google chrome niet altijd 'actief'

Status
Niet open voor verdere reacties.

area51

Gebruiker
Lid geworden
3 feb 2012
Als ik Chrome open , kan ik deze reeds na enkele minuten niet normaal gebruiken.De rand bovenaan kleurt lichter en kan ik niets meer schrijven : telkens moet ik eerst ergens klikken , kleur veranderd naar normaal en kan ik weer schrijven.Dit moet toch aan een of andere instelling liggen ?

Dat ligt toch echt niet aan Chrome: Een ander programma heeft is dan op de voorgrond gekomen / actief geworden, zodat Chrome niet meer het actieve venster is. Vooral vage updates vanuit het systeemvak ("Gebruiker x heeft wat gepost op twitter") etc. kunnen hiervoor verantwoordelijk zijn, dus richt je daar op.

Overigens zijn er wel programma's die ervoor kunnen zorgen dat Chrome op de voorgrond/het actieve venster blijft. Hopelijk heeft iemand daar een tip over.

Tijs.

Er zijn geen vage updates uit het systeemvak.Het niet actief worden gebeurt al na enkele seconden.(Terwijl ik deze zin typ , 2 maal)

Was handig geweest als je ook even had genoemd welke versie van Windows er op je pc staat.
Indien XP, dan kun je deze link gebruiken.
Is het echter Vista, W7 of W8, dan is er niet zo'n simpele truc. Je zou dan (zelf niet getest, en let op bij het installeren dat je niet de reclame mee-installeert!!) kunnen kijken of Deskpins je probleem verhelpt, waarbij je Google Chrome altijd bovenop zet.
Andere tip (maar in jouw geval kan het echt van alles zijn!) zou het kunnen liggen aan crashende programma's waarvan geprobeerd wordt een rapportage te doen. hier besproken, incl. de manier om die rapportage uit te schakelen.

Tijs.

Deskpins doet hier niets aan , evenmin als Xneat , PowerMenu , TurboTop.
Windows 7 Home.

Zoals gezegd: Het kan van alles zijn. Kan (naar mijn idee: moet) zijn een programma dat buiten Chrome draait in Windows of een plugins in Chrome zelf (zoals Webpage Screenshot).
Om het laatste te testen neem ik aan dat het mogelijk is om Chrome te starten zónder plugins etc. en kijk of het probleem dan ook optreedt.

Andere tips heb ik niet, want er zijn wel 1000en redenen/programma's/plugins die het probleem kunnen veroorzaken. Zoek op Google naar:
chrome loses focus when typing
om zelf wat suggesties te zoeken. Desnoods type je er per plugin of geïnstalleerd programma die pluginnaam/programmanaam er achter om te zien of er een mogelijke relatie ermee is.

Tijs.

Het is niet alleen Chrome , ook bv een mailprogramma heeft dit

Was dan handig geweest als je dat erbij had vermeld in je startposting(!)

Wat je dan kunt doen is het downloaden en daarna starten "Als Administrator" van Process Explorer
Maximaliseer het Process Explorer scherm
Zet aan: View -> Scroll to new processes
Zet op 5 seconden: Options -> Difference highlight duration

Zet Chrome (of je mailprogramma etc.) NIET maximaal groot, zodat je Process Explorer in beeld hebt.
Wacht totdat Chrome (of mailprogramma etc.) de focus verliest, doe zelf even niets en kijk welk proces in Process Explorer "erbij gekomen is" (is rood of groen aangeduid).

Alternatief (of ernaast) kun je het volgende proberen:
a. Zodra het probleem optreedt: Alt-<spatie> om het context menu van het dan actieve programma te openen
b. Zodra het probleem optreedt: Alt-F4 om (in Process Explorer) te zien welk proces er dan verdwijnt (wat dus het actieve programma zou moeten zijn)
c. Gebruik Process Monitor (weer "Als Administrator starten") en zet tracering aan om te volgen waar de pc op elk moment mee bezig was. Is het probleem dan net geweest, de tracering weer afzetten en proberen te analyseren wat er actief was op het moment dat het probleem weer optrad. Dit is eigenlijk niet geschikt voor eindgebruikers, maar je kunt er niets mee kapot maken etc.

Tijs.

Nadat ik Difference highlight duration op 5 seconden heb gezet , blijft de browser en mail , in focus.Ik staar minuten lang , dus veel meer dan 5 seconden , maar niets veranderd.

Tsja, het moet toch nog een keer voorkomen voordat we wat kunnen met de onderzoeksmethoden, he...
Lijkt mij sterk dat puur het starten van Process Explorer je probleem oplost. :D

Tijs.

Vandaag bij de eerste start van de pc , is het probleem terug

Dan weet je wat je kunt gaan doen/proberen.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan