• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

goede datums toch tekst, hoe omzetten naar waarden?

Status
Niet open voor verdere reacties.

hmwul

Gebruiker
Lid geworden
15 dec 2012
Berichten
433
In bijgaand voorbeeld bestand zijn bepaalde datums gewoon correct, maar andere datums zijn als tekst geformatteerd.
Ze zien er op zich goed uit, zonder apostrophe, of iets, maar toch, ik kan er niet op sorteren.
In de kolom rechts staat of het een waarde is of niet.

Ik heb de gegevens al een keer als waarden gekopieerd ergens anders heen en toen weer terug, dat hielp nauwelijks.

Wanneer een 'tekst' cel bewerk, F2+enter, dan verandert het formaat van tekst(?) naar waarde.

Maar dat is geen doen voor alle cellen, het zijn er honderden, mogelijk duizenden.
Dit is maar een klein stukje van het bestand.
Is daar een handige oplossing voor?

Hartelijk dank!!
 

Bijlagen

  • Datum naar waarden-test bestand-15022021.xlsx
    14,9 KB · Weergaven: 25
Waarschijnlijk komt dat doordat de gegevens uit een export vandaan komen, en Excel ze niet altijd als datum interpreteert. Het gaat dan om de datums met een dagwaarde >12. Excel vind een datum dan geen datum, maar tekst. Als je de kolom selecteert, kun je met <Gegevens>, <Tekst naar kolomen>, <Voltooien> de datums converteren naar datum. Dat doe je voor alle kolommen waar datums in staan.
 
Fantastisch !

Heel hartelijk dank.

Ik hier echt blij mee.
Het mag misschien een relatief eenvoudige oplossing zijn, maar ik kende 'm niet.
Dus heb ik regelmatig, schier eindeloos, zitten eindeloos hannessen (regelrecht geknoei is een betere omschrijving) om het goed te krijgen.
Soms lukte het om gegevens eerst als waarde elders te plakken en dan weer terug, maar dat werkte niet deze keer.

Had de vraag al veel eerder moeten stellen!

Nogmaals, heel hartelijk dank!
 
Graag gedaan :). Nog een tip: mocht je ooit datums binnenkrijgen in het format "20210215" dan kan je die op deze manier óók omzetten naar een fatsoenlijke datum. Dan moet je wel even door de wizard lopen om het juiste datumformat aan te geven voor die kolom. Maar dat werkt dus óók prima!
 
Super!

Ook dank daarvoor. Zal ik zeker (trachten te) onthouden.
Het zijn van die dingetjes die ik in een eigengemaakt Excel bestandje zet.
Het 'probleem' en de oplossing, respectivelijk de formule en hoe het eruit komt te zien.

Komt het weer een keer voor, dan is het Copy-paste formule.

Het komt regelmatig voor van 'hoe zat dat ook alweer...'

Nogmaals hartelijk dank voor de snelle hulp!
(die snelheid is fijn, je kunt dan tegelijk door)
 
Laatst bewerkt:
De
<Gegevens>, <Tekst naar kolomen>, <Voltooien>
heb ik nu al een knap aantal keren toegepast. Gaat echt super.

Een paar keer op een bestand met 6 van dat soort 'quasi datums'-kolommen en 2500 rijen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan