<GL/glut.h> werkt niet (ook niet met update)

Status
Niet open voor verdere reacties.

wahagn

Gebruiker
Lid geworden
10 apr 2008
als ik code plaats met includen van dat glut geeft mijn compiler een fout voor aan. Maar ik heb bij updates wel glut.h maar dan freeglut dus ik heb op forums gekeken en op een daarvan stond ook zo iemand die dat had, en bij hem werkte het wel omdat hij erna had gezien dat het freeglut was. Maar bij mij werkt het nog steeds niet ik heb <GL/freeglut.h> ook geprobeerd maar lukte niet.

Laatst bewerkt:
Misschien is het handig als je een klein programma post en de exacte foutmelding van je compiler, dan kan iemand je misschien beter helpen.

hier is wat je vroeg

Programma :
#include <GL/gl.h>
#include <GL/glut.h>

void square (void) {
glBegin(GL_QUADS); //begin the four sided shape
glVertex3f(-0.5, -0.5, 0.0); //first corner at -0.5, -0.5
glVertex3f(-0.5, 0.5, 0.0); //second corner at -0.5, 0.5
glVertex3f(0.5, 0.5, 0.0); //third corner at 0.5, 0.5
glVertex3f(0.5, -0.5, 0.0); //fourth corner at 0.5, -0.5
glEnd(); //end the shape we are currently working on
}

void display (void) {
glClearColor (0.0,0.0,0.0,1.0);
glClear (GL_COLOR_BUFFER_BIT);
glLoadIdentity();
g***ookAt (0.0, 0.0, 5.0, 0.0, 0.0, 0.0, 0.0, 1.0, 0.0);
square();
glFlush();
}

void reshape (int w, int h) {
glViewport (0, 0, (GLsizei)w, (GLsizei)h);
glMatrixMode (GL_PROJECTION);
glLoadIdentity ();
gluPerspective (60, (GLfloat)w / (GLfloat)h, 1.0, 100.0);
glMatrixMode (GL_MODELVIEW);
}

int main (int argc, char **argv) {
glutInit (&argc, argv);
glutInitDisplayMode (GLUT_SINGLE);
glutInitWindowSize (500, 500);
glutInitWindowPosition (100, 100);
glutCreateWindow ("A basic OpenGL Window");
glutDisplayFunc (display);
glutReshapeFunc (reshape);
glutMainLoop ();
return 0;
}

fotmelding:

2 C:\nogwa..
documenten\Wahagn\overig\chatengine\c++\ander prog een beetje veranderen\main.cpp GL/glut.h: No such file or directory.

C:\nogwa
documenten\Wahagn\overig\chatengine\c++\ander prog een beetje veranderen\main.cpp In function `void display()':

17 C:\nogwa
documenten\Wahagn\overig\chatengine\c++\ander prog een beetje veranderen\main.cpp `g***ookAt' undeclared (first use this function)

(Each undeclared identifier is reported only once for each function it appears in.)

C:\nogwa
documenten\Wahagn\overig\chatengine\c++\ander prog een beetje veranderen\main.cpp In function `void reshape(int, int)':

26 C:\nogwat
documenten\Wahagn\overig\chatengine\c++\ander prog een beetje veranderen\main.cpp `gluPerspective' undeclared (first use this function)

C:\nogwat..
documenten\Wahagn\overig\chatengine\c++\ander prog een beetje veranderen\main.cpp In function `int main(int, char**)':

31 C:\nogwat..
documenten\Wahagn\overig\chatengine\c++\ander prog een beetje veranderen\main.cpp `glutInit' undeclared (first use this function)

32 C:\nogwar
documenten\Wahagn\overig\chatengine\c++\ander prog een beetje veranderen\main.cpp `GLUT_SINGLE' undeclared (first use this function)

32 C:\nogwat..
documenten\Wahagn\overig\chatengine\c++\ander prog een beetje veranderen\main.cpp `glutInitDisplayMode' undeclared (first use this function)

33 C:\hier nogwat..
documenten\Wahagn\overig\chatengine\c++\ander prog een beetje veranderen\main.cpp `glutInitWindowSize' undeclared (first use this function)

34 C:\hier nogwat
documenten\Wahagn\overig\chatengine\c++\ander prog een beetje veranderen\main.cpp `glutInitWindowPosition' undeclared (first use this function)

35 C:\hier nogwat..
documenten\Wahagn\overig\chatengine\c++\ander prog een beetje veranderen\main.cpp `glutCreateWindow' undeclared (first use this function)

36 C:\nogwat..
documenten\Wahagn\overig\chatengine\c++\ander prog een beetje veranderen\main.cpp `glutDisplayFunc' undeclared (first use this function)

37 C:\nogwat...
documenten\Wahagn\overig\chatengine\c++\ander prog een beetje veranderen\main.cpp `glutReshapeFunc' undeclared (first use this function)

38 C:\nogwat..
documenten\Wahagn\overig\chatengine\c++\ander prog een beetje veranderen\main.cpp `glutMainLoop' undeclared (first use this function)

C:\nowat..
documenten\Wahagn\overig\chatengine\c++\ander prog een beetje veranderen\Makefile.win [Build Error] [main.o] Error 1

Info:
ik werk met dev-c++ en totale fouten zijn 13.

Staat in de include map van je compiler een map GL met daarin een bestand genaamd glut.h of freeglut.h?

nee , alleen : gl.h , glext.h , glu.h

maar ik heb gl/glu.h ook een keertje geprobeerd maar lukte niet:(:(

JA , EINDELIJK IS HET GELUKT!!! HIJ REKENT HET NIET MEER FOUT !!!:thumb::thumb: BEDANKT :thumb::thumb:

ALLEEN ER ZIT EEN MAAR AAN: DE CODE DOET HET NOG STEEDS NIET HIJ REKENT DIE GLUT NU WEL GOED MAAR DE ANDERE 12 FOUTEN OFZO BLIJVEN STAAN EN DE EROP VOLGENDE FOUT IS DIE FUNCTIE G***OOKAT.:(:(:(:(:(

Laatst bewerkt:
Ik zal een poging wagen. Ik heb helemaal geen ervaring met glut dus als iemand anders bij wil springen, graag.
De functie aanroep g***ookAt (0.0, 0.0, 5.0, 0.0, 0.0, 0.0, 0.0, 1.0, 0.0); ziet er wat vreemd uit met al die sterretjes. Dat is denk ik niet toegestaan en in ieder geval niet gebruikelijk. Comment die functie maar even weg.

De andere error's geven aan dat de functies niet bekend zijn bij de compiler. Even snel googlen suggereert dat ze in glu.h staan. En glu.h wordt weer geinclude door glut.h.

1) Kijk even in welke .h die functies staan.
2) Welke .h bestanden heb je geincludet zodat de eerste error wel was verdwenen.

Laatst bewerkt:
dit is gewoon een code voor een tutrial , dus ik heb niets zelf geincluded ik heb het helemaal gepokieert en volledig gecompileert
maar ik heb toen freeglut geinstallerd maar na een tijdje ook glut en nu staaat het er gewoon zolals het moet glut.h dus net als in de code die ik gepost heb

Laatst bewerkt:
Ik heb de code succesvol weten te compileren met enkele aanpassingen...
Eerst #include <GL/glut.h>
en dan #include <GL/gl.h>
#include <GL/gl.h> kan zelfs weggelaten worden omdat het geinclude wordt door
glut.h (althans de versie die ik van het net heb geplukt)

In je include map moet je een map GL hebben met daarin in ieder geval gl.h, glu.h en glut.h.
Hieronder de links naar de .h bestanden die ik heb gebruikt met de gcc compiler.
http://search.cpan.org/src/BFREE/OpenGL-0.55/include/GL/gl.h
http://www.cs.umbc.edu/~squire/download/glu.h
http://pages.cs.wisc.edu/~yetkin/code/glut.h

linkeropties: -lopengl32 -lglu32 -lglut32

Ik heb gemerkt dat g l u L o o k At (maar dan zonder spaties) op het forum te zien is als
g***ookAt. Dus in jouw code zal het wel gewoon g l u L o o k At (maar dan zonder spaties) moeten zijn.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan