk om met GSS2.5.1 unmanaged clients (compleet nieuwe machines uit de doos) bestaande Ghost images te pushen dmv van PXE boot?

heb je toevallig ook een link naar een tutorial voor mij? zit nu al enkele weken te stunten met het pakket maar kom er niet echt uit. en zeker niet hoe je unmanaged clients kunt voorzien van huidige images.

Ik heb helaas geen link, want ik heb dit zelf in elkaar geknutseld..
Echter kan ik je wel ondersteuning bieden waar nodig.

Het komt erop neer dat je via PXE een image kan booten, welke vervolgens een verbinding maakt met de ghost cast server.

Omdat je via de console een bekend aantal clienten hebt, zal je alleen images vanuit de ghost console kunnen pushen naar client-computers die bekend zijn.

onbekende (nieuw uit doos) client-computers zullen dus geboot moeten worden met PXE en dat image en vervolgens handmatig verwezen moeten worden naar de ghost cast server.

Grt Nuwan

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan