GPU werkt opeens zeer matig (gamePC)

Status
Niet open voor verdere reacties.

VoidNebula

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
30 jun 2024
Goedemiddag,
Begin mei heb ik een nieuwe (game) pc zelf in elkaar gezet met wat hulp. Deze deed het eerst redelijk, ik had alleen last van traag opstarten (lampjes voor RAM en/of CPU) maar die starten vaak wel gewoon op binnen 1-3 minuten. Ik heb de RAM in verschillende sloten en combinaties geprobeerd maar dit werkte helaas niet om het probleem op te lossen. De computer vertoonde verder geen problemen en kon en goed games spelen.
Gister middag na het spelen van een game en een korte pauze viel mijn beeld opeens weg (van beide monitoren). Na het opnieuw opstarten deed mijn hoofdmonitor het niet meer met de displaykabel, mijn tweede beeldscherm doet het nu nog wel met de HDMI. Na wat testen blijkt mijn hoofdmonitor het ook nog te doen met een HDMI aansluiting. Dit terwijl mijn tweede monitor 2x zo oud is als mijn hoofdmonitor. Ik heb geprobeerd om de displaypoortkabel ook op een andere manier erin te stoppen (ander slot, kabel omdraaien), dit werkte ook niet.
Hierna kwam ik erachter dat mijn grafische kaart het niet meer goed doet. Bij spellen waar ik voorheen makkelijk 60+fps kon krijgen blijft deze nu onder de 20 in main menu. Een kijkje naar mijn taakbeheer toont aan dat de GPU telkens bij spellen op de 100% draait. Ik heb geprobeerd om meer geheugen toe te wijzen (van 512mb naar 4gb) wat geen verschil bleek te maken: gebruikte 1,1gb maar nog steeds 100% gebruik.
Ik stuur twee foto's mee van mijn taakbeheer en AMD software.

In het kort:
Displaypoort (kabel?) wilt het niet meer doen, HDMI wel
GPU gaat bij een game snel naar 100% gebruik en gaat niet hoger dan 20fps, ook bij minder zware games.
CPU & RAM worden niet meteen gedetecteerd door het moederbord waardoor het opstarten soms langer kan duren (1-3 minuten)

Dingen die ik al heb gedaan/geprobeerd:
Drivers updaten
PC schoonmaken (met compressed air)
GPU uit mijn computer halen, 10 minuten wachten (ook schoongemaakt met lucht) en terug er in plaatsen.
RAM op verschillende manier plaatsen
Displaypoort op verschillende manieren te laten werken.

Windows 11
Hoofdmonitor: 27GL650F
MSI B650 GAMING PLUS WIFI ATX AM5 Motherboard
Processor: AMD Ryzen 5 7600X 6-Core
32GB geheugen
2x 1TB SSD
GPU: Gigabyte GAMING OC Radeon RX 7700 XT 12 GB Video Card (blijkbaar pakt de pc deze ook niet)

Ik hoop zo voldoende informatie te hebben gegeven en dat iemand nog verdere suggesties heeft om dit probleem op te lossen.

1719744594173.png
1719744605842.png

Laatst bewerkt:
Waar hangt die monitor nu dan aan? aan de interne GPU van de CPU?

Mocht hij aan de graka zelf hangen dan kun je die testen.
Kaart kan natuurlijk ook zijn overleden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan