• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Grafiek automatisch updaten

Status
Niet open voor verdere reacties.

sophierve

Gebruiker
Lid geworden
11 sep 2009
Hai,

Een vraagje over hoe ik een grafiek (automatisch) kan laten updaten:

Ik heb een tabel met de gegevens voor elke maand van het jaar. De grafiek geeft de data voor de huidige maand weer. Graag zou ik willen hebben dat de grafiek automatisch oversprengt naar de nieuwe maand (nu geeft de grafiek bv. september weer, maar op 1 oktober moet de grafiek oktober weergeven). Nu doe ik dat elke keer handmatig, maar is er een manier om dit automatisch te doen?

Hoop dat mijn vraag duidelijk is!

Sophie

Hai,

Een vraagje over hoe ik een grafiek (automatisch) kan laten updaten:

Ik heb een tabel met de gegevens voor elke maand van het jaar. De grafiek geeft de data voor de huidige maand weer. Graag zou ik willen hebben dat de grafiek automatisch oversprengt naar de nieuwe maand (nu geeft de grafiek bv. september weer, maar op 1 oktober moet de grafiek oktober weergeven). Nu doe ik dat elke keer handmatig, maar is er een manier om dit automatisch te doen?

Hoop dat mijn vraag duidelijk is!

Sophie

Moet kunnen door bij de Activate gebeurtenis van het grafiekblad iets te zetten zoals:

ActiveChart.SetSourceData Source:= ......

Maar wat ..... in dit geval is? daarvoor zou ik het bestand moeten zien.

Hai,

Ik heb een klein voorbeeld toegevoegd. Het idee is dat aan het begin van de maand (hier bv. 1 februari) de grafiek niet meer januari laat zien, maar februari. Het meest ideaal zou natuurlijk zijn als dit automatisch gebeurd...

Wederom, alvast bedankt!

Bijlagen

Hai,

Ik heb een klein voorbeeld toegevoegd. Het idee is dat aan het begin van de maand (hier bv. 1 februari) de grafiek niet meer januari laat zien, maar februari. Het meest ideaal zou natuurlijk zijn als dit automatisch gebeurd...

Wederom, alvast bedankt!

Heb wat zitten proberen.

Ik heb het wel gedaan met een grafiek op een apart blad, ingebedde grafieken in Excel Vista heb ik geen ervaring mee.

Hopelijk ben je vertrouwd met VBA, heb nu niet zoveel tijd om alles uit te leggen.

Ik heb de volgende code geschreven bij de Activate Event van de chart:

Code:
Private Sub Chart_Activate()
Dim Bereiknaam As String
Bereiknaam = "Incoming_orders, " & MonthName(Month(Date), True) & "_" & Right(Year(Date), 2)

Sheets("sheet1").Range("A2").CurrentRegion.CreateNames Top:=True, Left:=False, Bottom:=False, Right:= _
        False

ActiveChart.SetSourceData Source:=Sheets("Sheet1").Range(Bereiknaam)
End Sub

Dat werkt voor bvb september

Maar in de versie NL van Vista is er een probleem: de macro maakt namen op basis van de titels. Maar als er in de titel okt/09 staat maakt hij als naam oct_09 (dus afgekorte maandnaam in het Engels :evil:
Als jij nu een Engelse Excel hebt zal dat probleem zich niet voordoen.
Anders zal je de bereiknaam moeten opbouwen met if of select case, op basis van het huidige maandnummer.
Of de titels van de kolommen gewoon als tekst ingeven.
In de macro is ook nog niet voorzien dat een bepaalde maand nog niet is ingevuld.
Kan je vlug maar weinig elegant oplossen met bovenaan te schrijven: On error resume next

Hey,

Bedankt voor jullie input! Ik heb zowel de oplossing van Wigi gebruikt om het totaal beeld te laten zien, en Reneemettrie ook bedankt: het werkt! Ik gebruik inderdaad de engelse excel, dus dat is voor mij geen probleem :D

:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan