musaneter1
Gebruiker
- Lid geworden
- 30 sep 2013
- Besturingssysteem
- Gebruik Windows 10 en 11.
- Office versie
- Microsoft Office Professional Plus 2021.
Wij hebben in het verleden verschillende internetproviders gehad, elk via een ander type verbinding:
We hebben dus ervaring met zowel kabelinternet als DSL over koper.
Toen KPN in onze wijk gratis glasvezel heeft aangelegd, hebben wij die aansluiting genomen. Daarbij werd de KPN NetwerkNL FTU (glasvezel wandcontactdoos) geplaatst. In het eerste jaar hield KPN de glasvezel exclusief bezet voor eigen klanten. Na dat jaar werd de aansluiting vrijgegeven voor andere providers.
Wij zijn toen overgestapt naar T-Mobile (nu Odido) met een 1 Gbit/s glasvezelpakket.
We kregen daarbij een Zyxel T-50 modem/router, en er werd een Huawei OptiXstar HG8010Hv6 ONT geplaatst tussen de FTU en modem.
Huidige netwerkopstelling:
Wat ik nu wil verbeteren:
De Zyxel T-50 zal uiteraard bewaard worden voor eventueel storingsonderzoek of als een monteur hem ooit toch nodig heeft.
Mijn vragen:
Alle ervaringen en advies zijn zeer welkom!
- @ Home→ via COAX-kabel (later Ziggo)
- Ziggo → via COAX-kabel (DOCSIS)
- Telfort → via ADSL/VDSL koperlijn (via KPN-netwerk)
- Tele2 → via ADSL koperlijn (soms eigen netwerk, soms via KPN WBA)
We hebben dus ervaring met zowel kabelinternet als DSL over koper.
Toen KPN in onze wijk gratis glasvezel heeft aangelegd, hebben wij die aansluiting genomen. Daarbij werd de KPN NetwerkNL FTU (glasvezel wandcontactdoos) geplaatst. In het eerste jaar hield KPN de glasvezel exclusief bezet voor eigen klanten. Na dat jaar werd de aansluiting vrijgegeven voor andere providers.
Wij zijn toen overgestapt naar T-Mobile (nu Odido) met een 1 Gbit/s glasvezelpakket.
We kregen daarbij een Zyxel T-50 modem/router, en er werd een Huawei OptiXstar HG8010Hv6 ONT geplaatst tussen de FTU en modem.
Huidige netwerkopstelling:
- Glasvezel komt binnen op de KPN FTU.
- Vanaf daar loopt een zichtbare groen-gele glasvezelkabel naar de Huawei ONT.
- De ONT is met een netwerkkabel verbonden met de Zyxel T-50.
- Wi-Fi op de Zyxel is uitgeschakeld.
- De hoofdunit van het TP-Link Deco M4 mesh-systeem is via LAN verbonden met de Zyxel.
- De andere 2 Deco-units draaien boven via mesh.
- Meerdere apparaten zijn bekabeld aangesloten via de LAN-poorten van de Zyxel.
Wat ik nu wil verbeteren:
- De Zyxel T-50 verwijderen en vervangen door een modernere ONT of mediaconverter.
- Liefst een compactere optie zoals de Genexis TK01 XGS-PON naar RJ45, omdat deze geen zichtbare glasvezelkabels toont zoals nu bij de Huawei ONT.
- Het TP-Link Deco M4 mesh-systeem vervangen, mits er een betere, modernere oplossing is (bijv. Wi-Fi 6 of 6E).
- Een 1 Gbit LAN-switch toevoegen zodat we ook onze bekabelde apparaten kunnen blijven aansluiten, dit ga ik ook daadwerkelijk plaatsen.
- De opstelling netter en toekomstbestendiger maken.
De Zyxel T-50 zal uiteraard bewaard worden voor eventueel storingsonderzoek of als een monteur hem ooit toch nodig heeft.
Mijn vragen:
- Welk alternatief wordt aangeraden of aangeboden in mijn huidige situatie? Denk aan een geschikte ONT of mediaconverter die ik zelf kan gebruiken.
- Kan de huidige Huawei ONT gratis vervangen worden, bijvoorbeeld door een Genexis TK01?
- Wordt de Genexis TK01 alleen geleverd bij KPN-klanten, of ook bruikbaar bij Odido?
- Kan een mesh-systeem zoals Deco rechtstreeks worden aangesloten achter de ONT, dus zonder Zyxel?
- Wat is een goede mesh-oplossing met Wi-Fi 6 of 6E als vervanger voor Deco M4?
- Hoe stel ik dit het best op met een 1 Gbit switch voor bekabeld + mesh via router?
Alle ervaringen en advies zijn zeer welkom!
Laatst bewerkt: