google pakt H1 midden van de pagnia ipv bovenste

Status
Niet open voor verdere reacties.

Merijnbosma

Gebruiker
Lid geworden
7 jun 2011
Hallo,

Ik heb een site gemaakt en die wil ik beter vindbaar maken voor google. Ik heb bij een vorige site dankzij jullie hulp al goed vindbaar gemaakt en wil die trucs weer toepassen.

Google zoekt naar <h1> tags als ik het goed begrepen heb en die heb ik dus gemaakt boven aan in de html en met css onder een afbeelding geplaatst en dus onzichtbaar gemaakt, dit heb ik 2 weken geleden al gedaan. Maar nu zie ik op google dat hij in de volgorde van html de 3e H1 pakt ipv de bovenste.

De H1 in de header is embedded met menu.php en dat is volgens mij de reden dat hij die ook niet pakt.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat google wel die <div id=snippet> pakt met daarin de H1 en H2 en/of tekst die ik graag op google wil zien??

Het gaat om www.transportarchief.nl

Grtz Merijn

Het verbergen van html-elementen zodat ze op de site niet zichtbaar zijn, is sowieso een handeling die Google afkeurt. Je hebt grote kans dat dit de reden is dat Google deze h1 niet pakt.

Overigens is het gebruik van menu.php op de uiteindelijke website niet meer van invloed,
Ten eerste zie je dat helemaal niet en bovendien is het 'includen' van bestanden een normaal gebruik.

Hoi merijn,
Ik snap 'm niet helemaal.
... Maar nu zie ik op google dat hij in de volgorde van html de 3e H1 pakt ipv de bovenste.
In de broncode van de pagina zitten maar 2 <h1>'s, en geen 3.
En waar maak je uit op dat Google de 3e H1 pakt ipv de bovenste???

• De eerste <h1> is de logo-tekst, die kan Google prima zien (php-includes zijn geen bezwaar, want voordat de Google-bot de pagina kan zien, heeft php - serverside - zijn werk al gedaan).
  • De tweede is de <h1> in de <div id="snippet">, waar ook de <h2> in zit. Die twee zitten met css als hidden tekst onder de foto, maar worden ook door de Google-bot geregistreerd.

Google ziet namelijk hetzelfde als een pure tekstbrowser, en die ziet ze ook.

De structuur van de homepage is (zoals ook waargenomen door de html-validator):
Code:
[h1] Transport Archief
[h1] Transport Archief
        [h2] De site voor echt oude transportfoto's
        [h2] Binnenkort
        [h2] Link partners Transport Archief
        [h2] Nieuws
        [h2] X-Files
        [h2] Mappen
        [h2] Map 1
        [h2] Map 2
        [h2] Map 3
        [h2] Map 4
        [h2] Map 5
        [h2] Map 6
        [h2] Zelf aanleveren?
        [h2] Bedrijven
        [h2] Merken
        [h2] Merken
        [h2] Contact
        [h2] info@transportarchief.nl
In feite is de verborgen tweede <h1> overbodig, want de eerste wordt ook al opgemerkt.

Oude transportfoto's?
Als het gaat om de trefwoorden "oude transportfoto's", dan kan het kloppen dat Google daar niet erg op reageert, althans niet in de ranking op de eerste pagina. Het resultaat transportarchief.nl staat op nummer 20, onderaan op resultatenpagina 2.

Reden vermoedelijk: bij andere sites staat een combinatie van de woorden "transport", "foto's" en/of "transportfoto's" in de <title> van de gevonden pagina of in de bestandsnaam van zo'n pagina. En/of in de "description" (pagina-beschrijving in een <meta>-element in de <head>). Of als woorden in een <h1> ipv in een <h2>.
Of het is een erg populaire, hoog aangeschreven site, zoals: fotoalbum.seniorennet.be/transport.

Wil je hoger scoren met de trefwoorden oude transportfoto's, dan kan je proberen (allemaal tegelijk!):

1. Deze woorden opnemen in de <title> van de homepage, bijvoorbeeld:
    <title>Transport-Archief, de site voor echt oude transportfoto's.</title>.

2. Een description-meta opnemen in de <head>, waar meteen nog wat trefwoorden in kunnen, bv.
    HTML:
    <meta name="description" content="Transportarchief.nl is een unieke site voor echt oude transportfoto's van het wegvervoer. Met duizenden foto's van oude transportauto's en vrachtwagens, gesorteerd op vervoersbedrijf.">

3. De subtitel onder het logo ("De site voor echt oude transportfoto's") is nu een als anonieme tekst (zonder <h1>, <h2>, ..., of <p>) in een <div id="sublogo"> geplaatst. Daar kent Google erg weinig gewicht aan toe.
    Deze zin kan beter opgenomen worden in een <span> binnen de <h1> van het logo, en dan met css hetzelfde uiterlijk krijgen als nu.
    Daarmee kan dan de hidden <h2> vervallen. De hidden <1> was ook al niet nodig, dus de hele hidden tekst kan weg. :)

Met vriendelijke groet,
CSShunter
_______
PS: Wat ook altijd goed is voor Google: valid html > daar kan nog wat aan verbeteren! ;)

Laatst bewerkt:
Hey csshunter,

Ik heb wat dingen aangepast zoals je zei.

Die validator is leuk maar die gooit alles zo om in de html dat ik er helemaal niet meer uit kom ;)

Grtz Merijn

Hoi Merijn,
Beginnetje voor de homepage om de html-validator gunstig te stemmen:

Line 6, Column 126: end tag for "meta" omitted.
Moet zijn met een sluit-slash />
HTML:
...
<meta name="description" content="Transportarchief.nl is ... van het wegvervoer." />

Line 25, Column 18: there is no attribute "language".
Het type-attribuut is voldoende, kan worden:
HTML:
...
<script type="text/javascript">

Line 105, Column 14: ID "mappen" already defined.
Per pagina mag er maar één ID met een bepaalde naam gebruikt worden: dat is een unieke IDentificatie.
Lijkt me geen probleem om er in de html steeds een class="mappen" van te maken, want classes mogen meer keren op een pagina gebruikt worden (in de css .mappen ipv #mappen).

Line 116, Column 62: document type does not allow element "input" here.
Om de drie <input>'s van het <form> samen moet even een <div> ... </div> heen; hoeft niet gestyled te worden.

Line 116, Column 63: end tag for "input" omitted.
Alle <input>'s moeten weer een sluit-slash krijgen:
HTML:
...
<input .... />

Line 153, Column 45: end tag for element "P" which is not open.
Er staat </P> ipv </p>. Bij een xhtml-strict doctype mogen tags en sluit-tags alleen in kleine letters geschreven worden.

=======
Er zitten ook een paar vervolg-fouten in, veroorzaakt door eerdere. Dus bij herstel altijd van boven naar beneden werken, dan smelten een aantal errors vanzelf.
De rest is nogal vaak meer van hetzelfde als hierboven.
En nog een paar dingen die zichzelf wel zullen wijzen.

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Laatst bewerkt:
Hey csshunter,

Ik gebruikte nog wel eens die automatisch gegenereerde html code en daarna was ik echt de kluts kwijt. Nu je het allemaal zo uitlegt is het een stuk makkelijker ;)

Ik ga er mee bezig, bedankt!!!

Grtz

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan