Glasvezel configuratie

Status
Niet open voor verdere reacties.

New Kid

Gebruiker
Lid geworden
6 aug 2007
Berichten
91
Allereerst even een opmerking richting Helpmij. Het lijkt mij logisch om binnen Internet en internet server applicaties, naast ADSL verbinding en Kabelinternet, een rubriek Glasvezel aan te maken.

Ik heb een vraag over glasvezel. Welke componenten (configuratie) spelen een rol bij het tot standkomen van een glasvezelverbinding?

Het begint bij een FTU(-glasvezelkastje) aan de muur, bijv. van Glashart. Deze is in eerste instantie min of meer loos, totdat er een glasvezelabonnement wordt afgesloten. Als ik het goed begrijp wordt er door de provider in het FTU een glasvezelmodem geplaatst.

Nu zegt de ene provider (Concepts ICT) dat het vervolgens mogelijk is om een pc eventueel(!) direkt op het FTU aan te sluiten middels een utp-kabel. Een andere provider (Tweak) zegt dat naast het FTU een router/moden (Thomson) nodig is, en direkte verbinding met het FTU niet mogelijk is.

Wie heeft hier ervaring mee en/of weet hoe het echt zit?
 
Allereerst even een opmerking richting Helpmij. Het lijkt mij logisch om binnen Internet en internet server applicaties, naast ADSL verbinding en Kabelinternet, een rubriek Glasvezel aan te maken.
[...]

Mijn mening hieromtrent: Ik vind het niet nodig, want het zou verder voor de gebruiker transparant moeten zijn. Bovendien worden glasvezel-oplossingen doorgaans door monteurs aangesloten, dus niet afgedaan met een doe-het-zelf installatiepakket.

Of je een router erbij nodig hebt is afhankelijk van (wat jij noemt) de glasvezelmodem. Doorgaans zal die zich gedragen zoals een ADSL-/Kabelmodem (danwel -router), en dus geschikt zijn om rechtstreeks een pc op aan te sluiten. Natuurlijk kun je in dat geval ook een (draadloze) breedband router er op aansluiten.
Wél moet vaak een vast ip-adres, DNS-server(s) en standaardgateway worden ingesteld op de pc danwel de WAN-interface van de ingezette breedband router. Die instellingsgegegevens zouden je bij oplevering van de glasvezelverbinding gemeld moeten zijn.

Succes,

Tijs.
 
Tijs, bedankt voor je reactie. Je argument om geen glasvezelrubriek aan te maken, vind ik niet sterk. Maar goed, het is een keuze.

Jouw reactie en het ontbreken van overige reacties, geeft aan dat Nederland en Helpmij.nl wat betreft glasvezel nog "in de kinderschoenen staan".
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Verzoeken voor een extra (sub) sectie kunnen in Feedback of gemaild worden naar hoofdmoderator@helpmij.nl.

In mijn ogen lijkt het me (nog) niet nodig een aparte subsectie hiervoor aan te maken. Bij verreweg de meeste huizen ligt glasvezel alleen in de staart en niet naar het huis toe. Zoals Dnties al aangeeft zul je dit niet zo snel zelf aanleggen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan