• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Google sheet-probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jos1234

Gebruiker
Lid geworden
18 feb 2006
Berichten
137
In blad1 worden de gegevens ingevoerd dmv een google form. Eerst de datum, dan de namen van de afwezige leerlingen.
In blad2 wordt het rooster automatisch ingevuld met bovenaan de datums, links de namen van de leerlingen (klaslijst) en als ze afwezig zijn op een bepaalde dag, wordt er een "X" gezet met behulp van deze formule =iferror(if(find($A2;Blad1!$B$7);"X";"");"")

Hoe kan ik nu bekomen dat als er een bijkomende datum wordt ingegeven (07/09/2017) de juiste rij van blad1 wordt gekozen in blad2. Dus heel concreet: in kolom H (blad2) moet gekeken worden naar rij 8 in blad1

https://goo.gl/kVvzXd
 
=ALS.FOUT(ALS(VIND.ALLES($A2;VERT.ZOEKEN(B$1;Blad1!$A$2:$B$7;2;ONWAAR));"X";"");"")

Bereik aanpassen als er een nieuwe kolom bij komt.
Of van je tabel een excel-tabel maken(Opmaken als tabel) dan pas excel automatisch het bereik voor je aan!
 
De gegevens in blad1 worden ingegeven via een Google form. De datum kan over een volledig schooljaar gaan. Als er een nieuwe datum wordt ingegeven, wordt die automatisch (via de transpose-functie in google sheet) overgezet naar blad2.
Eigenlijk is mijn vraag dus: hoe kan ik in blad 2 automatisch verwijzen naar de betreffende rij in blad 1. Kolom B in blad 2 verwijst naar rij 2 in blad 1, kolom C naar rij 3, ...
 
In je formule hoeft niets aangepast meer te worden als je van blad1 een tabel maakt (Google: Gegevens-Benoemde bereiken of Excel: Opmaken als tabel).
In plaats van celverwijzingen gebruik je dan de tabelnaam.
=ALS.FOUT(ALS(VIND.ALLES($A2;VERT.ZOEKEN(I$1;tabel;2;ONWAAR));"X";"");"")
Als er een nieuwe kolom bij komt op blad2 kopieer je de vorige kolom naar de nieuwe kolom.

In Google wel controleren of het benoemde bereik aangepast wordt.
Zo niet: met de hand aanpassen
 
Wil je met je oude formule aan de slag:
=ALS.FOUT(ALS(VIND.ALLES($A2;INDIRECT("Blad1!B"&KOLOM()));"X";"");"")
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan