Gloednieuwe harde schijf verkeerd in Bios

Status
Niet open voor verdere reacties.

Floddergast

Gebruiker
Lid geworden
15 jun 2006
Hoi,

ik heb hier een gloednieuwe harde schijf (Samsung HM120JC van 120 Gb) in een 2 jaar oude Sony Vaio (model PCG-K115Z) notebook gestopt en deze wordt verkeerd herkend in het BIOS (vermelding achter de naam met allerlei uitroeptekens..).

Hierdoor kan ik de notebook niet opstarten.

Nochtans werkt de harde schijf prima in andere notebooks, waar ik deze voordien had geformatteerd en gepartioneerd. Ook in een USB-behuizing als externe harde schijf wordt hij door Windows herkend op andere computers.

De notebook heeft ook de al sinds enige tijd de nieuwste BIOS van Sony.

Hoe kan dit euvel opgelost worden, zonder gebruik te maken van de dure service van Sony ? :(

Komt bij mij over alsof de HD niet goed is geplaatst.

Goed kijken of de aansluiting van de IDE aansluiting wel echt goed zit.

Komt bij mij over alsof de HD niet goed is geplaatst.

Goed kijken of de aansluiting van de IDE aansluiting wel echt goed zit.

Dank je voor je reactie.

Ik heb ondertussen ook een meeltje naar Sony support online gestuurd, maar helaas nog geen antwoord ontvangen.

Ik ben er zeker van dat de harddisk goed in de notebook is gestoken, dat is het probleem niet..

De harddisk is 100 % in orde, want getest op andere computers via IDE-aansluiting en ook op USB 2.0 via een externe behuizing. Het enige wat op de harddisk staat is een cleane Windows XP installatie.

Het meest recente BIOS dat ik dus nu in gebruik heb, zou ook geen probleem mogen hebben met de 120 gb capaciteit van deze harddisk.

Ik begin een sterk vermoeden te krijgen dat er iets scheelt met de i/o controller van de harddisk op het moederbord van deze notebook. Hoe kan dit trouwens getest worden ?

Of misschien is er iets anders, het is even gissen. Wat denk jij ervan ?

Zou kunnen wat je zegt.?

Maar blijft de vraag doet je oude het er nog wel in??

Dan vrees ik voor het ergste,dat er met wisselen iets is stuk gegaan op het moederbord:confused:

Ik denk dat ik met de notebook maar eens langs een technieker ga van de computerwinkel, want ondertussen heb ik nog steeds geen antwoord ontvangen omtrent deze case van Sony (zeer lauwe service dus) :(

Jij hebt XP op die harddisk voor geïnstalleerd op een andere pc??
Dat gaat niet goed komen tenzij er exact dezelfde hardware inzit, maak de harddisk eens leeg en kijk wat er dan gebeurt.
Het is natuurlijk wel vreemd dat de oude harddisk het ook niet meer doet, maar niet geschoten is altijd mis.

Een technieker van mijn plaatselijke computerwinkel vertelde me eveneens dat - als je Windows XP op een bepaalde notebook installeert, daarna de harde schijf eruit haalt en in een andere notebook steekt - de harde schijf met die Win XP erop niet functioneert en zelfs crasht ??

Dit zou te maken hebben met het niet kunnen terugvinden van de drivers/hardware van de vorige notebook..

Kan volgens mij inderdaad wel kloppen. De technieker vertelde er wel bij dat dit met Windows 98SE niet het geval zou zijn, wat ik dan ook heb uitgetest, helaas zonder succes weer.

Het probleem zit hem gewoon nog steeds in het feit dat de harde schijf incorrect wordt herkend in het BIOS : de vermelding SAESUNG (dus niet SAMSUNG !) gevolgd door een stel uitroeptekens verschijnt enkel.

Ook met de oude harde schijf geen succes.

Ik veronderstel dat de connectie waar de harde schijf contact maakt met het moederbord ergens faalt..

Ik heb uiteindelijk besloten om een gloednieuwe notebook te kopen, aangezien de herstellingskost volgens Sony zou oplopen tot 600 € (volledige vervanging moederbord is hun uitleg..).

Aangezien dit de moeite niet waard is en mits opleg van wat geld, heb ik nu terug een foutloos werkend toestel, van Packard Bell, waar ik prima tevreden van ben.

Ik dank hierbij de mensen die een beetje hebben meegedacht in deze kwestie :thumb:

PS : Moest er trouwens iemand interesse hebben in deze Sony Vaio PCG-K115Z notebook (die enkel een probleem heeft met de i/o verbinding van de harde schijf naar het moederbord dus) ?? Ik veronderstel dat een Handige Harry dit allicht wel kan fixen ?
Elk aannemelijk aanbod wordt in overweging genomen.. :cool:

pleonata@gmail.com

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan