Graag advies: router voor KPN - ADSL (ISDN)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bugs Bunny

Gebruiker
Lid geworden
14 mrt 2004
Mijn zwager heeft me gevraagd om hem te helpen met een router en de nodige verbinding.
Ik moet weten welke router, zonder problemen, moet gekocht worden en wat moet men doen precis.
Ik heb de lijst van held doorgelezen dus hierbij de gegevens:
- Huidige verbinding = ADSL van KPN op een ISDN lijn.
- Systeem: XP op 1 PC. Op de andere kan 98SE of ME (liefst geen XP)
- Firewall: Norton
- Router moet nog gekocht worden. Maakt niet uit, draadloos of niet.
Heeft iemand ervaring met deze combinatie: KPN-ADLS (eventueel op ISDN)??
In beide PC’s zit wel netwerk kaart maar ik neem aan dat het is beter om nieuwe kaarten te kopen, van hetzelfde merk als router. Of niet?
Mijn zwager heeft bijna een (set) router met kaarten gekocht bij Makro (lukas Klamer) maar volgens de folder was dit voor kabel verbinding. Koop is niet doorgegaan.
De 2e PC moet nog leeg gehaald worden en dan komt 98 of ME erop.
Welk merk router en kaarten moet ik adviseren?
Liefst iets dat makkelijk aan te sluiten is (ik heb nog nooit een router aangesloten).

Krijg je problemen met je verbinding dan krijg je van KPN direct te horen: Oh, heeft u die en die router? Vervolgens gaan ze moeilijk doen. Draytek vond ik een super router om van alles in te stellen.
Nu hebben we dus de Speedtouch die door KPN verkocht wordt. Allemaal vriendjespolitiek maar ze helpen je dan tenminste.

Netwerkkaarten maakt niet uit. 3Com/Intel/en nog een bekende werken bij ons allemaal even goed.

Aansluiten van een router is niet moeilijk. Het instellen ook niet. Ik kon het als dom blondje ook ;)

Ze hadden al problemen met KPN: om de 3:41 minuten viel het internet verbinding weg.
Wat kan men extra instellen op een Draytek?
Is dat Speedtouch goed? Weet je ook ± hoe duur dat is? Maar goed als ze (KPN) je ook nog helpen dan is het beter dan klooien.
Dus de netwerkkaarten dat in de PC zitten kan ik ook gebruiken?

Aansluiten zou nog gaan, instellen, dat hoop ik. Je leest veel op internet dat mensen problemen hebben.
Dat je blond bent dat wist ik wel, maar dom ben je zeker niet (dat wist ik ook).
;)

Draytek is veel duidelijker met poorten openzetten of forwarden. Je kunt ook veel meer gegevens terugvinden. Er valt gewoon meer te sleutelen.
Maar......als je zwager al problemen heeft zou ik voor de Speedtouch gaan. (ik dacht van Thomson) De 510 is er met 4 poorten. Let op, er is ook een 510 met 1 poort.
Instellen is dan helemaal geen probleem. Speedtouch doet alles voor je.

Wat die netwerkkaarten betreft.......mijn ervaring is van de laatste 2 jaar. Wat ze daarvoor hadden weet ik niet. Ze moeten in ieder geval 100mbps kunnen hebben.

De problemen van mensen met netwerken zitten over het algemeen in de verkeerde instellingen van Windows en firewalls die nog niet op de hoogte zijn van het netwerk. Norton signaleert zelf dat de pc plotseling op een netwerk zit. Niet allen doen dat. Voer dus een range in bij vertrouwde netwerken in de configuratie van de firewall. En let op dat Windows Firewall uitgeschakeld is.

O ja, nog dit: Als je zwager weer eens geen signaal heeft moet hij het modem eens direct aansluiten in de meterkast. Stekkertje van telefoon er uit. Modem er in.
Als er dan nog geen signaal is ligt het aan de KPN.
(zo is het in ieder geval met ADSL)

Misschien komt Upsidaisy nog langs. Zij is in dit onderwerp een kei!

Laatst bewerkt:
Sorry.. dat met poorten openzetten, forwarden of meer gegevens terug vinden.. zegt me niets.
Dit heb ik nog nooit gedaan. Klinkt vreemd maar waar. Ik kan nog sneller het trial uit een programma halen dan iets met een router ..

Speedtouch met 4 poorten is duidelijk. Zaterdag (hij is toch jaarig) neem ik Aida mee en kijk ik naar de netwerk kaarten of ze 100mbps kunnen.

Denk je dat NIS 2005 problemen geeft? Ik moet dus de firewall uitschakelen. Hoe lang?
Wat bedoel je precis met dat range?

En wat nedoel je met meterkast aansluiten?

Er zijn soms problemen met een peer to peer programma. Of met BitLord (torrents) Het lukt deze programma's niet een poort te openen bij je router.
Dan moet je het handmatig doen.

Forwarden: Een peer tot peer progr. komt b.v. aan bij poort 4767 en jij vult bij de router in dat je het aan jouw kant van de router op poort 5000 wilt hebben.
(schijnt veiliger te zijn)

Netwerkkaart kun je gewoon in apparaatbeheer zien.

Nis gaf mij nog nooit problemen. Speedtouch geeft wel aan dat de firewall even uit moet (mocht je die nemen) Wel moet die ******vervelende firewall van Windows uit. Keer op keer zet ik dat ding uit in Component Services maar op de een of andere manier weet Windows zich er weer in te wringen. Vandaar dat je maar beter van tevoren je ervan kunt overtuigen dat Windows Firewall uitgeschakeld is.

Range: Bij Speedtouch is dat 10.0.0.0 tot zeg maar 10.0.0.200
Hoe je het moet vertalen weet ik niet. Ik zie het als een stel opeenvolgende poorten die vallen onder de vertrouwde zone.

Wat betreft modem/meterkast: het slaat op de situatie NU bij je zwager.
Als hij weer eens geen verbinding heeft moet hij zijn modem rechtstreeks aansluiten. Even geen telefoon meer. Gaat dan het lampje van het adsl-signaal (sinc of hoe je het ook schrijft) branden dan ligt het probleem bij hem. Brand er geen lampje dan krijgt hij echt geen adsl-signaal binnen en ligt de oorzaak bij KPN.

Wat betreft P2P progjes, staat maar een op een PC (LimeWire) maar ze gebruik hem praktisch nooit.
Hoe bedoel je handmatig openen van een poort?

Was poort 5000 (ik kan me vergissen) niet dé port dat dicht moet staan?

Ik kijk wel de netwerkkaarten, en eventueel meld ik specs.

Ik laat ze Speedtouch nemen, krijgen ze ook geen gezeur van KPN. Ik weet niet als ze de firewall van XP gebruiken (hebben) op de 1 PC. Op de andere PC (bedoelt voor de kids voor chat en spelletjes) komt toch 98SE of ME erop.

Dat met de huidige situatie: soms werkt soms niet. Ze zitten op een oude boederie waar geen kabel van Essent (of anders) kan komen. Het is rimboe, bijna alles is vrij oud..

Wat betreft P2P progjes, staat maar een op een PC (LimeWire) maar ze gebruik hem praktisch nooit.
Hoe bedoel je handmatig openen van een poort?

***Zelf invullen in je router. Je kijkt welke poort het programma gebruikt en vervolgens vul je die gegevens in. (Valt onder NAT en ga me nou niet vragen wat NAT is :D)

Was poort 5000 (ik kan me vergissen) niet dé port dat dicht moet staan?

***Het was maar een voorbeeld. ||Bovendien had ik het over een binnenpoort van de router' niet de 'webkant'.

Ik kijk wel de netwerkkaarten, en eventueel meld ik specs.

***Zo technisch ben ik nou ook weer niet! Je kunt ze net zo goed 1 voor 1 intypen met google. Betere specificatie kun je niet krijgen.

Ik laat ze Speedtouch nemen, krijgen ze ook geen gezeur van KPN. Ik weet niet als ze de firewall van XP gebruiken (hebben) op de 1 PC. Op de andere PC (bedoelt voor de kids voor chat en spelletjes) komt toch 98SE of ME erop.

*** Hmm, voor de kinderen zou ik juist XP nemen tenzij het systeem het niet aankan, dan is het wat anders.

Dat met de huidige situatie: soms werkt soms niet. Ze zitten op een oude boederie waar geen kabel van Essent (of anders) kan komen. Het is rimboe, bijna alles is vrij oud..

*** Kan wel zijn maar dan moet er misschien een kaart vervangen worden in zo'n centraletje. Was bij ons ook het geval. Ik zou dus zeker testen want met een router blijft het probleem hetzelfde.

Laatst bewerkt:
Geplaatst door Bugs Bunny
Mijn zwager heeft me gevraagd om hem te helpen met een router en de nodige verbinding.
Ik moet weten welke router, zonder problemen, moet gekocht worden en wat moet men doen precis.
Ik heb de lijst van held doorgelezen dus hierbij de gegevens:
- Huidige verbinding = ADSL van KPN op een ISDN lijn.
- Systeem: XP op 1 PC. Op de andere kan 98SE of ME (liefst geen XP)
- Firewall: Norton
- Router moet nog gekocht worden. Maakt niet uit, draadloos of niet.
Heeft iemand ervaring met deze combinatie: KPN-ADLS (eventueel op ISDN)??
In beide PC’s zit wel netwerk kaart maar ik neem aan dat het is beter om nieuwe kaarten te kopen, van hetzelfde merk als router. Of niet?
Mijn zwager heeft bijna een (set) router met kaarten gekocht bij Makro (lukas Klamer) maar volgens de folder was dit voor kabel verbinding. Koop is niet doorgegaan.
De 2e PC moet nog leeg gehaald worden en dan komt 98 of ME erop.
Welk merk router en kaarten moet ik adviseren?
Liefst iets dat makkelijk aan te sluiten is (ik heb nog nooit een router aangesloten).

Heeft het ISDN ook nog een meerwaarde ?

Als je eenmaal ADSL hebt heeft ISDN volgens mij geen meerwaarde meer. (meerwaarde=voegt het nog iets toe, in dit geval aan de verbinding)
Bij mij hangt de isdn (je betaald er n.l. extra voor) al lang los.
Met ISDN had je iets meer snelheid dan met de gewone analoge verbinding. Ook kon je dan blijven internetten als de telefoon ging.
Dit is met ADSL ook niet meer van toepassing.
En als ik het niet helemaal goed heb verwoord weet Upsidaisy er wel raad mee :)

Op de ISDN ‘hangt’ nog een fax en de telefoon. Mijn schoonzus beheert (of zoiets) een of ander gedoe over een stamboek over Welsh pony’s.
Men gebruikt ook nog de fax regelmatig.

Nou, dat is dan de meerwaarde van de ISDN! :D
Tenzij dat ook met ADSL kan. Weet ik niets vanaf.

Hier staat wat meer informatie.

Laatst bewerkt:
Upsidaisy:Heeft het ISDN ook nog een meerwaarde ?
Ja, want aan die ISDN hangt een fax. :cool:

Als je de oude variant van ISDN neemt dan is er een tussenoplossing:ISDN downgraden naar de zeg ISDN-b variant (hoe dat exact heet weet ik niet uit mijn hoofd) maar je hebt dan nog 2 lijnen bechikbaar,een voor de telefoon en 1 voor de fax.Maw in jouw geval heeft isdn idd meerwaarde

Vraag is of dat faxen niet op een andere manier kan zodat je je isdn kan opzeggen en gewoon analoog kunt nemen.Reken maar eens uit wat dat voor voordeel brengt.

Waarom deze vraag ? Als je nu besluit om obv ISDN je ADSL aan te leggen en over een half jaar denk je ach,ISDN isniet meer nodig doe maar analoog dan moet je helaas weer nieuwe apparatuur kopen.

Elis: XP op de 2e PC gaat niet. Heeft genoeg GB (18) maar het is een Pentium 2 met 96 MB RAM. Het wordt dus 98SE.

In deze 2e PC zit wel een netwerkaart: NDO1X Ethernet/Fast Ethernet PCI Bus Adapter. Wrkt dit wel met een router?

Uitgaande dus van 2 PC's (XP en 98SE) op een KPN ADSL ISDN lijn, welke uit de volgende lijst is de goede (onderaan bij doe-het zelf)? = http://www.qweb.nl/access/prijzen

Nou je onderste vraag kan ik zo beantwoorden.
Die keuze mag je zelf maken :)
Ik ben voor Speedtouch gegaan omdat ik problemen heb ondervonden als je het niet doet.

Unex:
Site

Link 1

Ik moet zo weg dus heb even snel gekeken. Zo te zien zat NDo1X er niet bij. Als die kaart al zo oud is......waarom koop je niet een nieuwe. Kost je rond de 10 euro.

Hier wat huiswerk voor je:
PCI
Hoe werkt PCI

Wat maakt het uit? Je regelt het netwerk en hij doet het of niet.

Het is nog niet afgelopen, ik was vandaag bij hun (ze hebben altijd druk met de paarden en pony’s).
Ik kon niets doen omdat:
Ze hebben bij de KPN winkel een Speedtouch 500 gekocht maar:
1- In de doos zit geen CD-ROM voor installatie.
2- Er zit maar 1 netwerk kabel in de doos, moet nog een erbij
3- Volgens de handleiding moet je de router met de bijgeleverde kabeltje (stekkers) aansluiten aan de modem. Nu keek ik en in de huidige situatie is de ADSL modem via een USB kabel aangesloten op de 1 PC. Hoe ik dit op moet lossen?
Aangezien het is zondag, ik kon ook KPN niet bellen. Dinsdag ga ik opnieuw heen, dan mag ik klooien.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan