Ghost ziet 2e HD niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hans99

Gebruiker
Lid geworden
10 jun 2002
Afgelopen weekend heb ik op mijn pc (Windows XP) een 2e harde schijf (beide harddisks NTSF) geïnstalleerd en nu probeer ik met Ghost een Image van de 1e schijf te maken. Het probleem is echter dat Ghost niet de mogelijkheid biedt een copie te maken naar de 2e harde schijf. Blijkbaar ziet hij de 2e harddisk niet.
Bij 'File name to copy image to' kan ik alleen uit de volgende mogelijkheden kiezen:

CD-R/RW
a: Local drive
a:\ghost\

De 2e harddisk is niet ingedeeld in partities, maar dat is toch ook niet noodzakelijk zolang de image maar niet op dezelfde harddisk staat als de kopie?

je hebt de schijf toch geformateerd en geactiveerd?zo niet eerst doen.

Geplaatst door domi
je hebt de schijf toch geformateerd en geactiveerd?zo niet eerst doen.

Heb het er niet bijgezet, maar de PC zelf herkent de 2e HD wel en er staan inmiddels ook al enige data op. Het probleem is dat Ghost niet de mogelijkheid biedt naar de 2e HD te schrijven.

Ghost

Dag Hans99

Als het niet waar is wat ik hier schrijf, verneem ik het graag.
Ghost is een programma dat alleen overweg kan met fat32 partities. NTFS valt buiten het repertoire.

Han

Dit kom ik tegen in PC-magazine: "Ghost will convert and store NTSF partitions into FAT 32, but it does not restore back to NTSF".

Heb je die 2e HD op de één of andere manier nog ingedeeld en/of geformatteerd? Dat windows de HD ziet en kan gebruien (?) houd nog niet in dat deze goed is voorbereid.

Ik heb partition magic 7.0 gebruikt. Ben er bijna 100% zeker van dat de harddisk is geformatteerd (kan ik dat nog ergens controleren?)
Als ik in Partition Magic kijk bij de 2e harddisk staan daar de volgende gegevens:

Disk 2 - 76316 MB

2 Unallocated -----7.8 MB -----0.0 Used MB ----0.0 Unused MB Primary
2 Unallocated 76308.8 MB 76308.8 Used MB ----0.0 Unused MB Primary
2 Unallocated 76308.7 MB -5460.4 Used MB 70848.3 Unused MB Logical

Het ziet er een beetje raar uit (maar ik ben dan ook de grafische interface gewend) en toch klopt het volgens mij niet. Misschien dat iemand anders zijn licht erover kan laten schijnen.

Excuses, het staat er niet helemaal goed.
Ik zal het vorige Partition Magic overzicht even aanpassen.

In de bijgevoegde jpeg afbeelding staat het screenshot van het Partition Magic overzicht van de 2e harddisk.

harddisk2_21218734151_34756.gif

Dat ziet er idd al beter uit (voor mij dan), het lijkt er op dat alles correct staat ingesteld.
Het enige wat ik op dit moment kan bedenken is dat Ghost wat moeite heeft met de ongebruikte eerste 7,8 mb, had je daar een speciale reden voor om dat zo te doen?

Bassie, ik heb daar geen speciale opdracht voor gegeven.
Ik heb de handleiding van PM 7.0 op http://go.to/wintips gebruikt. Alleen FAT 32 is vervangen door NTFS.
Overigens is het niet zo dat Ghost weigert de Image file naar D te schrijven. Ghost geeft simpelweg D niet op als optie om naar toe te schrijven (zie eerste bericht van 08-09-2003 23:01)

Probeer eens de partitie te resizen naar voledige grootte (dus zowel extended als de ntfs partitie).

Misschien dat ghost de 2e HD niet ziet vanwege die paar ongebruikte MB's.

Waar staat trouwens dat groene blokje op je 1e HD voor?

Voordat ik ga resizen moeten de gegevens van de 2e harddisk eerst even worden weggeschreven naar de 1e harddisk. Voor het geval dat er iets misgaat.
Dat groene blokje staat voor de FAT partitie die er door de fabrikant op is gezet. De reden voor de FAT partitie is (volgens de fabrikant) dat het systeem bereikbaar is d.m.v. een boot disk in het geval de de NTFS partitie niet bootable is.

Het is alleen mogelijk om de F (NTFS) partitite te resizen en die blijkt al op het maximum (76308,7 MB) te zitten.

resize_21218734151_31758.gif

F kan idd niet groter omdat het extended gedeelte niet groter is, die zul je dus eerst aan moeten passen en dat moet echt wel kunnen lijkt mij.

Bassie, bij mij blijkbaar niet. Als ik op resize partitions klik kan ik eerst een keuze maken uit de twee harddisks (afbeelding 1) en daarna de partititie die geresized moet worden. Bij de te selecteren partitie wordt echter alleen F als 'keuze' gegeven.
Binnenkort krijg ik het programma drive image. Misschien dat het daarmee wel lukt.

selectdisk_21218734151_10155.GIF

selectpart_21218734151_70381.GIF

En als je (in het scherm van 12:52) met rechts op de extended (lichtblauwe blok) klikt kun je die dan resizen?

Die extended is namenlijk eigenlijk geen partitie maar er kunnen partitie(s) in aangemaakt worden.

Als ik op de extended klik met de rechtermuisknop is bij mij alleen de optie 'Info' te activeren. Resize/Move, Delete, Format etc. zijn lichtgrijs en werken niet. Deze opties werken alleen bij F: NTFS.

Overigens heb ik ook op een andere pc een 2e harddisk geplaatst (FAT 32; Unallocated 7.4 Mb) en daar is het precies hetzelfde. Ook daar kan de extended partition niet worden geresized.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan