Graag jullie mening over configuratie

peter789

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2007
Berichten
608
Ik krijg dit aanbod van lokale computerwinkel, voor 800 incl. btw. Komt nog Win 11 bij.
Graag jullie mening. Gaat op desktop, vooral voor kantoor, geen spellen of ingewikkelde video's.


Soort kast Minitower
Afmetingen (DxBxH) 405x208x400 (mm)
Interne bay's 2x 3.5" / 2.5"
Externe bay's Geen
Voeding be quiet! B9 300 Watt
Chipset Intel H610
Sloten PCI-E x16 , PCI-E x1
SATA poorten 4x SATA 6.0 Gb/s
CPU Merk/Type Intel Core i7 12700 2.1 (4.9 met Turbo Boost) GHz 25 MB
Aantal cores/threads 8 Performance-cores / 4 Efficient-cores / 20 Total Threads
Geinstalleerd (Max) 16 GB (32 GB) geheugen type DDR4-3200
Geheugen slots 2 sockets (2 bezet)
Display controller Intel UHD 770
Display connectors D-Sub, DisplayPort, HDMI
Display features DP 1.4 max 4K@60Hz, HDMI 2.1 max 4K@60Hz, D-Sub max 1920x1200
Primary Disk SSD 1TB
Optical Geen
LAN Realtek, 10/100/1000 Mbps Merk/Type Realtek High-Definition Codec, 7.1 Channel
Achterzijde USB 2.0, USB3 5Gbps, LAN, Audio, PS2
Voorzijde USB3 5Gbps, Audio
Besturingssysteem Geen
Management Software TPM
Kleur zwart
Levering BTO Build-To-Order
 
Dan zou ik er niet gelukkig mee worden. Ik heb een tweedehandse i3 te koop staan voor Euro 50. Als die stuk mocht gaan dan kan je nog lachen. Denk ook aan energieverbruik, hoe veel je zo in totaal te veel uitgeeft... Een inbreker laat hem ook niet staan. Windows of Office koop ik altijd via code en download op Marktplaats
Er is geen grafische kaart en hoe snel de PCI-e is (3.0 of 4.0) wordt niet opgegeven. Het lijkt mij een beetje uit balans en te duur.
 
Ik vind dat knap duur. Die i7 is zwaar overdreven voor een doorsnee pc. Is alleen nodig voor zware toepassingen en gaming.
Als er een i3 of i5 gebruikt zou worden zou i.g.v. zelfbouw dit op ongeveer € 550 uitkomen.
En als u even googled naar goedkoper windows 11 pro licenties, heeft u daar win11 bij voor € 10,00
 
Slechte aanbieding. Dit zijn allemaal van die zelfbouw systemen en die zijn zonder uitzondering erg vaag in de specs. Er staat wel iets over bijv. geheugen, maar niet welk merk. Zelfde voor SSD, moederbord, enz. Dus daar kun je eigenlijk helemaal geen prijsvergelijking mee maken. En dat is ook precies wat dit soort aanbieders proberen te doen.

Verder gebruiken ze allemaal een zo goedkoop mogelijke kast met actieve ventilator. Geeft voor kantoorgebruik veel te veel herrie. Dat is een factor die nogal eens vergeten wordt.

Voor een lagere prijs koop je ook een i5 van HP of Dell.
 
De I7-12700 (2,1-4,9 GHZ) heeft een IGP, het H610 bord ondersteunt PCIe 3.0x4 voor de SSD.
Mochten alle exacte onderdelen voorradig zijn bij Alternate dan kom ik ook ongeveer op 800 euro uit, en dat is dan incl OS ..
Net als srpchulp en Alfred 2 , denk ik dat de cpu overkill is .. op basis van de UHD 770 is de I5-13500 een voordeliger oplossing, de I3-13100 de meest voordelige oplossing.
I7-12700 : 334 euro
I5-13500 : 261 euro
I3-13100 : 156 euro
Het snelheidsverschil is eigenlijk te verwaarlozen, zie https://versus.com/nl/intel-core-i3-13100-vs-intel-core-i5-13500-vs-intel-core-i7-12700
en zie https://www.intel.com/content/www/us/en/products/compare.html?productIds=230579,230580,134591

Je kunt jezelf makkelijk geld besparen door een minder krachtige CPU te gebruiken.
 
Heb voor € 100 een refurbished HP ProDesk 600 G2 mini gekocht (i5 6500T; 8GB; 128GB SSD; Win11 Pro).
Echt prachtig klein apparaatje, open gemaakt en versteld van gestaan hoe netjes en betrouwbaar die er uit ziet... 👍
 
Grafische kaarten kunnen prestaties aanzienlijk verhogen. Niet dat dit nodig is maar gezien de waarde of afschrijving, bij het plaatsen van een passende grafische kaart door iemand die wel alles wil benutten zal een 300 Watt voeding vervangen moeten worden. Dat is dan nergens nog voor te gebruiken.
Let er bij een computer die van 9 tot 5 aan staat, of misschien 24 uur per dag, op dat de voeding een hoog rendement heeft. Stroomverbruik zal per jaar iets meer dan 600 kWh wezen en een hoog rendement voeding, aangeduid met 80+ bijvoorbeeld, scheelt dan enkele tientjes. Daarbij zijn 80+ voedingen vaker van goede kwaliteit en een merkloze voeding kan makkelijk minder goed gaan presteren.
 
Heel veel dank voor alle reacties. Maken me aan het twijfelen.

Wat raden jullie de leek aan? Wachten op een Aldi aanbieding? Oh nee, ik kan niet wachten, computer wil niet meer aan.

Veel dank.
 
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan