• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

GMT time veranderen naar UTC

Status
Niet open voor verdere reacties.

90benjamin90

Gebruiker
Lid geworden
4 mei 2011
Goede morgen,

Ik ben momenteel bezig met een logboek, hierin wordt de Local Time ingevuld en door middel van een pull down menu met daarin de tijdzones, moet een UTC/GMT worden uitgerekend.

UTC= Local Time (+/-) tijdzone

Wanneer er alleen tijdzones waren op volle uren was het geen probleem met deze formule:
=ALS(D5="+GMT";D4-TIJD(D6;D7;0);D4+TIJD(D6;D7;0))

Alleen er zijn ook tijdzones op een half uur, of drie kwartier. Ik heb de mogelijkheden geprobeerd om tot de goede UTC te komen maar dit lukte mij niet.
De pull down menu bestaan uit oa.
12
11
10
09:30

Heb ook geprobeerd om het pull down menu te vullen met een '
'12
'11
'10
'9:30

Dit heeft ook geen goed gevolg.

Ik ben dus op zoek naar een oplossing voor het optellen of aftrekken van de timezones van de GMT wat resulteerd in een Local Time. Hele uren is geen probleem, halve uren wel. Wie kan mij helpen?

Laatst bewerkt:
Met een xls voorbeeld bestandje wordt alles een stukje duidelijker en eenvoudiger uit te leggen.

Dat lijkt mij ook. Zie bijlage!

Bekijk bijlage GMT Vraagstuk.xlsx

Commentaar:
Ik heb een mogelijke oplossing bedacht met daarin de uitsplitsing van uren, minuten en +/- GMT/UTC

Werking:
De Local Time wordt ingevoerd. Vervolgens moet er gekeken worden of op die plek van de wereld een +GMT tijdzone is, of een -GMT tijdzone. Daarna moet de tijdzone ingevuld worden. Dit kan met behulp van de pull down menu. Hierdoor wordt de UTC tijd berekend.

Echter, hierdoor moet je 3 keuzes maken uit de pull down menu's. Valt dit te combineren tot 1 pull down menu?

Wat helemaal mooi zou zijn, als de Local Time=02:00 en de tijdzone +GMT +5 is. Dit betekend dat het in GMT tijd 5 uur eerder is, dit betekend dat het 21:00 is. Echter, bij mijn versie werkt dit niet! Is hier ook een oplossing voor?

In het laatste geval gaat de klok 5 uur terug, maar ook gaat de datum 1 dag achter uit. Als hier ook een oplossing voor is ben ik een zeer blij man!

Alvast bedankt!

Toevoegend op mijn vorig bericht:

Wanneer het Local Time 22:00 is, en je bent op die plek in de wereld waar het GMT -5 is, betekend dit dus dat het in GMT/UTC tijd later is, namelijk 03:00.

Mijn versie telt dus door tot 27:00.

Wat dus de werking voltooid, is dat na 24 een reset komt en dat die weer bij 0:00 begint.

Echter, hierdoor moet je 3 keuzes maken uit de pull down menu's. Valt dit te combineren tot 1 pull down menu?
Dit wel mogelijk maar of het echt handig is vraag ik me af.
Je krijgt dan een pulldown menu van 96 items (24 uur en per kwartier een item) en dat is dan weer lastig door scrollen
Hier heb ik dus niet voor gekozen.
Deze file biedt wel een oplossing voor het datum probleem.

Bijlagen

Bedankt voor je reactie!

Dat hoeft ook weer niet. Er zijn namelijk maximaal 39 tijdzones. Deze gaan we waarschijnlijk kleiner maken tot per maximaal een half uur. Dan blijven er 37 over. Gaan we zelfs over op tijdzones die bestaan uit hele uren, dan blijven er 27 zones over. Ik zou dus in dit geval wel graag weten, hoe ik dit kan combineren!

Tezamen met jouw oplossing is mijn gehele vraagstuk dan beantwoord!

Het bereik H20:H24 heb ik GMT genoemd.
Als je deze lijst uitbreidt met je eigen verlangens is je vraagstuk denk ik beantwoord.

Bijlagen

Ik meende dat het werkte, maar het werkt tot tijdzones van 10 uur. Wanneer er een tijdzone van 10 uur wordt ingevuld, en het is 23:00, dan is het weer 23:00 volgens de berekening. Het is dan echter 13:00. Zou je dit ook op kunnen lossen?

Tot 9:59 klopte het want de formule zocht naar de laatste 4 karakters in cel D22
En 10:00 uur heeft 1 karaktertje meer en dan werkt het dus (helaas) niet

Maar niet getreurd met deze aangepaste formule werkt het weer wel.

Deze formule zoekt niet de laatste 4 of 5 karakters van D22 maar alle karakters na de 2e spatie. (GMT + 10:00)

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan