Graag wil ik advies.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Skarza

Gebruiker
Lid geworden
16 jan 2012
Hallo,

zoals je ziet ben ik nieuw hier, maar las hier wel vaker de problemen
Maar dit keer zit ik zelf met een paar vragen en hopelijk kan ik advies krijgen.
Ik wil dit keer een leuke computer inelkaar knutselen ( normaal is het altijd gewoon een standaard ding een upgrade set en een videokaartje en klaar is kees, maar dit keer wil ik het wat uitgebreider doen.

Ik heb bv nog nooit een videokaart in Crossfire gezet, vragen wat ik daarover heb zijn bv, moet ik persee 2 zelfde modellen kaarten hebben? En daarnaast als je dezelfde model hebt kun je dan bv een Radeon HD 5850 Toxic 2GB + Radeon HD 5850 1GB ook in crossfire zetten? ze verschillen een klein beetje in geheugen, maar de rest zal wel redelijk gelijk zijn lijkt me.

Iig mijn nieuwe PC is als volgt.

Ik heb de i7 990x gekocht ( heb deze voor 450,- euro kunnen krijgen gloednieuw )
En had een budget van 1000 euro dus heb ik als volgt 550,- euro over ik zit te twijfelen om een 5850 in crossfire te zetten neem aan dat dit bv een goede kaart is om te hebben of kan ik beter voor iets anders gaan ( graag daarover advies )

Daarnaast ga ik waarschijnlijk Sabertooth X58 kopen als moederbord of zat te twijfelen aan een rampage III gane. Welke zouden jullie adviseren of is er een andere die jullie adviseren ? Daarnaast zit ik te twijfelen om een Ms-Tech Raptor Green aanteschaffen als een case, maar weet niet of die groot genoeg is ( aangezien ik ook waterkoeling wil gaan plaatsen volgende maand als ik extra budget kan vrijmaken )
Daarnaast heb ik Corsair 16 GB 1600 mhz aan geheugen aangeschaft dat zou waarschijnlijk meer dan genoeg zijn. Als voeding heb ik de Antec TruePower Quattro 1200W 80 plus silver aangeschaft.
Dus nu heb ik ongeveer nog iets van 300 euro aan budget over en wat ik alsnog nodig heb zijn bv Moederbord, Videokaarten, Case ( voor de case kan ik nog wel een klein budget extra toevoegen wanneer nodig )

Dus graag heb ik jullie advies over wat ik het beste kan doen en of die voeding uberhaubt iets waard is? Heb er namelijk verschillende reviews over gelezen.
Daarnaast heb ik nooit overgeklokt weet niet of dat moeilijk is? ( en uiteraard een advies op wat een mogelijk goede waterkoelings kit kan zijn en wat ik het beste kan koelen alleen CPU of ook GPU ? en het liefst ergens rond de 50 - 200 euro )

Alvast hartstikke bedankt voor jullie advies:thumb:

Hallo,

Over crossfire: Zolang het van dezelfde familie/generatie is (dus bijv, als je de 5850 combineert met de 5870, dat kan prima. Ook gewoon met geheugen). Het probleem is alleen, dat als je twee verschillende kaarten zult hebben, en een ervan is beter, dan zal zeer waarschijnlijk de betere op het niveau van de slechtere gaan zitten.

Eigenlijk is crossfire niet bepaald nodig, behalve als je echt van plan bent om meerdere schermen te kopen. Ik zou aanraden om een van de nieuwe 6xxx serie te kopen, of zelfs de nieuwe 7970.

1200W ? wow. Dat is genoeg voor 4 grafische kaarten.

Je geeft niet echt aan wat het doel is van de PC. Je geeft de helft van je budget uit aan de CPU en laat minder dan een kwart voor de video. Ik neem aan dat het dus niet gaat om spelletjes te spelen. Waar dan wel voor?

Waterkoeling is afhankelijk. zoek je een complete set? wat moet de performance zijn? moet het 100% inbouw zijn? zo niet, wat wil je eventueel extern?

Bedankt voor jullie reacties.
Ik zou eerst voor de i7 2600k gaan, maar toen ik die 990x voor zeer goedkoop op de kop kon tikken had ik hem daarvoor gekozen, volgens mij is 450,- voor een gloednieuwe 990x niet erg duur? De 1200 watt voeding die ook splinternieuw is met bon en dergelijke heb ik voor 100 euro op de kop kunnen tikken en die 16 GB geheugen ( ook nieuw ) heb ik voor 60 euro op de kop getikt.

Daarnaast gebruik ik een 42 inch monitor en een Asus 3D VG278H 27" als monitor.
Nouja het moet eigenlijk een random computer voor een wat langere periode worden dat ik stiekem eigenlijk misschien ook waarom ik voor een 990x gegaan ben. Video/photo's editen / gamen / 24/7 aan staan.

Het enige wat ik eigenlijk mis zijn de moederbord en videokaart, wat ik niet echt weet wat als beste hier aantoegevoegd kan worden dat beetje in me budget pas alsnog heb nog 300 / 400 euro over.

Mvg, Fordius

voor wat je wil doen is die 990x toch wel overkill en die 1200watt voeding ZEKER overkill.

Is het erg dat het uiteindelijk een overkill is? Gezien ik ze voor een schijntje heb kunnen kopen?
Of is het erg dat de kracht er bovenuit stijgt?

Het waterkoelings systeem wil ik liefst compleet als het in de budget past of niet te ver daar boven uitstijgt en anders waarschijnlijk gewoon de cpu gekoeld.
En daarnaast heb ik ook nog andere pc's staan hierzo en deze word gewoon toegevoegd eraan en word mijn nieuwe soort "MASTER" computer.
verder staan er in de game kamer een Q6600 en een paar andere i7 950's, maar deze pc wil ik dus soort van naar de werk kamer halen, maar ik zie dit een beetje als een nieuwe leerervaring aangezien ik nog nooit een waterkoelings systeem heb ingebouwd. En dus graag die ervaring ook wil krijgen.

Vinden jullie niet dat ik de voeding/processor voor goedkoop op de kop getikt heb? of is het zelfs voor die prijs het niet waard geweest om hem te kopen?
Maar me vraag blijf uiteraard nog staan wat kan ik halen voor moederbord/videokaart met een budget van nog 300/400 euro?

Met dat budget zou ik zeggen asrock extreme-3 en amd-6950 / nvidia 560ti. Wat het "waard" is, is een erg persoonlijke vraag en die moet iedereen voor zichzelf beantwoorden. Ik ben zelf voor de 2600k gegaan omdat het voor mij veel meer waarde had dan de 1366 borden. 200-300 euro goedkoper voor dezelfde performance (met wat ik doe met mijn machine).

Nouja, ik zou zeggen, dat je je het zeker goed heb gedaan kwa prijs.
En ik vind bijv de PSU helemaal geen slecht idee, zeker als je later besluit uit te breiden. Maar de processor is echt overkill.

Met dat budget zou ik zeggen asrock extreme-3 en amd-6950 / nvidia 560ti. Wat het "waard" is, is een erg persoonlijke vraag en die moet iedereen voor zichzelf beantwoorden. Ik ben zelf voor de 2600k gegaan omdat het voor mij veel meer waarde had dan de 1366 borden. 200-300 euro goedkoper voor dezelfde performance (met wat ik doe met mijn machine).

Heb gelezen dat met uiteraard de Corsair 1600Mhz RAM die de OP heeft, problemen worden ondervonden met de extreme3.

Wat ik me nu afvraag, gebruik je beide monitoren tegelijk? Moet je 3D kunnen computeren met die 3D monitor (of te wel vind je dit nodig/wens)?

Hallo,

Hehe koos er eigenlijk puur voor, omdat ik ze voor redeijk goedkoop kon krijgen uiteraard was die misschien toch goedkoper geweest als ik voor bv de i7 2600k was gegaan, maar dan zou ik spijt hebben gehad dat ik deze goedkope prijs niet geaccepteerd had dus moest em hebben. En wie weet voor toekomst misschien toch een goed idee wie weet :P
Jah de voeding kreeg ik voor een leuke prijs gloednieuw dus waarom zou ik hem niet nemen een minder sterke voeding zou ook toch rond de 100 euro gaan dus uiteindelijk denk ik wel redelijk slim geweest.

Ik heb nu de Rampage II Gene gehaald, weet niet of dat slim was ?
Zou voor een rampage III extreme gaan, maar uiteindelijk krabbelde de verkoper terug.
Heb die moederbord wel 2e hands ( 6 maanden oud, maar heb bonnentje en garantie )
ik hoorde dat er een socket 2011 uit gaat komen, weet niet of dat de vervanger gaat worden van de socket 1366 zodat deze processor er straks in past? Dan kan ik straks altijd nog een socket 2011 nemen.

Graag wat informatie over de rampage II gene of dat nog een redelijk aankoop is geweest of dat ik echt voor een andere moet gaan kijken?
En graag nog advies over een videokaart, waarschijnlijk nog budget van 200-300 euro over. Trouwens ook graag nog iets over dat watergekoeld systeem als het mogelijk is.

bedankt allen voor jullie reacties.

Laatst bewerkt door een moderator:
Processors gaan ook niet eeuwig mee, helemaal kwa compabiliteit.

Als je nu bijv die 990x hebt met socket 1366, dan kan je deze niet op de 2011 plaatsen. Deze hebben andere grootte en technologie.

Als je nog kan wachten en de CPU+moederbord weg kan doen, dan zou ik zeker wachten totdat de 2011-serie ruim beschikbaar is, dan kan je een stuk langer vooruit met de computer.

(Sorry voor spelfouten, typ dit op m'n mobiel)

Het is maar net waar je naar kijkt. De samples van de LGA-2011 die al beschikbaar zijn halen 2-4 FPS meer in spelletjes dan de 2500k voor 240 euro meer. De nieuwe IVY bridge (1155) die binnenkort uitkomen maken dus waarschijnlijk gehakt van de 2011 CPU's voor algemeen gebruik / spelletjes. Daarna komt 6 maanden later de ivy-E voor 2011 die dat dan weer wat moet overtreffen, maar dan lopen we alweer richting eind 2012 voor dat dat allemaal beschikbaar is en dan is nog de vraag of deze serie wat brengt voor normale gebruikers.

Tenzij je echt de CPU features nodig hebt / gebruikt is er geen enkele reden om te kijken naar 1366 / 2011 tenzij je ze voor een zacht prijsje kunt krijgen.

En dat is nu net het geval, mijn systeem heb ik voor een redelijk goedkope prijsje gekocht. Waarom is een 990x trouwens een overkill? Over het algemeen is deze processor toch krachtiger dan een i7 2600k ? alhoewel het in de praktijk niet de volle capaciteit gebruikt? of zie ik dat nu verkeerd?
Nouja ik zou het complete systeem wel te koop kunnen zetten zonder videokaart, maar wat zou ik ervoor kunnen vragen? Zodat ik er maar een i7 2600k voor koop?

Voeding kosten 100,- euro
Moederbord 110,- euro
i7 990x 500,- euro
Geheugen 68,- euro
Koeler zalman 25,- euro
Systeemkast 30,- euro ( Thermaltake Xaser V Damier V5000A )
Benzine kosten 65,- euro
En alles inbouwen en dergelijk ( onbetaalbaar :P alhoewel koste wel enige tijd vooral als je ziet wat er aan die voeding hangt en je netjes weg moet werken )

Wat zou ik evt voor z'n systeem kunnen vragen ?
Misschien dat ik het dan kan overwegen om weg te doen en over te stappen naar een goedkopere systeem als de i7 2600k of 2500k ?

Mvg, Skarza

Hallo,

ik heb dus de CNPS7000C-CU koeler gehaald, maar heb een probleem.
op sommige sites staat dat die op de socket 1366 past, maar op andere sites staat er ook weer dat het niet past. Ik heb het besteld via Mycom en daar staat ook socket 1366, maar op de doos dat ik vandaag ontvangen heb staat er niks over een socket 1366???

iemand enig idee ?

Die koeler is niet geschikt. Ook al krijg je hem passend, zalman garandeerd de koeler slechts tot een tdp van 100W. Daar een 990x (ik neem aan dat het daar over gaat) een TDP heeft van 130, voldoet deze koeler niet aan de eisen van een goede koeler.

Hallo,

bedankt voor je snelle reactie. Dat idee had ik ook toen ik hem kreeg en eigenlijk ook toen ik hem bestelde, maar omdat een paar andere sites ook aangaven het geschikt was voor een socket 1366 dacht ik dat het wel goed zou zijn, maar toen ik eenmaal de doos binnen kreeg bleek toch dat mijn vermoedens het gelijk hadden.
dus nu moet ik het maar omruilen, welke zou je me aanraden voor ongeveer die prijs categorie? ( koste 25 euro ) , aangezien ik straks toch waterkoeling wil bestellen? Zoek ik naar een tijdelijke koeler.

vind het een beetje jammer dat je voor een socket 1366 systeem gaat
een I7 2600 kost 250 euro en is net zo sterk, verder maken de meeste games niet eens gebruik van 6 cores (laat staan 4)
de I7 990x is voor servers/zware render applicaties bedoeld
je had beter je geld in een sterke videokaart kunnen stoppen daar hebben games veel meer aan

de HD5850 is al weer een verouderde kaart en word niet meer nieuw verkocht (of je moet goed zoeken)
je had beter je geld aan een HD7970 kunnen besteden

Laatst bewerkt:
vind het een beetje jammer dat je voor een socket 1366 systeem gaat
een I7 2600 kost 250 euro en is net zo sterk, verder maken de meeste games niet eens gebruik van 6 cores (laat staan 4)
de I7 990x is voor servers/zware render applicaties bedoeld
je had beter je geld in een sterke videokaart kunnen stoppen daar hebben games veel meer aan

de HD5850 is al weer een verouderde kaart en word niet meer nieuw verkocht (of je moet goed zoeken)
je had beter je geld aan een HD7970 kunnen besteden

Volledig mee akkoord, maarja..

Helaas is het daar nu te laat voor, want ik had immers al de processor gehaald voordat ik topic startte en had graag deze goed mogelijk gemaakt.
Ik zet hem wel te koop en als iemand het overkoopt dan stap ik wel over op een i7 2600k.

Maar ik heb inmiddels nog geen videokaart of koeler. Dus ben benieuwd wat er aan te raden valt ik zat aan de koeler Gelid Tranquillo Rev.2 te denken voor de socket 1366.
Videokaart tast ik nog compleet in de duister. dus graag nog het advies immers als ik hem niet kan verkopen moet ik hem zelf gebruiken en als ik hem wil verkopen moet het ook wat aantrekkelijker zijn.

als je het geld ervoor hebt een Corsair H70 water koeler
en als je niet al teveel geld wilt besteden aan een videokaart de GTX570 of HD6970

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan