• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Glucosemetingen automatiseren.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Zerty

Gebruiker
Lid geworden
12 mei 2015
Om de drie maand krijg ik uit mijn elektronische glucosemeter een tabel met waarden.
Er zijn telkens dagen van 1,2,3 of 4 metingen op verschillende uren.
Die moet ik dan manueel omzetten naar een meer overzichtelijke tabel.
Is er een mogelijk om dit met formules of VBA op te lossen?
Bekijk bijlage Glucosemetingen.xlsx

Zoiets?

Ik heb de verkregen metingen opgemaakt als tabel. Om het dagdeel te bepalen heb ik de volgende formule in de kolom er achter gezet.
Code:
=ALS(Tabel1[[#Deze rij];[Tijd]]<=TIJD(11;0;0);"Morgen";ALS(EN(Tabel1[[#Deze rij];[Tijd]]>TIJD(11;0;0);Tabel1[[#Deze rij];[Tijd]]<=TIJD(15;0;0));"Middag";ALS(EN(Tabel1[[#Deze rij];[Tijd]]>TIJD(15;0;0);Tabel1[[#Deze rij];[Tijd]]<=TIJD(20;0;0));"Avond";"Nacht")))

Vervolgens wordt er doormiddel van een draaitabel een overzicht gemaakt.
Nu hoeven er alleen maar waarde onder de tabel te worden toegevoegd in de kolommen "Datum", "Tijd" en "Waarde" en vervolgens de draaitabel te verversen.
Bekijk bijlage Glucosemetingen Q.xlsx

Wat gebeurt er als er 2 of meer waarden in hetzelfde tijdvak vallen? de som (gevaarlijk om conclusies uit te trekken?) of het gemiddelde (minder gevaarlijk om conclusies uit te trekken?).
Beter zou zijn om er een kolom naast te plaatsen uit hoeveel waarden een uitslag is samengesteld.
Ook zijn de tijdvakken niet helemaal duidelijk, is het van en totenmet, of vanaf en tot.

@Quiby, je telt de som als er 2 waarden in hetzelfde tijdvak vallen.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
@gijsbert1
Je gaat er vanuit de elke eerste meting morgen is en dat elke tweede meting middag is etc.
Is dat altijd zo? Trouwens het voorbeeldje van zerty is ook niet perfect, daar zitten ook een paar fouten in.

Hallo, sorry voor de late reactie, ben pas thuisgekomen.
Inderdaad, soms zijn er 2 metingen in een tijdspanne, vroeger nam ik dan steeds de kleinste,
maar een gemiddelde nemen zou inderdaad een veel betere score geven, goed idee.
Ik ga nu eens kijken naar jullie suggesties, bedankt alvast.

Dat ziet er allebei goed uit, maar ik heb eens een andere reeks metingen toegevoegd en de draaitabel blijft bij de oude metingen?
Ik moet wel zeggen dat ik niets ken van draaitabellen, dus zal het wel aan mij liggen, ergens instellen of zo.
Zal eens een cursus moeten raadplegen.

Laatst bewerkt:
de draaitabel blijft bij de oude metingen?

Je moet de draaitabel wel vernieuwen en natuurlijk het bereik aanpassen.
Dit gaat niet automatisch

@Zerty,

Een cursus is uiteraard aan te bevelen.
Maar met wat googelen en deze site te doorzoeken/raadplegen kom je ook ver.
En wat popipo zegt; daar moet je zelf wel mee uit de voeten komen, toch?

@Alphamax,

Klopt wat je zegt hoor! Het gegeven voorbeeld is al niet waterdicht en er zijn vele mogelijkheden te bedenken om dit beter in te richten.
Het feit dat ik voor deze optie heb gekozen (Eerste meting = morgen) komt doordat de mogelijkheid bestaat dat je anders 2 metingen in de nacht krijgt op 1 datum en geen één in de morgen! En als er een nachtmeting na 0:00 plaats vind en de volgende voor 0:00 met 3 dagmetingen er tussen dan heb je zelfs 5 metingen op 1 datum. De gebruiker zal dus zelf moeten kijken wat voor hem/haar het beste is! :o

Laatst bewerkt:
Welbedankt mensen, voor de ondersteuning en aanmoediging.
Ik had nog een boek - Excel 2010, de echte Wiley Bible van John Walkenbach, waarin haarfijn uitgelegd wordt om met draaitabellen te werken.
Ik ben er weg mee, inderdaad een heel goede oplossing voor grote tabellen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan