Goed backup-programma ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

karine

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 feb 2001
Wie kan me een goed back-up programma aanraden.

Bedoeling is om elke maand een back-up van mijn c-schijf naar mijn tweede harde schijf te zetten.

Wat ik wel zou willen :

--ook aparte mappen van de c-schijf maar dan van de tweede partitie kunnen backupen, eventueel afzonderlijk van de backup van de c-schijf dan.

-- wanneer ik een back-up gemaakt heb van de c schijf naar mijn tweede harde schijf en ik doe dit volgende maand weer, dan dat gewoon de oude back-up wordt aangepast en niet helemaal opnieuw wordt gemaakt.

Hallo Karine, dat ligt er een beetje aan wat je doel van de backup is.

Is het de bedoeling dat je bij een fatale error of crash, met die backups je systeem weer vlot aan de praat krijgt zoals het nu draait of wil je alleen je dierbare bestanden zoals foto's, muziek en mail et cetera bewaren?

Voor het eerste geval, een systeembackup, is de meeste backup software niet geschikt en kan je er een gecrashed systeem niet mee overeind helpen zonder opnieuw te moeten installeren. Als dat juist je bedoeling was, dan kan je eens kijken naar Image software van Acronis of iets als Ghost.

Wil eigenlijk drie dingen.

1.systeembackup zodat ik bij fatale crash alles kan terug zetten vanaf de tweede harde schijf of vanaf dvd-rw.

2.backup van belangrijke bestanden.

3.backup van e-mails.

Voor (1) gebruik ik zelf Ghost 2003, werkt altijd erg betrouwbaar voor mij, en voor (2) en (3) gebruik ik ofwel een simpele copy opdracht naar externe HD of een brandprogramma om het op DVD te zetten omdat dit meestal makkelijk bereikbare mapen betreft.
En ook vooral omdat je ook zonder dat backup programma altijd aan je bestanden kan.

Ook de E-mail map heeft trouwens een aparte locatie buiten de C schijf gekregen wat dit werkje erg makkelijk maakt..

Ik gebruik dus enkel een Image programma maar als je liever met backup software werkt dan mogen anderen hier hun tips achterlaten.

PS jouw idee om telkens de oude backup aan te vullen of uit te breiden heeft wel een risico in het geval dat er iets mis loopt. Dan is je oude backup onbruikbaar terwijl de nieuwe dus mislukt is...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan