GPU versnelling gevraagd

Status
Niet open voor verdere reacties.
oke, dan hoeft er geen intern geheugen bij te komen. Ik zal 'm zo open maken en foto maken en die zet ik dan wel hier neer ook

Gezien dat er een afdekplaatje mist vermoed ik dat daar ooit wel een videokaart gezeten heeft.
De ruimte lijkt mij voldoende om de eerder genoemde videokaart te plaatsen.
De kaart is wel een overkill, voor Camera RAW is 4Gb tot 8Gb voldoende.
Als je gaat kijken voor een 6Gb kaart ben je voor ongeveer €150,- klaar, € 270 is overkill
Overigens, welke aansluiting heeft je monitor nu, de door jou aangehaalde kaart (GeForce RTX 3050 WINDFORCE OC) heeft alleen HDMI en Displayport aansluitingen.

Het is in ieder geval duidelijk dat je geen losse GPU hebt, en ook voldoende vrije slots (ik zie er één) voor een losse kaart. Dus dat ‘probleem’ is opgelost :). Waar ik nog wel even naar zou kijken, is of er voldoende ruimte is naast het slot. Die vind ik op de foto een beetje aan de smalle kant. Zoals ik al schreef: de nieuwe kaart heeft twee slots nodig, waarvan er één voor de overlap is i.v.m. de dikte van de kaart. En die ruimte zou wel eens aan de verkeerde kant kunnen zitten. En dan komt de kaart knel te zitten.

Ik vermoed overigens dat je oorspronkelijke kaart er is uitgehaald. Dat je dus eerst een extra kaart had, waar PS dan mee kon werken, en dat die nu ontbreekt zodat je op de GPU van het moederbord bent aangewezen. En die zijn doorgaans onvoldoende voor PS. Wat je inmiddels ook al gemerkt hebt!

Laatst bewerkt:
Overkill? Daggut nie. Bovendien is de 3060 ook sneller als de 3050. Voor een paar tientjes extra heb je dus gewoon meer power én geheugen. Voor mij een no-brainer. En zeker geen overkill. Waar je nog wél even naar moet kijken is of je voeding de kaart aan kan. Dát is nog wel een factor.

Overkill? Daggut nie. Bovendien is de 3060 ook sneller als de 3050. Voor een paar tientjes extra heb je dus gewoon meer power én geheugen. Voor mij een no-brainer. En zeker geen overkill. Waar je nog wél even naar moet kijken is of je voeding de kaart aan kan. Dát is nog wel een factor.
Hoe kan ik zien of de voeding de kaart aan kan? en zal vanavond nog een foto maken van de binnenkant, want moet nu aan het werk ;-)

Gezien dat er een afdekplaatje mist vermoed ik dat daar ooit wel een videokaart gezeten heeft.
Als je gaat kijken voor een 6Gb kaart ben je voor ongeveer €150,- klaar, € 270 is overkill
Overigens, welke aansluiting heeft je monitor nu, de door jou aangehaalde kaart (GeForce RTX 3050 WINDFORCE OC) heeft alleen HDMI en Displayport aansluitingen.

Is nu met VGA kabel adapter, maar is vrij nieuwe monitor dus zou ook andere mogelijkheden moeten aankunnen. Moet ik ook even naar kijken

[TR]
[td width="305.656px"]
1x VGA, 1x HDMI 1.4
Kan dus HDMI aan. Nu nog ff kijken hoeveel de voeding is :cool:
[/td]
[/TR]

Ben bang dat de voeding deze niet aankan... minimaal 550 nodig

1730973731850.png

de 3050 heeft 300W nodig, dus die zou wel kunnen of ook een nieuwe voeding aanschaffen....

Als de voeding 350W levert, en de kaart 300 nodig heeft, zit je wel krap. Want je moederbord gebruikt uiteraard ook stroom. Ik zou daar dus nog even goed naar kijken. En we willen je uiteraard niet op kosten jagen :).
Overigens lees ik bij NVidea dat de 3060 maar 170W trekt als piekvermogen, en de 3050 130W. NVidea houdt voor de 3050 dan ook een Power unit aan van 450W. Je zit dus sowieso met de huidige PU (350W/400 piek) aan de (te) krappe kant.
GeForce RTX 3050 is a highly energy-efficient video card with a maximum consumption 130 W. This card will be sufficient if you install at least 450 W power supply in your PC.
Hou daar dus rekening mee. Hier kun je uitrekenen op basis van jouw componenten wat je ongeveer nodig hebt met de verschillende configuraties. Ik heb zelf overigens ook een BeQuiet voeding, en die bevalt uitstekend.

Laatst bewerkt:
snap ik, maar de processor (i-7) is wel iets waar ik voorlopig mee vooruit kan, dus is mss verstandig om pc te upgraden met goede videokaart en dan nieuwe voeding. Das altijd nog voordeliger dan een compleet nieuwe pc :) Weet alleen niet hoe moeilijk het is om er een nieuwe voeding en nieuwe kaart in te plaatsen

moet alleen zeker weten dat de kaart er wel tussen gaat passen 🙃

Check de afmetingen van de kaart, en meet de ruimte op in de kast :). Het installeren van een voeding (in ieder geval de Be Quiet) is heel makkelijk te doen, kwestie van de juiste aansluitingen op het moederbord vervangen. Een Be Quiet heeft allemaal losse kabels die op kaarten en moederbord worden aangesloten, dat wijst zich eigenlijk vanzelf.
Mij oude voeding had één aansluiting op de voeding, waar dan alle kabels uit kwamen. Dat was een stuk lastiger dan losse kabels, want als je dan de voeding er uithaalt, moet je eerst alle kabels losmaken. Als je de kabels los kan maken van de voeding, en dan de voeding er uit, heb je nog referentiepunten voor de nieuwe kabels. Maar ik vermoed dat jij ook een voeding hebt met één aansluiting.

De processor is inderdaad prima, ik heb ook een i7. Met 16Gb aan geheugen, dat wel. Vind ik overigens nog krap, want voor muziek is dat aan de magere kant. Fotobewerken (doe ik tegenwoordig in PhotoRaw, dat bevalt mij beter als PS) gaat prima.

Check de afmetingen van de kaart, en meet de ruimte op in de kast :). Het installeren van een voeding (in ieder geval de Be Quiet) is heel makkelijk te doen, kwestie van de juiste aansluitingen op het moederbord vervangen. Een Be Quiet heeft allemaal losse kabels die op kaarten en moederbord worden aangesloten, dat wijst zich eigenlijk vanzelf.
Mij oude voeding had één aansluiting op de voeding, waar dan alle kabels uit kwamen. Dat was een stuk lastiger dan losse kabels, want als je dan de voeding er uithaalt, moet je eerst alle kabels losmaken. Als je de kabels los kan maken van de voeding, en dan de voeding er uit, heb je nog referentiepunten voor de nieuwe kabels. Maar ik vermoed dat jij ook een voeding hebt met één aansluiting.

De processor is inderdaad prima, ik heb ook een i7. Met 16Gb aan geheugen, dat wel. Vind ik overigens nog krap, want voor muziek is dat aan de magere kant. Fotobewerken (doe ik tegenwoordig in PhotoRaw, dat bevalt mij beter als PS) gaat prima.
Daar ga ik es naar kijken, keek al even vlug en ziet er inderdaad goed uit. Beetje zelfde als photoshop zo op eerste gezicht maar dan snap ik het tenminste snel ;-)

En, vind ik nogal belangrijk: geen abonnement nodig. En uitstekende ondersteuning en tutorials. Ik heb zelf nog één van de laatste PS stand alone versies, en daar draait het ook prima onder als plugin. (al moet je dan de Max versie kopen). Maar meestal gebruik ik On1 standalone, want dat gaat prima. Ik mis PS dus helemaal niet :).

1730983094999.png

ik moet dus de middelste of de rechtse aanschaffen als ik interesse heb?

Welk RAM geheugen moet ik aanschaffen? Is dat hier uit te halen?

1730999504851.png

Met Speccy krijg je de volledige systeem informatie:

Met Speccy krijg je de volledige systeem informatie:
Staat gewoon in m'n sig maar wordt gewoon niet gebruikt, zie #7, leg even uit hoe je moet publiceren anders krijg je weer een andere verkeerde uitdraai zoals in vele reacties.
Zou ermee naar de plaatselijk PC shop lopen met de PC......

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan