Global Variables? Kan dat?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Systemizer X100

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
24 mei 2003
Berichten
1.636
Hallo,

ik ben nog een beginner met Visual Basic. Ik ben bezig met een test waarbij je in de eerste form je data invoert en dan op de OK knop klikt en dat de gegevens in een soort van formulier terecht komen. Ik heb daarbij alle text die je in moet vullen opgeslagen in variables op deze manier:

dim Naam
Naam = NaamInvoer

Als ik deze variable dan wil oproepen in form 2 lukt het niet. Ik kan deze alleen in form 1 (waarin het gemaakt is) gebruiken.

En dan nog wat, ik ben ook bezig met een test waarbij je je username en password in moet voeren en als deze juist zijn kun je toegang krijgen tot de toolbox (die nagenoeg leeg is).
Maar hoe kan ik nakijken of bijde variablen juist zijn? Ik heb nu een 'If' statement binnen een 'If' statement staan, maar volgens mij moet dit anders kunnen.
 
Ja, net als bij andere programmeertalen worden Global Variables in VB ook gebruikt. Je moet ze inderdaad gebruiken om variabelen behalve in Form1 ook in andere Forms te kunnen worden gebruikt.

Om dit te verwezenlijken moet je een module in je project toevoegen en aldaar de benodigde variabelen te declareren.

Hoe je een module in je project moet toevoegen volgt hieronder de uitleg:

1) Klik achtereenvolgens op Project/Add Module.
2) Er verschijnt een venster met de naam "Add Module"
3) Als het goed is, staat het tabblad "New" al geselecteerd. Ik ga er vanuit dat dit het geval is. klik eerst op het Module icoontje en dan op de knop "Open". Er verschijnt nu een scherm met de naam "Project1 - Module1 (Code)" in dit venster voer je dan de variabelen in.

Bijvoorbeeld de variabelen:

Global Naam As String
Global Adres As String
Global Woonplaats As String

Dit heb je alvast, nu volgt een voorbeeld hoe je deze global variables kunt toepassen: