goed PDF maker

Status
Niet open voor verdere reacties.

DoRcO

Verenigingslid
Lid geworden
21 aug 2007
weet iemand een goed programma om professionele PDF files mee te maken?
mag eventueel geld kosten :thumb:

De nieuwe open office 3.0heeft uitstekende mogelijkheden om pdf bestanden te maken en is bovendien gratis.

Wil je echt DTP-en?

Dan de volgende aanbeveling:

Wel even alles goed lezen.
Dit samen doet niet onder voor Adobes Indesign, Acrobat, Photoshop en Illustrator tesamen. Met Adobe ben je zo meer dan duizend euri lichter...deze pakketten kosten je NIETS!

Tja en wil je je kantoor kompleet maken dan doe je er inderdaad ook nog OpenOffice.org 3.0 bij. Ook al voor NIETS!

Ik lees hierboven een paar keer de woorden gratis / niets.
Mogelijk om misverstanden te voorkomen: áls je Word 2007 al hebt kost het niets / is het gratis om bij Microsoft de Acrobat Reader plugin te downloaden en te installeren en vervolgens is Word 2007 ook een Acrobat Reader programma geworden.

Laatst bewerkt:
Don't take your MS Word for it.....

Het gaat niet om lezen, maar het gaat om maken...reader = lezer

Dan is de vraag waarmee professionele .pdf's gemaakt kunnen worden. Dat kan niet met Word en ook niet met OpenOffice.org. Je hebt programma's nodig die CMYK kleurprofielen ondersteunen. Scribus doet dat wel. En the Gimp ook als je tenminste Separate+ gebruikt.
Enige die er niet mee overweg kan is Inkscape, maar .eps bestanden of .svg tekeningen zijn in Scribus eenvoudig aan te passen na importeren.

Een export van een prepress .pdf in Scribus gebeurt op basis van het gekozen CMYK kleurprofiel. En er zijn er heel wat; FOGRA, Euroscale, US, Japan.... in vele varianten.
Lettertypen hoeven niet geinstalleerd te zijn ze mogen gerust op een ander locatie staan.

Ook voor het maken van interactieve .pdf's of digitale formulieren in .pdf is Scribus geschikt.

En over het gratis....ook al heb je het al...Word is daarom nog niet gratis....je geld IS al weg. :)

Het gaat niet om lezen, maar het gaat om maken...reader = lezer

Dan is de vraag waarmee professionele .pdf's gemaakt kunnen worden. Dat kan niet met Word
Beste cookz,

als ik (om 02.56 uur) schrijf dat je met Word2007 gratis een PDF kunt maken dan bedoel ik ook idd. dat je met Word 2007 een .pdf kunt maken. Dat ik in een tweede bericht over lezen schrijf, tja. (Niets menselijks is mij vreemd)

In de bijlage kun je zien dat ik mijn Worddocument kan opslaan als.......... PDF.
Je hebt kennelijk niet de moeite genomen om de door mij geplaatste link door te lezen? Daar stáát met koeienletters bovenin (vanwege Microsoft) al in beschreven hoe het werkt.

Samengevat : het kan dus met Word.

Bijlagen

• Presentatie1.jpg
    Presentatie1.jpg
    75,6 KB · Weergaven: 78
Laatst bewerkt:
That's not my point.

De ene pdf is de andere niet.

Met het gratis pdfCreator kun je ook pdf's maken....vanuit werkelijk elke applicatie. Niet eens alleen Office...gewoon een pdf printer...

Zoals ik al schreef......er staat in de vraag..."professionele pdf's"

Een profi pdf is het pdf/x formaat zoals bijvoorbeel pdf/x-1 of pdf/x-3 Deze kunnen in principe door elke drukkerij worden verwerkt. Scribus maakt pdf/x-3 bestanden.

De bestanden die over het algemeen worden gemaakt met standaard exports zijn pdf1.4 of 1.5 bestanden. Ze bevatten ook geen informatie over het kleurprofiel.

Geen DTP werk dus?

Waarmee wordt de offerte gemaakt? Is dat vanuit een CRM/ERP pakket? Of een access database of iets dergelijks?

Als ik kijk naar het plaatje is het een internetwinkel. Moeten de pdf's automatisch gegenereerd worden na actie van de bezoeker van de site?

Kortom; wat heb je nu, waar werk je mee en wat is je einddoel?

Zijn Scribus en Inkscape niet ongeveer equivalent? Ik gebruik al een paar jaar met veel plezier Inkscape vanwege de prettige bediening.

Drukkerijen hebben echter moeite met de pdf (Cairo 1.4) en svg-bestanden die je ermee maakt, dus ben ik benieuwd of het helpt om Scribus als tussenstap (om te converteren) te gebruiken. Of weet iemand hoe je vanuit Inkscape die 'pdf/x-3' kan maken?

Laatst bewerkt:
Inkscape is een vector tekenpakket. Scribus is een DTP pakket. Dat is het verschil.

Je kunt weliswaar elementaire vectorplaatjes maken met Scribus, maar Inkscape is daar natuurlijk uitermate geschikt voor...

Mijn volgorde is veelal,

• Vectorafbeeldinen tekenen in Inkscape, opslaan als .svg en/of .eps.
  • Importeren in Scribus, kleuren zo nodig omzetten naar CMYK kleuren. Weliswaar heeft Inkscape wel eens nukken om echte compliant .svg's te maken, maar corrigeren in Scribus is relatief eenvoudig.

En last but not least Scribus heeft (mits profielen aanwezig) de mogelijkheid om pdf/x-3 te exporteren....

Thanx cookz!

Dat zou dan waarschijnlijk ook mijn manier gaan worden als mijn ontwerpen naar de drukker moeten, want Scribus vind ik op het eerste gezicht (ik ben het net eens gaan installeren) niet echt denderend qua look en feel..

Het is wennen...Inkscape is een design tool Scribus een placing tool...

Maar als ik het moet gaan vergelijken met het dure Indesign, dan kies ik toch Scribus....ondanks het wat spartaanse UI van Scribus is het meer geordend... Moet je eerst 'uitkleden' En dan is er pas mee te werken... het heeft gewoon te veel....

Scribus heeft precies dat wat je nodig hebt voor het maken van pre press producties...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan