Goed boek voor algoritmen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Brenov

Gebruiker
Lid geworden
23 aug 2008
Ongeacht de taal, wat is een goed boek dat je leert denken als een programmeur die problemen oplost met algoritmes en dergelijke?

er zijn wel boeken met standaard algoritmen, wat je ook kan helpen zijn design patterns

design patterns
elements of reusable Object-Oriented software
isbn: 0201633612

weet niet of je dat bedoelt maar het is iets dergelijks ;)

Ik denk dat u het denken toch echt zelf moet leren hoor, Brenov. Maar ben eens iets specifieker; in wat voor soort algoritmes bent u geinteresseerd?

Ik snap eerlijk gezegd uw vraag niet eens. Een programmeur die problemen oplost met algoritmes. Heeft u wel het juiste woord voor u?

:) Ik dacht dat ik wel het juiste woord had gekozen, omdat dat woord een implementatie van een oplossing voorstelt voor een probleem, althans dat dacht ik. Ik zoek dus een boek, als er zo eentje bestaat, dat duidelijk leert hoe je computerprogrammeer-problemen moet oplossen.

Een simpel voorbeeld van wat ik bijvoorbeeld zou kunnen oplossen: maak een algoritme dat een string neemt en het scrollt met een bepaalde snelheid. Nou kan ik bijvoorbeeld abstract denken aan het probleem, en op een gegeven moment denk ik natuurlijk dat de functie een string neemt, waarschijnlijk één voor één de karakters, en deze karakters met wat tijd ertussen afbeeldt. Maar om dan deze algemene oplossing te combineren met een taal die je gebruikt waarvan je voornamelijk alleen wat theorie kent.......

misschien moet je ook eens kijken naar PSD's als je zelf moeilijke algoritmen gaat maken
hierin zet je een soort psuedo code die je om zou moeten kunnen zetten naar iedere taal.

Interessante opmerking. Ik zat net op een stuk papier met potlood m'n idee te schetsen. Ben nou bezig met pseudo-code, maar ik zal het maar in een andere draad zetten.

Wij hebben
Michael T. Goodrich, Roberto Tamassia, Data Structures and Algorithms in JAVA, fourth edition, John Wiley & Sons, Inc., New York, 2006, ISBN-10 0-471-73884-0; ISNB-13 978-0-471-73884-8.
gebruikt voor het vak Datastructen, waarin algoritmes en datastructuren worden besproken.

Vooral sorteer algoritmes en datastructuren om [gesorteerde] data op te slaan en zo efficiënt(naar de eisen die je stelt) te lezen en schrijven.

Ook wordt het analyseren van looptijd en geheugengebruik besproken en het gebruik van pseudo-code.

Boek heet wel in Java en er wordt ook java code gebruikt, maar ik heb het hele vak geen Java aangeraakt en heb alles in C++ gedaan.(en Haskell) Het is meer voor de uitleg en voorbeelden.

Ik zal die ook maar 's even moeten opzoeken en kijken of het wel wat voor me is :)

Data Structures and Algorithms in JAVA, fourth edition

Zeer aan te raden !

Laatst bewerkt:
Op het gebied van Algoritmes en Design Patterns vond ikzelf de boeken van 'Head First' zeer vlotte lectuur. De meeste voorbeelden worden uiteindelijk wel in Java gegeven (naast UML, en soms ook wat pseudocode).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan