Goedkope 24/7 server computer

Status
Niet open voor verdere reacties.

gdscei

Gebruiker
Lid geworden
25 okt 2009
Hallo,

Ik wil graag een thuis-server draaien 24/7 met max 1 uur stopzetten per dag.
Een 250GB harde schijf is al voldoende. Het moet echt niet duur zijn ofzo, ik hoop op max 300 euro, maar liefst lager mocht dit mogelijk zijn.
Ik heb geen extreme behoefte aan compact & stil, maar als het voor de zelfde prijs of ietsjes duurder beschikbaar is graag.

Ik zou op zich de server software kunnen draaien op beide een Unix systeem of een Windows systeem, dat is niet zo belangrijk. Windows software hoeft eventueel niet meegeleverd te worden, deze heb ik al.

Ik zit te denken aan 4GB RAM, maar een mogelijkheid in het moederbord voor meer zou handig zijn als ik ga upgraden.

Mocht er nog andere informatie nodig zijn dan zal ik deze geven.

Dank :thumb:

Hallo,

Misschien kun je het beste overstappen op "professionelere" apparatuur gezien je eisen. Het nadeel hiervan is de prijs. Zelf heb ik nog een HP ProLiant G4 staan hierzo die sowieso aan je genoemde eisen voldoet. Als je geinteresseerd bent valt er over de prijs te onderhandelen. Voor vragen/specificaties gewoon even doorposten.

Mvg,
Dinux

Laatst bewerkt:
ja compact & stil en hp proliant gaan niet samen....

Compact niet, stil wel. Bovendien zou hij anders moeten uitwijken naar een workstation, maar in mijn ervaring zijn de prestaties daar al veel minder van. Het is trouwens mogelijk om de server ergens neer te leggen waar je niet veel komt, bijv schuur of kelder, via iLo is alles namelijk goed te regelen en over te nemend.

Compact niet, stil wel. Bovendien zou hij anders moeten uitwijken naar een workstation, maar in mijn ervaring zijn de prestaties daar al veel minder van. Het is trouwens mogelijk om de server ergens neer te leggen waar je niet veel komt, bijv schuur of kelder, via iLo is alles namelijk goed te regelen en over te nemend.

Ben niet van plan om 'm neer te leggen in de schuur, want dan zou ik 'm draadloos moeten verbinden en dat heb ik niet in gedachten.

Kun je misschien uitleggen waarom ik met mijn eisen iets professioneel zou moeten hebben?

Trouwens, mocht iemand misschien een goede dedicated server hoster weten, dan zou ik dit graag willen weten. Ik dacht alleen meer aan eentje zelf hebben sinds de belachelijke prijzen van 100 euro p/m en dan ook nog eens een limitatie op dataverkeer.
Het spel dat ik wil hosten op deze server is Minecraft, mocht iemand dat helpen met de keuze. Ik ben van plan dat er maximaal 15 tot 20 mensen tegelijk op de server mogen zijn, maar uitbreiding van dat aantal zou geweldig zijn. Nogmaals, veel schijfruimte is niet nodig sinds meestal het actieve gedeelte van de server zo'n +- 50-100MB is. De rest van de schijfruimte zal voor backups worden gebruikt, maar deze zullen ook per week verwijderd worden.

Laatst bewerkt:
ik heb nog wel een HP Proliant ml310 G1 hij is wel aardig stil met backup tapes en cleaning tape 2x 40 gb hdd 1200 mb geheugen cd\dvd lezer cd brander kan met server 2003 standard

Ik moet nog overleggen want misschien wou iemand anders hem ook maar ik denk dat hij hem niet neemt

Wat nou als ik 'm zelf samenstel, zoals dit; http://azerty.nl/winkelmandje/winke...[351458]=1&product[80156]=1&product[264439]=1 (SSD voor het actieve gedeelte, harde schijf voor backup)

Is dat iets dergelijks :D

Alhoewel het niet echt een server pc is, moet dit wel lukken toch?
Merk wel dat als ik een complete server pc koop met zelfde soort specificaties dat ik echt duur uit kom. Dat ben ik niet van plan voor een eerste keer.

Laatst bewerkt:
Je eisen zijn niet zomaar 'even een server opzetten'. Met name omdat je hem de hele dag wil laten draaien. Ik heb, zoals al gezegd, een HP ProLiant G4 voor je te koop voor een heel zacht prijsje. Zomaar wat specs:
3GB RAM (maximaal tot 64GB)
2xSCSI 72 GB 15K in raid 5 (kan ook 0,1 of 0+1, kunnen nog 4 schijven bij)
Intel Xeon processor 3,2GHz (kan nog een bij)
1xPSU (kan nog een bij)
verder: iLO (met licentie), eventueel win server 2003 (met licentie) ondersteuning BBWC.
Server kan 24/7/365 draaien zonder onderhoud, voldoet wel aan je eisen toch?

Dinux

Ik denk niet dat zo'n server(boven genoemd^) de bedoeling is. Dat is toch niet te betalen voor TS denk ik.
Voor minecraft is echt niet veel nodig.
Op hardware.info hebben ze een home server advies:
http://nl.hardware.info/pcadvies/662/thuisserver-november-2010
Bij salland is hij +600 euro, maar
als je bv bij azerty, de processor, moederbord, geheugen, voeding en een 1TB green hardeschijf en een +/- 35 euro kast neem dan zit je rond de 300 euro

http://azerty.nl/winkelmandje/winke...244809]=1&product[229919]=1&product[225954]=1
moederbord kan nog wel goedkoper

zon hp proliant geval heb je niet nodig voor een thuis server die 24/7 aan moet staan

dat kan een normale kast ook al
verder is zon hp proliant geval bedoelt voor bedrijven en niet voor thuis gebruik

als je weet wat je doet kun je met gemak een pc laten draaien 24/7/365

dat doe ik nu met een oude Athlon 1500+ pc
zorg gewoon dat deze goed blijft gekoeld en dat hij op een droge plek staat

eens in de 2 maande gaat hij uit voor een kleine controle met hirens bootcd

Laatst bewerkt:
verder is zon hp proliant geval bedoelt voor bedrijven en niet voor thuis gebruik
Zeker niet waar, een pc'tje 24/7/365 is niet goed want daar zijn pc's niet voor gemaakt. Misschien leuk voor jou als je een webservertje draait met < dan 5 requests per uur, maar voor mij (en misschien de TS) niet interessant.

@TS, je moet zelf beslissen natuurlijk. Met een ProLiant haal je wel heel wat kracht in huis en is het mogelijk om velen dingen te gelijk te draaien. Een pc (zoals hierboven beschreven) is niet bedoeld om dag en nacht weken lang te draaien. Je zou ook nog een tussen vorm kunnen overwegen, namelijk een workstation. Deze zijn wel bedoeld om voor een langere tijd achter een te draaien. De prijzen die hierboven genoemd worden komen heel erg in de buurt van wat ik je kan bieden, dus voor de prijs hoef je het niet te laten.

Laatst bewerkt:
Even wat reageren:

Ik vroeg mij namelijk ook al af of ik zo'n dure pc nodig heb. De mensen die op mijn server zitten als ik het gewoon op mijn eigen PC aan zet, zeggen dat ze geen lagg hebben. De specificaties van mijn PC zijn te vinden op mijn profiel.

Ik dacht dat ik ook vrij duidelijk had gezegd dat ik bereid ben om 1u per dag de server uit te zetten. Is dit niet voldoende?
Ook goede koeling is inderdaad belangrijk. Degene die dirkie had gezegd, lijkt me wel een goede, maar ik hou het wel bij de specs die ik eerder had gezegd, behalve dan het moederbord en de processor.

Dinux, ik denk niet dat je erg begrijpt dat Minecraft servers niet veel nodig hebben om te draaien, meestal kunnen ze wel met een dualcore en 4GB prima draaien. Met 5 mensen op de server verbruikt hij maar zo'n +- 50-100MB RAM. Natuurlijk, als er meer op komen zal dat zich uitbreiden, maar ik kan vaststellen wat de max is.
Ook zal de server gok ik niet elke dag aanstellen, bijv niet tijdens de feestdagen of wanneer ik voor een langere periode afwezig ben.

Ik denk ook dat ik gewoon deze server op Unix ga draaien. Iemand aanbeveling voor welk besturingssysteem? Dit maakt namelijk niks uit, omdat de server software beschikbaar is als java applicatie.

Dit is een wat aangepast winkelmandje: http://azerty.nl/winkelmandje/winke...229919]=1&product[244809]=1&product[230587]=1

Laatst bewerkt:
Zeker niet waar, een pc'tje 24/7/365 is niet goed want daar zijn pc's niet voor gemaakt.

zwak argument
zoals ik al zij een kast kan dit prima aan zolang je hem goed onderhoud

verder heeft de ts geen grote server nodig :rolleyes:

Laatst bewerkt:
@firest0rm
Een mening is een mening, maar ik weet wel beter...

@TS
In je startpost stond niets over Minecraft, wat de zaak ineens doet keren. Met de eisen die je als eerste vermelde leek het er meer op alsof je een heel multiplayer systeem wilde gaan opzetten, zoiets als 50 Call of Duty servers op 1 enkele fysieke server. Met een spel als Minecraft is een server sowieso overbodig, maargoed zoals ik al eerder zei; waar stond dit vermeld?

Een 250GB harde schijf is al voldoende.
Waarom dan zo veel, een linux erop met dat spel neemt niet meer dan 10GB in (hetzij juiste configuratie)
Ik zou op zich de server software kunnen draaien op beide een Unix systeem of een Windows systeem, dat is niet zo belangrijk.
Je zal Linux bedoelen aangezien Unix toch wel iets anders is. Als je Linux wil gaan draaien, wat ik je trouwens wel aanraad, kijk dan eens naar Fedora/Debian/openSUSE.
Ik zit te denken aan 4GB RAM, maar een mogelijkheid in het moederbord voor meer zou handig zijn als ik ga upgraden.
Na aanleiding van de kennis die ik nu heb vraag ik me toch ernstig af waarom je 4GB RAM nodig hebt. Linux + dat spel zou toe moeten kunnen met maximaal 1GB.

Uit deze hele topic trek ik de conclusie dat je verkeerde, dan wel onvolledige informatie geleverd hebt. De informatie die je wel geleverd hebt in je begin post is dus zwaar overdreven en ook weer typisch een gevalletje van 'onwetendheid'. Ik help mensen graag, als ze ook geholpen willen worden en dus ook de juiste info verschaffen.

PS: Laatste tip, kijk eens naar een Sun Cobalt + Debian en bovengenoemde eisen, zou goed moeten werken.

@firest0rm
Een mening is een mening, maar ik weet wel beter...

@TS
In je startpost stond niets over Minecraft, wat de zaak ineens doet keren. Met de eisen die je als eerste vermelde leek het er meer op alsof je een heel multiplayer systeem wilde gaan opzetten, zoiets als 50 Call of Duty servers op 1 enkele fysieke server. Met een spel als Minecraft is een server sowieso overbodig, maargoed zoals ik al eerder zei; waar stond dit vermeld?

Waarom dan zo veel, een linux erop met dat spel neemt niet meer dan 10GB in (hetzij juiste configuratie)

Je zal Linux bedoelen aangezien Unix toch wel iets anders is. Als je Linux wil gaan draaien, wat ik je trouwens wel aanraad, kijk dan eens naar Fedora/Debian/openSUSE.

Na aanleiding van de kennis die ik nu heb vraag ik me toch ernstig af waarom je 4GB RAM nodig hebt. Linux + dat spel zou toe moeten kunnen met maximaal 1GB.

Uit deze hele topic trek ik de conclusie dat je verkeerde, dan wel onvolledige informatie geleverd hebt. De informatie die je wel geleverd hebt in je begin post is dus zwaar overdreven en ook weer typisch een gevalletje van 'onwetendheid'. Ik help mensen graag, als ze ook geholpen willen worden en dus ook de juiste info verschaffen.

PS: Laatste tip, kijk eens naar een Sun Cobalt + Debian en bovengenoemde eisen, zou goed moeten werken.

Ik had in een latere post vermeld dat ik Minecraft wou. Waarschijnlijk had je dit over het hoofd gezien.

Ik weet dat ik niet duidelijk in het begin ben geweest en hoop dat het nu duidelijk is.

4GB of meer zou vrij handig zijn. Vooral als je een server runt met bijna 100 mensen (niet dat dat op het moment is)
Voorbeeld:
memuse.png

Dat is dus drie mensen en al piek 100 MB.

Bedankt voor de tips. Uiteindelijk denk ik dat ik ga voor het laatste winkelmandje dat ik had gegeven, behalve als daar misschien nog opmerkingen over zijn.

ik weet niet of een ssd in een server wel zo goed is. is het energie verbruik ook niet veel hoger dan een gewone hardeschijf?
en als hardeschijf kun je beter een groene nemen zoals:
samsung f2e
Western Digital green caviar serie

Die zijn er beter op gemaakt 24/7 te draaien en zijn ook energie zuinig. in een server telt elke watt die verbruikt wordt.

ik weet niet of een ssd in een server wel zo goed is. is het energie verbruik ook niet veel hoger dan een gewone hardeschijf?
en als hardeschijf kun je beter een groene nemen zoals:
samsung f2e
Western Digital green caviar serie

Die zijn er beter op gemaakt 24/7 te draaien en zijn ook energie zuinig. in een server telt elke watt die verbruikt wordt.

Nee juist helemaal niet, ze zijn juist vele malen energiezuiniger dan harde schijven, omdat SSDs met flash geheugen werken.

Aangepast winkelmandje met een spinpoint f2: http://azerty.nl/winkelmandje/winke...244809]=1&product[230587]=1&product[199428]=1

je je hebt wel gelijk maar dit scheelt per ssd en per taak. Als een hardeschijf een tijdje weinig tot niks te doen heeft dan is een hardeschijf zuiniger en is het energie verbruik bijna 0.
een ssd verbruikt als hij aan staat altijd stroom
Dus voor een server die vaak helemaal niets doet is een hdd de betere keus.
sowieso is een ssd onnodig in een server.

( http://tweakers.mobi/nieuws/54543 )

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan