ghostprobleempje

Status
Niet open voor verdere reacties.

mverlaan

Gebruiker
Lid geworden
1 apr 2001
Hoy,

Ik heb een probleempje met Ghost. Ik kon voorheen altijd een complete C:\ backup maken met partitiedump naar mijn D:\ partitie. Maar als ghost nu aan het kopieren is, en hij is bijna aan het eind (98%) krijg ik een schermpje met de volgende mededeling "Insert next media and press enter to continue." Dan klik ik op OK. Ghost gaat weer door met kopiëren. Dan komt er een schermpje met de melding "Re insert 1e portion of image". Klik ik weer op OK, en dan krijg ik het bericht dat ghost klaar is. Waarom zou ik volgende media in moeten voeren, ghost zet de image toch op D:\? dat geeft ie wel aan. In de backupmap op d:\ staat na afloop
het bestand "image.gho", maar er staat nu ook een ander bestand bij, namelijk "image001.ghs". Nu twijfel ik of dat .gho bestand wel betrouwbaar is. En weet iemand mischien hoe ik dit weer als vanouds kan krijgen.

Mijn C partitie is 4 GB waarvan 2 gebruikt
Mijn D partitie is 4 GB waarvan 2 gebruikt
het gemaakte .gho bestand is 1,99 GB groot
het gemaakte .ghs bestand is 17,3 MB groot

De extentie .gho is de normale extentie van Ghost.
Heb je toevallig gekozen om het naar cd te laten branden i.p.v naar een partitie?

Ik ben bang dat je toch net ff te weinig ruimte op je D schijf hebt.
Probeer iets van 100-200mb extra vrij te maken op D.

Geplaatst door mverlaan
Mijn C partitie is 4 GB waarvan 2 gebruikt
Mijn D partitie is 4 GB waarvan 2 gebruikt
het gemaakte .gho bestand is 1,99 GB groot
het gemaakte .ghs bestand is 17,3 MB groot

je ghost file wordt dus te groot.
je geeft zelf al aan dat D 4 GB is waarvan 2 GB ingebruik dus maar 2 gb vrij heeft.

het *.GHO is al 1.99 gb groot.
je zult of meer ruimte moeten creeren op D of in ghost aangeven dat hij high compress moet gebruiken bij het maken van het image bestand.
normaal zou je met high compress van zeg een 2 gb naar 1,2 gb terug moeten kunnen.

Heb je je span level in de opties van ghost op 2 gb staan?

Hoy,

Het volgende schermpje krijg ik ook
"spanvolume (1) Done.

Waar en hoe kan ik dat wijzigen?

Heb je al meer ruimte vrij gemaakt op D:? Gebruik je compressie? Welke versie van Ghost gebruik je?

De grens van de omvang het image bestand kan je aangeven door Ghost op te starten met de optie "-span=xxxx" xxxx is het aantal Megabytes.

Wanneer het image bestand deze waarde heeft bereikt gaat Ghost verder met het wegschrijven van het image in een nieuw bestand met de naam ...001.ghs.

Hoy,

Ik heb nog geen ruimte vrij gemaakt, het gebruikte deel van mijn partitie D:\ is 2 GB en dat is incl. de ghostbackup. die staat er dus al bij.

Mijn versie van Ghost is 7.0.0.411

Ik heb in ghostexplorer, in opties ook een schermpje
om de span in te stellen blijft dit dan staan. moet ik het perse met opstarten in dos invoeren, ik ben niet zo goed in dos. moet dit voor het ghostpe commando of er na?

alvast bedankt

Ghost

Vlak voor het genereren van een Ghost image kan je als het goed is kiezen voor welke compressie methode je wilt gebruiken. Kies voor "FAST".

Re: Ghost

Geplaatst door peterh
Vlak voor het genereren van een Ghost image kan je als het goed is kiezen voor welke compressie methode je wilt gebruiken. Kies voor "FAST".

waarom zou je voor FAST kiezen ?? fast geeft namelijk heel weinig compressie.
kies voor HIGH dan heb je de hoogste en beste compressie.

Hoy,

Gelukt. door voor "fast" compressie te kiezen. Het .gho-bestand is van 1.99 GB terug gebracht naar 1,25 GB.
Iedereen weer bedankt voor de tips.

Geplaatst door mverlaan
Hoy,

Gelukt. door voor "fast" compressie te kiezen. Het .gho-bestand is van 1.99 GB terug gebracht naar 1,25 GB.
Iedereen weer bedankt voor de tips.
Hmm, dit begrijp ik dus niet.:confused:
"Fast" betekend dat er geen/weinig compressie wordt gebruikt.
Als je nou voor "High" kiest, zoals Tazman al aangaf,
dan heb je veel minder schijfruimte nodig.
Als je een brander hebt past het ook nog op 1 cd en je kan er een opstartfloppy bij laten zetten,
zodat je vanaf cd-rom kan opstarten als je de image terug wilt zetten.

Hoy Crash,

Het is toch echt waar zie bijlage.
Is het mogelijk met comprimeren zoals u zegt het bestand van ongecomprimeerd 9,9 GB tot 800 MB terug
te brengen? Het lijkt me wel interesant om de backup op een CD te branden.

Bijlagen

• ghost.jpg
    ghost.jpg
    18,5 KB · Weergaven: 52
Fast compressie

De reden dat ik FAST compressie adviseer is omdat mijn ervaring is dat HIGH compressie heel lang duurt en t.o.v. FAST compressie nauwelijks een verkleining van het image bestand tot gevolg heeft.

Als je een trage systeem processor hebt, weinig intern geheugen en veel "lucht" in je bestanden is het waarschijnlijk wel aan te raden HIGH compressie te gebruiken.

Beide opties uitproberen is de enige manier om er achter te komen wat in jouw situatie het beste is.

Backup op CD

Met de SPAN optie die ik eerder al beschreef kan je de maximum omvang van een image bestand aangeven. Het image wordt dan zonodig opgesplitst in meerdere delen die ieder op een CD passen. Met de laatste versie van Ghost Explorer (2003) is het zelfs mogelijk om achteraf een te groot image in meerdere delen op te splitsen. Ook kan je met Ghost 2003 een image rechtsreeks naar CD schrijven en maakt de eerste CD ook nog eens bootable.

Geplaatst door mverlaan

Is het mogelijk met comprimeren zoals u zegt het bestand van ongecomprimeerd 9,9 GB tot 800 MB terug
te brengen? Het lijkt me wel interesant om de backup op een CD te branden.
9,9gb naar 800mb dat zal je niet gaan lukken,
tenzij je zoals Peterh al aangeeft met de Span optie aan de gang gaat.
Dan wordt het op meerdere cd's gezet.

Ik heb net m'n Ghost image laten uitpakken om te kijken hoeveel deze nou gecomprimeerd is.(high)
(zie bijlage)
Grote van de schijf was 1,10gb de Ghost image is 586mb.
Ik vind dat toch wel een mooi verschil qua ruimte.
Het verschilt natuurlijk per pc hoelang Ghost erover doet.
Die van mij doet er ongeveer 4 minuten over om de image te maken op High.
Dat vind ik dan toch wel meevallen.
attachment.php

Bijlagen

• ghost.gif
    ghost.gif
    25,1 KB · Weergaven: 145
Hoy,

Ik heb nu ook alle twee de opties van comprimeren geprobeerd. De tijd valt nog wel mee, ik had geen haast. Ik was ongeveer een half uur kwijt.

Nu wil ik alleen nog graag weten hoe moet ik het commando "ghostpe" invoeren om de juiste span te krijgen om de vereiste cd's te branden, ik ben namelijk geen echte dos-man.

Ik weet niet hoe je Ghost gebruikt,
maar ik kan gewoon met de pijltjes door een soort menu bladeren.

Je kan daar ook voor options kiezen daar vind je de Span instellingen.
Kijk eventueel hier voor een volledige uitleg Norton Ghost.
http://go.to/wintips
Je vind het onder Handleidingen>Norton Ghost.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan