Graag advies gevraagd i.v.m. koelingsgeluid

Status
Niet open voor verdere reacties.

Intensity

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
6 feb 2007
Beste helpmij.nl forum leden,

Ik zit met de volgende situatie:
Ik heb recentelijk een computer samen gesteld, het betreft deze systeem kast:
ATX Gaming Tower 400Watt X-Gear 666 Black

Verder zitten er o.a. een Athlon x2 4400 processor in, 2048 ram en een GeForce GS 7600 videokaart. Mijn probleem is dat deze box met 4 fans (+ die aan mijn videokaart vastzit) die erin zitten redelijk wat geluid produceert, nu zal elke box met een soortgelijke setup dit wel ongeveer zo doen uit mijn ervaring, maar ik stoor me hier altijd heel erg aan. Met name als ik bijvoorbeeld iets aan het programmeren ben en me zodoende goed moet kunnen concentreren, maar goed dat is natuurlijk persoonlijk. Ik heb daarom geprobeerd om hem tijdelijk in een kast te zetten maar dit leverde natuurlijk problemen op (ookal bleef CPU/Mobo temp onder de 42 graden max, maar RPM was bijna 1500 meer als normaliter, en die 42 graden is aanzienlijk meer als de 33 graden normaal). Maar wat natuurlijk het resultaat hiervan is dat hij naar verloop van tijd problemen krijgt met lucht uitstroom etc. (of je moet de kast dermate gaan aanpassen wat er meestal in zal resulteren dat je zoveel dingen aan het editten bent dat het niet meer de moeite waard is qua geluid) Nu weet ik dat er een aantal dingen op te bedenken zijn zoals een zallman koeler aanschaffen etc. Heeft iemand er nog een persoonlijk goed advies voor wat ik allemaal zou kunnen doen om het geluid tegen te gaan?

Met vriendelijke groet en bij voorbaat dank voor jullie antwoorden :)

zorg dat er zo weinig mogelijk stekkers voor zitten en verwijder ook zo veel mogelijk stof zorg ervoor dat hij lekker los rond kan draaien. als je een nieuw koop koop dan een zo groot mogelijke. want hoe groter de molen hoe minder vaak hij rond hoeft te draaien om de gewenste lucht te verplaatsen. zorg er ook voor dat hij de goed kant op draaied want fans die elkaar tegen gaan werken is ook niet alles. voor de rest zou je nog dempings materiaal aan kunnen schaffen en de binnen kant mee bekleden. maar dan stijgt je temp wel wat. en ik heb altijd muziek aan als ik geconcentreert bezig ben. misschien ook nog een tip.

o ja en als je de fan op je videokaart gaat vervangen weet ik niet precies hoe het zit met de garantie. moet je ff na vragen

Fan koeling geluid

Het maakt veel uit welke fan er in zit. Soms zijn ze van een zodanig slechte vormgeving dat ze aerodynamisch veel turbulentie veroorzaken en daarmee veel te veel geluid. Sommige moederborden bezitten de mogelijkheid om met software de fan te regelen naar gelang de temperatuur. Zelf heb ik moeilijkheden gehad met de voeding. Ik kreeg een vrijwel nieuwe zware voeding, de problemen waren direkt opgelost, maar het ding maakt teveel lawaai. Op deze voeding bevinden zich twee fans. Aangezien ik niet zoveel vermogen verbruik heb ik er een,de buitenste, uitgezet met een schakelaartje bijbouwen. Neem nooit strakke bijna vierkante fanbladen, die zijn altijd lawaaierig. Vlindervormige zijn beter. Neem een temperatuurgeregelde voeding. Ik heb er een met de fan van binnen, in de kast dus en naar onderen uitgevoerd. Het ding is vrijwel geruisloos. Houd vooral de bladen schoon want ook stof veroorzaakt onbalans en turbulenties. De meest fans zijn erbarmelijk slecht van kwaliteit. De lagers lopen uit en er ontstaat trilling en onbalans. Maar een echte professionele fan is natuurlijk duurder. Die zijn van aluminium en met goede lagers. Je hoort hoogstens wat luchtgeruis. Ze zijn zo te koop voor wie handig is. Wie werkelijk geruisloos wil neemt passieve koeling, koelribben dus. En er bestaan zeer geruisarme powersupplies. Zalman b.v. Wel iets duurder. Soms is het zinvol om een filter te gebruiken al is het maar watten of schuim in een kooitje. Het geluid wordt dan verstrooid. Bouw de fan het liefst in de kast, dus niet direkt naar buiten gericht. Dan zijn er voor de freak nog water koeling en koelelementen, die laatste werken als een koelkast met behulp van stroom wordt één kant kouder en verplaatst de warmte zich naar de andere kant. Volstrekt geruisloos. Zorg er ook voor dat de kast voldoende luchttoevoer heeft. Op een tapijt is de onderste ingang meestal dichtgedrukt door het tapijt waarin de kast wegzakt. Neem dan een plankje of een paar doppen. Het is absoluut geen probleem als een CPU 50 graden wordt.Kritisch wordt het boven 60-75 graden. Het is onzin om te streven naar kamertemperatuur. 30 graden boven kamertemperatuur is normaal. Koelvinnen worden nog warmer. 40 graden is dus een luxieus temperatuurtje. Je zou zelfs zeggen koud voor een chip. Voor de knutselaar is er best iets te bedenken. Een ruimstuk regenpijp b.v. of een doos met watten of een labyrint met geluiddempend materiaal. Het bekleden van de binnenkant van de kast met materiaal zoals in de autoindustrie wordt toegepast houdt veel geluid tegen.
Een HD flexibel ophangen ook. De fan niet mechanisch vastschroeven aan een kast maar op swingrubbers zetten. Enkele rubber tules (radiozaak) met daardoor metalen afstandbusjes die de fan vrij houden. Een alternatief is dubbelzijdig kleefband van goede kwaliteit. Of een uitlaat naar buiten als er een kachel weggaat (grapje). Voor de technische knutselaar kan ook een goed gekozen NTC worden gebruikt. Zo'n weerstand neemt af bij hogere temperatuur waardoor de fan sneller zal gaan draaien. Of gewoon een regelcircuitje maken. Zijn ook te koop.

BrnrdsJng

Laatst bewerkt:
Fan lawaai

Ik wou nog iets kwijt voor de geluidsneurotici (ben er ook een)
Koop een doosje (de gele) met roze, wassen oordoppen, goedkoper en eenvoudiger kan het echt niet. Eindelijk rust voor uw overspannen zenuwen en een adembenemende meditatieve stilte. Het volgende: neem gewoon pen en papier, is ook heel rustgevend.

BrnrdsJng

laat mij raden 65+:D grapje. maar als je het digitaal heb zitten zoveel meer voordelen aan. maar wel een goeie tip mijn broertje snurkt enorm niemand heeft er last van behalve ik. dus als je nog een keer relaxed doppies heb zonder touwtje ofzo waar ik mezelf in ophang. posten maar.

Je bent aan het programmeren, je temp is 42 graden en de RPM is 1500 meer dan normaal. Welk programma gebruik je voor dat programmeren, wat gaat er bij 42 graden allemaal draaien dan en wat is dan het geldende RPM?
Kun je de min en max temp niet instellen waarbij de CPU-fan en de systeemfans moeten gaan accellereren? En hetzelfde voor het op maximale snelheid gaan draaien van de diverse fans? Heb je de thermo-punten allemaal op de meest slimme manier geplaatst?

NB: in totaal vijf fans zullen zelfs bij "idle" een soort "bodem"-geluid voortbrengen.

oordoppen

killer555

De doppen die ik gebruik zijn van Oropax, gele doosjes met roze wasbolletjes die te groot zijn en die je lekker in twee kunt knippen. Rol ze even tot een staafje en netjes doorknippen. Ideale dingen die door de lichaaamstemperatuur vanzelf vormen. Er bestaan er ook van bijenwas volgens Shirley Maclaine (Irma la Douche) die op pelgrimstocht ging naar Santiago. Ze had geen last van snurkers in de herbergen. Ik woon aan een te drukke weg en kan niet meer zonder. De siliconendoppen zijn waardeloos (zorgwinkel) ze zijn niet alleen duur maar steken met hun filters, die verstaanbaarheid mogelijk houden te ver uit en je kunt er niet mee slapen want dan lig je tegen die uitstekende filters aan. Ze werken wel goed. Maar ze zweten en zitten te stijf daardoor gaat de gehoorgang onsteken. De gele schuimrubberdoppen zijn ook niet goed, zitten te strak zelfde probleem en voor geluid veel minder effectief. Wie de topper wil gaat naar een audiciën of sommige opticiens (Eye Wish) die maken met pasta een afdruk van het gehoorkanaal en daarvan wordt een perfekt passend model gemaakt van siliconen. Er zijn filters in te zetten voor verschillende lawaaibronnen. Toch kun je heel goed een gesprek voeren of de bel horen. Ze kosten wel iets van € 150. Stewardessen (straalmotoren) en machinisten e.d dragen ze, het is soms zelfs verplicht. Bijvoorbeeld voor een cirkelzaag. Ik heb last van tinnitus een gehoorruis. Iedere lawaaibron verergert die irritante geluiden (hele kakafonie). Ook fan geruis. Je loopt het bij voorkeur op in het zwembad of bij de smerige KNO arts die zijn spullen niet ontsmet. Een muzieklerares heeft het daar ook gekregen. Het is wel een topic dat ook in computerruimtes broodnodig is. Ik heb jarenlang gewerkt in de zeer grote systemen. Het vreselijke, venijnige geluid van een razendsnelle printer en de blowers is echt schadelijk voor je gehoor. Nu weet ik beter. Dit nog afgezien van POP muziek live, (of via de oortelefoons). 20% van de jeugd heeft permanente gehoorschade opgelopen (Zweeds onderzoek) Zelfs een eenmalige overdosis kan direkte onherstelbare schade teweeg brengen. Het is dus geen oude van dagen verhaal, neen het is veeleer een jonge mensen verhaal dat te weining aandacht heeft. Wees dus gewaarschuwd. Tinnitus kan afschuwelijk zijn en het houdt ook nooit meer op. Je slaapt daar niet mee het drijft je tot overspannenheid.

BrnrdsJng

Laatst bewerkt:
Speedfan

Speedfan 431 is een monitorprgramma dat alles meet en de fansnelheid, voorzover de PC daarop is gebouwd kan regelen. Er bestaan meer van die programma's

BrnrdsJng

Oordoppen

Dag Killer 555
Wat een naam voor zo'n mooie vrouw. Of is het gewoon een pin up?
Nee ik geloof je wel. Gelukkig zijn er ook positieve reacties op mijn lange verhalen, ik ben dan ook schrijver (en dichter) al is dat niet professioneel. Oordoppen zijn een weldaad.

Een waarschuwing op de link die je inlastte. De eerste "siliconendoppen" die daar staan aangeduid met die twee (Of meer) ribbels zijn juist die ondingen die ik heb uitgeprobeerd, niet gebruiken, duur €15,- en ontstekingen en beschadigingen van de gehoorgang veroorzakend! Ze glippen er ook uit! Ohropax Washkügel zijn de goede. Siliconen paddestoelvormige, passen zich nooit aan, ze blijven drukken. Je kunt ze afsnijden, maar dat maakt het alleen maar erger, want scherper.
BrnrdsJng

Laatst bewerkt:
Beste @BrnrdsJng

Die prachtige verhalen van je, zijn bijna niet leesbaar, zonder alinea's en/of spaties, en misschien ook te lang van stof, voor op een forum als dit, is geen kritiek, maar een attentiepunt.

Lange Pier

Misschien wat lang van stof. OK. Ik kan het niet helpen dat de opmaak van mijn pagina's verloren gaat in een tekstbestandje zonder opties. Ik ben mij bewust van mijn stijl.

BrnrdsJng

Mensen kunnen we even ontopic blijven. Oordoppen hebben niets met het probleem van de vraagsteller te maken. Daarbij denk ik dat er zeer weinig mensen thuis met oorbescherming werken, omdat de pc een beetje blaast.:rolleyes:

Mensen kunnen we even ontopic blijven. Oordoppen hebben niets met het probleem van de vraagsteller te maken. Daarbij denk ik dat er zeer weinig mensen thuis met oorbescherming werken, omdat de pc een beetje blaast.:rolleyes:

Het is aan U niet besteed. Maar U maakt wel reclame voor uw zaak?

BrnrdsJng

Zie onder (einde discussie)
Waaronder, bedoel je m'n handtekening?
1. ik heb geen zaak.(dus geen reclame voor m'n zaak)
2. gehoorbescherming is gerust aan mij besteed, werk in de houtindustrie met aangemeten oorbescherming.

Ik zou graan duidelijkheid willen, wat je nu precies bedoeld. Anders kun je beter niet zo'n opmerking maken.

Ik weet verder niet of de herrie al opgelost is of dat de TS door de 'serieuze' oplossingen afgehaakt is.
Problemen met de lawaaierigheid kun je dus op meerdere manieren te lijf gaan.
- door de kast te isoleren (word het wél warmer binnenin, daardoor weer meer koeling nodig van componenten)
- door de casefans te verwisselen met stillere fans (Sharkoon fans die op 1000 rpm draaien
- de koeling voor je videokaart van bijvoorbeeld een Zalman koeler te voorzien of 1 van ArcticCooling
- de processor voorzien van een andere koeling, ArcticCooling heeft net als Zalman een naam hoog te houden wat betreft geluidsbeperking.
Tenslotte zou de fan, die in de voeding gebouwd is, misschien ook wel aan vervanging toezijn

Voorts heeft BrnrdsJng ook diverse oplossingen aangebracht die zeker nut hebben, bijvoorbeeld de rubber staafjes voor montage van fans aan je case, HDophangen en je kast isoleren met dat autospul ....

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan