Gradient afbeelding

Bram65

Gebruiker
Lid geworden
25 feb 2023
Beste, ik heb een zwart userform, 300 breed, met daarop labels in witte tekst.
Ik heb op internet wel code gevonden om heel het userform transparant te maken maar dat is niet de bedoeling.
Mijn bedoeling is om dat zwarte userform aan de rechterkant te laten uitfaden naar niets zodat de achtergrond steeds meer doorschijnt. Ik zou dat userform bv 50 breder kunnen maken en daar een picturebox van 50 plaatsen en die picturebox vullen met een Photoshopafbeelding. Die afbeelding zou dan een vertikale gradient van zwart naar niets kunnen zijn.

Ik weet niet of een Photoshopafbeelding werkt en het dus daadwerkelijk een fade out wordt.
Zo ja, omdat ik geen Photoshop heb, zou iemand dan zo'n afbeelding willen maken en posten?

Andere ideen zijn ook welkom.

Bedoel je iets als dit?
Userform.png

Het als Image gebruikte plaatje in de Userform:

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Toch niet helemaal wat ik bedoel, het is geen zwart naar transparant maar van zwart naar wit.
Ik heb met Paint.Net, gratis te downloaden, een transparante afbeelding gemaakt met een gradient van zwart naar niets. Tijdens die gradient wordt de achtergrond steeds beter zichtbaar. Maar bij opslaan is dat een PNG bestand en dat kun je in een picturebox niet importeren.
Voorlopig doe ik het ermee maar oplossingen zijn welkom.

Maaak 'm dan zwart naar de standaard kleur van je Userform.
In Paint.Net kan je ook kiezen voor opslaan als BMP maar die ondersteund geen transparency.

Exact. En die transparantie is juist belangrijk omdat het userform waarvan de rand wordt verborgen, over een bewegend beeld wordt geplaatst. Het userform heeft idd een zwarte achtergrondkleur en heeft een picturebox met de gradient. Einddoel is een zwart vlak dat dmv een soort fade-out wegvloeit naar het bewegend beeld. Gaat middels VBA niet lukken denk ik omdat de picturebox en/of label geen PNG bestand accepteerd.

Top Jan-Karel, dat gaat die worden. Ik heb van dat shape in jouw voorbeeld de border/lijn weggehaald en nu is het perfect. Nu nog even uitvogelen hoe jij e.e.a. hebt gemaakt. Ik heb de tijd.

Bijlagen

• Gradient.jpg
    Gradient.jpg
    11,6 KB · Weergaven: 2
@Jan-Karel. Jij hebt dit gemaakt in een sheet. Ik gebruik mijn Excel werkmap met twee monitoren. In het bovenste staat de Excel werkmap en in de onderste monitor wordt een trainingvideo afgespeeld. Het UserForm waar het hier over gaat wordt op de onderste monitor geplaatst, linksboven in de hoek. In dat UserForm staat data welke elke seconde wordt ververst. Zou dus mooi zijn wanneer dat Userform van zwart over zou lopen in het beeld van de video. Ik ben er dus nog niet uit.

Het idee is dat je die shape gebruikt in plaats van een userform. Is ook veel simpeler precies boven de cellen te plaatsen.

Oke, maar op de monitor waar dit shape moet komen, staat dus helemaal geen sheet oid. Op die onderste monitor wordt een video afgespeeld en er moet een soort van UserForm komen staan, met labels welke de data weergeven. Die labels worden elke seconde ververst.
Bijgevoegd een klein stukje van een scherm met deze informatie.
Zoiets zou ik graag willen maken

Bijlagen

• Voorbeeld Gradient.jpg
    Voorbeeld Gradient.jpg
    41,9 KB · Weergaven: 4
Ik denk dat je het beter in de video zelf moet oplossen,
Je zult ook het userform transparant moeten maken.
Het liefst wil je dan jouw labels niet transparant, maar dat wordt hogere api-kunde

maar hierbij een bestandje met een transparant userform met foto gebaseerd op JKP's bestandje , wellicht komt het zo in de buurt

Bijlagen

Dank je @E v R, ik ga dit morgen bekijken, ben vanaf deze morgen al vroeg bezig en begin gaar te worden.
Ik laat het weten.

Terug
Bovenaan Onderaan