Gigabytes verdwenen van harddisk

Status
Niet open voor verdere reacties.

Webcanal

Gebruiker
Lid geworden
7 feb 2008
Berichten
111
Een kennis van mij heeft een nieuwe computer gekocht. Een Lenovo met een 250 Gb harddisk. Ik heb hem geholpen met het installeren van Vista. En de gemaakte backup was ook snel erop gezet. Een paar weken later kom ik bij hem om alles nog even na te lopen. En nu komt de kwestie:
Van de 250 Gb zijn nog ca 60 Gb beschikbaar. Alle programma's (incl Vista) en alle data zijn ca 70 Gb. Er zijn dus 120 Gb verdwenen.
Wat heb ik gedaan:
- Alle gebruikte Gb's opgeteld
- Met Partition Magic gekeken of er een ongeformateerde of hidden partitie is. Is er niet.
- Er is wel 5 Gb voor de herstelconsole
- Met Schijfbeheer alles nagekeken
- Schijfopruiming uitgevoerd

De vraag is dus: Wat is hier aan de hand?

Alvast bedankt voor jullie feedback,

Martin
 
hoi webcanel,
probeer dit eens:

1. ga naar dos (typ "cmd" in bij uitvoeren om in dos te komen)
2. soms maakt je pc schaduwkopiën, om te kijken hoevel hiervoor is gereserveerd typ je in dos: "vssadmin list shadowstorage" (zonder aanhalingstekens natuurlijk)
3. nu zie je hoeveel er is gereseerveert voor schaduw kopiën en kan je dit wijzigen door het volgende te doen.

LET OP HIERONDER GEBRUIK IK EEN VOORBEELD NIET GELIJK OVERNEMEN!!
ALS HET OM DE C: SCHIJF GAAT STAAT HET HIER ONDER GOED MAAR DE 8GB AAN HET EINDE KAN JE ZELF EEN ANDER GETAL NEERZETTEN HOEVEEL ER VOOR SCHADUW KOPIËN GEBRUIKT MAG WORDEN!

4. Om dit te wijzigen typ je in je bios: "vssadmin Resize ShadowStorage /For=C: /On=C: /MaxSize=8GB"

5. hierna krijg je een melding dat het is gelukt (tenminste als het gelukt is dan, maar dat is bijna altijd).

6. doe nog een keer stap 2 en 3 om te kijken of het gelukt is en kijk gewoon bij "deze computer" om te kijken of er nu weer meer vrij ruimte is in je c schijf.

Wat je nu hebt gedaan is dit, van die 250gb was er mischien 150gb gereserveert voor schaduwkopiën dit is veel en veel te veel en is nu verandert in bijv. 8 gb.

mischien had je dit al gedaan maar zo niet hoop dat het werkt.

succes ermee!
 
Hoi Banana,

Bedankt voor je reactie. Dit had ik nog niet gedaan, maar ga het zeker proberen. Klinkt aannemelijk omdat Lenovo van dat soort backup programma's meelevert.

Prettig weekend,
Martin
 
Dit probleem is opgelost. Banana zat dicht in de buurt.
Op de Lenovo computer staat Rescue & Restore. Deze maakte reserve-images onzichtbaar op de schijf en overschreef de oude niet. Op deze manier nam het veel gb's in beslag.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan