Goede opstart pas na veilige modus

Status
Niet open voor verdere reacties.

pa3ajt

Verenigingslid
Lid geworden
8 sep 2000
Onlangs een TV-kaart geïnstalleerd en die werkt prima.
Maar sinds deze installatie heb ik het volgende opstartprobleem:
Pc hangt tijdens opstarten (Win98SE). Na een reset wordt in veilige modus opgestart en als ik onmiddellijk weer opnieuw opstart, dan start hij steevast zonder problemen juist op.

Heb veel in de rubriek opstarten (msconfig) ontvinkt en ook gekeken naar config.sy, autoexec.bat, win.ini, maar vond geen vreemde eend (voor zover ik elke regel begrijp!)

Twee vragen:
1. Kan iemand mij met bovenstaande gegevens een (gouden) tip geven

2. welke regels moet ik in ieder geval bij msconfig-opstarten niet uitvinken. Misschien moet ik daar toch wat "kaler" beginnen.

Overigens reageert de printer sinds de installatie vd TV-kaart ook niet meer op een printopdracht, maar daar probeer ik wel uit te komen. 't Gekke is daarbij dat de computer helemaal niets meedeelt over een niet aangesloten printer, printer staat uit of zo: nee, gewoon de opdracht afhandelen en printer zwijgt in alle talen.

Graag jullie visie.

Veroorzaakt de video kaart niet een irq conflict b.v. met de LPT1 poort, of een andere poort waar de printer op aangesloten is ?

IRQ's

Hieronder wat de PC zegt over de IRQ-toewijzing.

Ik schrik een beetje van de vele dubbele vermeldingen en had eerlijk gezegd voorheen geen problemen.

00 Systeemtimer
01 Standaard- (etc. toetsenbord)
02 Programmeerbare interruptcontroller
03 Tevion TV-Tuner MD9717
03 3dfx Voodoo3
03 IRQ Holder voor PCI-steering
04 Communicatiepoort (COM1)
05 IRQ Holder voor PCI-steering
06 Standaard-diskettecontroller
07 Printerpoort (LPT1)
08 Systeem-CMOS/Real-timeklok
10 YAMAHA DS-XG PCI Audio CODEC
10 IRQ Holder voor PCI-steering
11 ISDN PC Adapter (PCI Bus, W Master Device)
11 ISDN NDISWAN Adapter
11 ISDN ComPort2 (COM6)
11 ISDN ComPort1 (COM5)
11 ISDN PC Adapter
11 VIA Tech 3038 Universele hostcontroller voor PCI naar USB
11 IRQ Holder voor PCI-steering
12 PS/2 compatibele muispoort
13 Numerieke-gegevensprocessor
14 VIA-busmaster PCI IDE-controller
14 Primaire IDE-controller (dubbele fifo)
15 VIA-busmaster PCI IDE-controller
15 Secundaire IDE-controller

Waarom staan sommige dingen er meerdere keren in?

Heb besloten mezelf maar weer eens als leek te degraderen...

Graag weer een reactie en sorry voor het "foetsie-geval"

Dat sommige irq's door meer apparaten gebruikt worden is niet vreemd. Waar het mij om ging was of er geen conflicten zijn. Als ik jouw lijstje zo bekijk lijkt mij dat dit niet het geval is.

Misschien dat de hardware guru's hier iets over kunnen roepen ?

Is jouw printer aangesloten op de LPT1 poort of een USB poort?

Soms wil het wel helpen als je het systeem opnieuw installeerd. Maar ja dat is wel weer een heel karwei.

De niet meer werkende printer zit op LPT1 en de wel werkende printer zit op een USB-poort.

Ik heb vandaag (vanuit DOS-mode) de reg-fix gedaan, maar dat loste m'n opstartprobleem ook niet op.

Verder heb ik een grote lijst gedownload met uitleg over alle mogelijke opstartregels in de map opstarten van msconfig. Is erg leerzaam: je begrijpt nu waar elke regel voor dient. Heb daarna een zo kaal mogelijke opstart uitgevoerd (slechts een paar regels in die map aangevinkt) en toch blijft het opstartprobleem bestaan.

Ik kan maar niet begrijpen dat in tweede instantie alles perfect opstart: een groot probleem zorgt er toch voor dat er in geen enkel geval opgestart kan worden? Wat is (misschien de centrale vraag!!) het verschil tussen een opstarten met de aan-uit knop en een "Opnieuw opstarten" vanuit een Windows menu?? Ik vermoed dat in het verschil iets te vinden is, wat wijst op de oorzaak van mijn opstartprobleem.

Ik kan natuurlijk Windows opnieuw installeren, dus over de oude heen. Dan blijven de reeds geïnstalleerde applicaties toch werken? Of moeten alle drivers weer van de plank gehaald worden?

Ik blijf natuurlijk hopen op deze HelpMij-site...

Geplaatst door pa3ajt

Ik kan natuurlijk Windows opnieuw installeren, dus over de oude heen. Dan blijven de reeds geïnstalleerde applicaties toch werken? Of moeten alle drivers weer van de plank gehaald worden?

Ik blijf natuurlijk hopen op deze HelpMij-site...

Als je zou besluiten opnieuw te installeren kan je volgens mij beter een schone installatie uitvoeren. Dus een backup maken van de data (als dat op dezelfde partitie staat). De partitie opnieuw formateren en windows installeren. De kans is groot dat als je dat niet doet het probleem gewoon blijft bestaan (aangenomen dat de software de oorzaak is). Als je over de oude installatie heen gaat vervang je immers enkel wat windows bestanden.

Ik denk dat als ik dit probleem had dan zou ik het wel proberen. je bent er waarschijnlijk wel een hele middag of avond mee bezig maar je systeem is weer helemaal clean.

Er zitten ook wel haken en ogen aan: ten eerste is het goed mogelijk dat er een simpelere oplossing is. Ten tweede als de storing toch hardware-matig is wordt het zo dus niet opgelost.

Misschien kun je je vraag ook eens op de site van Microsoft uit zetten:

http://support.microsoft.com/newsgroups/default.aspx

Verholpen!

Het probleem is nu opgelost!
Een kennis heeft er even naar gekeken en IRQ 3 heeft hij geblokkeerd, waardoor de TV-tuner en de 3DFX uitweken naar IRQ 9 die vrij was. Daarna startte de PC weer als gewoon meteen goed op.

Achteraf gezien denk ik dat ze niet goed functioneerden op IRQ 3 en dat bij het opnieuw opstarten vanuit de veilige modus er een andere volgorde van IRQ-toekenning plaatsvond, waardoor het dan wel werkte.

Wou het maar even laten weten voor het geval iemand met hetzelfde probleem een oplossing zoekt....

P.M.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan