Goedkope ExpressCard videokaart op de markt?

Status
Niet open voor verdere reacties.

koeny33

Gebruiker
Lid geworden
7 sep 2010
Berichten
6
Beste HelpMij'ers,


Ik heb een aantal vragen voor jullie. Maar laat ik met het begin beginnen; natuurlijk heeft iedereen weleens problemen met zijn laptop-graphics. De laatste jaren is er echter grote vooruitgang geboekt op dat gebied, met name als het gaat om GPU's die weinig ruimte innemen en daardoor ook weinig warmte produceren (voor gebruik in, uiteraard, tablets en smartphones).

Er zijn al dergelijke oplossingen op de markt om laptop-graphics te verbeteren, de ViDock, de XG Station van Asus, maar ze doen niet exact waar ik op doel. Ze zijn gericht op consumenten met een dikke portemonnee. Natuurlijk zijn deze producten gedoemd te mislukken; wie koopt een goedkope laptop zonder goede videokaart en wil er vervolgens dure €500+ graphics bijkopen? Niemand natuurlijk, het hele concept zit fundamenteel scheef. Wil je een dure laptop met goede graphics, dan ben je geld kwijt aan een dure laptop, einde verhaal.

Dan nu mijn idee. Een 'goedkope' videokaart voor in een standaard Express slot (origineel he?). De ExpressCard-bus is qua ontwerp ongeveer gelijk aan PCI Express 1.0; de snelheid zou voldoende moeten zijn voor wat ik ermee wil. Het doel van dit product is dus niet om iedere dure videokaart aan je laptop te kunnen koppelen, daarvoor ligt de bussnelheid simpelweg te laag en zijn er teveel andere nadelen. Wat ik zou willen is een simpele kaart die je erinsteekt, qua prestaties bijvoorbeeld de x1600 serie van Ati evenaart, voor een euro of 70. De kaart mag hooguit een, laten we zeggen, halve centimeter uit het slot steken voor de koeling. Dat het kaartje prestaties levert van een midrange-pc uit 2008 maakt niet uit, het is al een gigantische verbetering vergeleken met bijvoorbeeld Intels Chipsets.

Ik denk dat er markt is voor een dergelijk product. Ik heb namelijk een hoop vrienden die wel van een spelletje houden. Ze hebben allemaal wel een laptop, maar natuurlijk hebben wij als scholier geen geld, en zijn het allemaal laptops met integrated graphics. Als voor een euro of 70 de prestaties omhooggeschroefd kunnen worden naar bijvoorbeeld een x1600 kaartje zouden we daar allemaal in willen investeren, probleem is alleen dat het product simpelweg niet bestaat! En ik denk niet dat wij de enigen (scholieren / studenten?) zijn met deze behoefte. Er zijn een hoop toepassingen voor; denk bijvoorbeeld eens aan een 'old-skool' lanparty met games als Unreal Tournament 2004, CS Source of Team Fortress 2. Je koopt een partijtje kaarten in en leent ze aan het begin van de LAN uit aan de deelnemers zodat iedereen met een laptop kan meedoen, en aan het eind van de LAN levert iedereen hem weer terug in. Bijvoorbeeld.

Concreet mijn vraag; waarom is een dergelijk product nog nooit op de markt gezet? Is het technisch onhaalbaar, is het voor fabrikanten onaantrekkelijk omdat er geen markt voor is, wat zit er scheef?

Ik hoop dat jullie mij antwoord kunnen geven, zijn er mensen onder jullie die hetzelfde 'probleem' hebben?

Met vriendelijke groet,
Koen
 
Kijk, ik denk dat het voor de fabrikanten onaantrekkelijk is, omdat ze anders in hun eigen vingers snijden. Waarom zou je dan een laptop kopen van €600,- als je het ook met een €300,- laptop kan doen met een extra videokaart van €70,- ? Dan zouden de fabrikanten veel minder winst maken, tenzij ze dan die videokaarten heel duur zouden maken, waardoor ze dan toch weer liever een laptop kopen met een goede videokaart. Wat je oppert lijkt mij wel een interessant concept. Ik denk dat ik er wel aan kan gaan sleutelen, maar dat is op de lange termijn, aangezien ik momenteel veel drukte genoeg heb aan school. In principe zal het niet zo moeilijk zijn: een paar draadjes solderen aan een gesloopte expresscard aan een oude graka...
edit; er zijn wel 2 soorten ExpressCards: 34 en 54mm, maar ze hebben wel allebei 26 pinnen.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie AndreazZz! Fabrikanten van computers zouden zichzelf inderdaad in de vingers snijden, maar Ati/AMD of nVidia niet, lijkt me. Anyway, ik heb het gewoon eens aan AMD gevraagd, en ik kreeg (verrassend genoeg! :thumb: ) enkele uren later al antwoord:

External graphics solutions for laptops started with docking stations. AMD developed an XGP in 2008 as an external graphics card for laptops that connected to a PCI Express 2.0 connection on some laptops. It was not a very widespread peripheral, the idea did not catch on with end users.

http://en.wikipedia.org/wiki/ATI_XGP

It is the laptop manufacturers that would have to request the development of a low end graphics add in solution from AMD Engineering for the idea to become a development project.

Laptops with AMD APU's installed are the closest current model you would have with upgradable graphics, done simply by upgrading the APU.

http://www.amd.com/us/products/notebook/apu/Pages/apu.aspx

In order to update this service request, please respond, leaving the service request reference intact.

Best regards,

AMD Global Customer Care

Het komt er blijkbaar op neer dat als laptopfabrikanten er niet om vragen, AMD iets dergelijks niet gaat ontwikkelen. Jammer, qua innovatie schiet dat niet op natuurlijk.. Maar goed, niks aan te doen. Bedankt voor jullie response!
 
Het blijft natuurlijk mogelijk om het zelf te gaan doen met een soldeerbout... Je moet dan een bulk order plaatsen voor pci-express 1x kaartjes en een paar ExpressCards, en dan de kaarten op maat maken en de pci draadjes solderen aan de pinnen van de ExpressCard
 
je moet ook op stroom consumptie letten een laptop heeft niet eens genoeg watts om zon simpel kaartje (die vaak 400watts nodig hebben) te ondersteunen
en dan mag je ook hopen dat de batterij het lang genoeg volhoud

ik denk eerlijk gezecht wel dat fabriekanten het zouden willen maar het simpel weg niet mogenlijk is...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan