• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Grafiek automatisch bijwerken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Roy 1977

Gebruiker
Lid geworden
8 jun 2010
Hallo!

Ik heb een sheet met data, de weeknummers voor het hele jaar zijn ingevuld, maar elke week komt er data bij voor een nieuwe week.

Hoe kan ik elke week zodra de data erbij komt de grafiek automatisch laten updaten? Ik kan natuurlijk het bereik al meteen uitgebreid instellen, maar dat vind ik niet netjes (staat ook in het voorbeeld).

ik hoop dat iemand een oplossing heeft.

dank!

Roy

Bijlagen

Zet je tabel om naar een Excel Table en link je grafiekbereik aan de naam van die Table. Zal je grafiek automatisch meelopen als je een regel aan je Table toevoegt.
De Table optie staat in het lint "Invoegen". Naast de knop Pivot Table (draaitabel).

Ik heb voorbeeld bewerkt, maar alleen voor de grafiek Bestellingen. Aangezien je het toch zal willen uitvogelen, kan je hier mee verder denk ik.

Bekijk bijlage vb.xlsx

Dank beiden!

@SjonR, ik heb jouw voorbeeld gepakt en probeer te begrijpen wat je gedaan hebt. Je gebruikt niet de oplossing van Ginger zo te zien? (Ik zie geen tabel). Ik zie dat het helemaal werkt hoe ik het wil, maar hoe je het doet zie ik niet. Kan je mij verder op weg helpen?

gr.
Roy

Je moet de bereiken die de grafiek moet gebruiken dynamisch maken. Dit doe je op tabblad formules onder namen beheren.

Voor de weken heb ik deze formule:

Code:
=VERSCHUIVING(Data!$B$3;0;0;1;AANTALARG(Data!$B$3:$Z$3))

Voor de bestellingen deze:

Code:
=VERSCHUIVING(Data!$B$4;0;0;1;AANTALARG(Data!$B$4:$Z$4))
Deze kan je ook voor de andere grafieken gebruiken, als je het getal 4 maar muteert naar het juiste Rij-nummer.

Vervolgens zal je deze bereiken moeten opgeven bij de grafiek. = R.muisknop "gegevens selecteren"

kijk daar maar even hoe dat is ingevuld. Legendareeks = bereik" Bestellingen" en voor horizontale aslabels verwijs je naar je bereik "weken"

Wow! Weer wat geleerd, super! Hoe het precies werkt en wat de logica is om in het bereik naar de "Namen" te verwijzen is me niet duidelijk nog. Ik ga even over de functionaliteit lezen, maar ik kan het in ieder geval toepassen nu. Geweldig!:thumb::thumb:

Tja? Waarom zou je met een NaamBereik gaan werken als je een echte Table kan inzetten? Zo'n dynamische NamedRange is van vóór de tijd dat de Table ontwikkeld was. Mijn voorstel is tóch om die optie even te bestuderen.

Tja? Waarom zou je met een NaamBereik gaan werken als je een echte Table kan inzetten? Zo'n dynamische NamedRange is van vóór de tijd dat de Table ontwikkeld was. Mijn voorstel is tóch om die optie even te bestuderen.

Die ga ik ook nog even onderzoeken, kwam er niet direct uit., Dank voor de tip!

Ginger,

Kan je me uitleggen hoe ik de tabel aan een grafiek koppel? Ik kom daar niet uit.

thanks

SJon

Hoewel ik Ginger niet ben;) bekijk het voorbeeldje maar eens en dan zal je zien hoe 'eenvoudig' het is. Voeg een nieuw record toe of filter op de weken en je ziet het effect direct.

Bijlagen

Bedankt VenA,

Ik dacht dat ik naar de naam van de tabel moest verwijzen, maar het blijkt dus inderdaad heel simpel.

Gr.

Sjon

Hoewel ik Ginger niet ben;) bekijk het voorbeeldje maar eens en dan zal je zien hoe 'eenvoudig' het is. Voeg een nieuw record toe of filter op de weken en je ziet het effect direct.

Hoi @VenA ik loop toch nog tegen iets aan. (2 dingen eigenlijk, maar om het overzicht te houden stel ik eerst de eerste vraag). Ik heb mijn data horizontaal en dat lijkt een issue te geven met de tabel. In jouw voorbeeld staat de data verticaal. Zie voorbeeld. Is hier een oplossing voor?

Bijlagen

Je hebt de tabel gemaakt zonder aan te vinken dat de tabel kopteksten bevat. Daardoor krijg je een aparte grafiek voor de weeknummers. selecteer je gewenste bereik bij gegevens selecteren, dan maakt het niet uit dat jouw gegevens horizontaal staan.

Bekijk bijlage vbzoveel.xlsx

Laatst bewerkt:
Hallo,

ik heb met een stuk minder excel ervaring, maar een hoop plezier naar jullie oplossingen gekeken. En met beiden loop ik toch tegen een issue aan.

Ik pas dit toe in een grote excel en de bron van mijn grafiek bestaat uit formules. Dit zorgt ervoor dat het met beide oplossingen niet lukt zoals ik zou willen. Ik heb mijn excel in het klein nagebootst in het voorbeeld met daarbij de oplossing met het dynamische bereik zoals SjonR had voorgesteld..

1. Met de tabel: zodra ik de gegevens omzet in een tabel is de data verdwenen. Zie: https://www.screencast.com/t/jbjzkEdK (kan de screencast niet intern toevoegen, maar alleen linken. Excuus!)

2. Met dynamisch bereik via namen word de grafiek gevuld met weken die er (nog) niet toe doen.

Ik hoop/denk dat het met het voorbeeld duidelijk is :)

Bijlagen

Dank! Heb ik ook naar gekeken, maar ik wil in 1 grafiek ook data uit een andere tabel op een secundaire as toevoegen en dat lukt me dan niet. Zie screenshot en bestand

Bijlagen

• Screenshot_9.png
    Screenshot_9.png
    129,1 KB · Weergaven: 111
  • Kopie van VB-2.xlsx
    Kopie van VB-2.xlsx
    44,6 KB · Weergaven: 51
Tja als de vraag steeds anders wordt:(

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.