• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Grafiek issues

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bas1982

Gebruiker
Lid geworden
27 sep 2011
Hoi allemaal,

Ik wil iets bereiken, een bepaalde grafiek weergave. Dit lukt echter niet, ben bang dat het aan de manier ligt hoe de data is ge-exporteerd uit de database die gebruikt word en dat kan ik niet veranderen. Nu hoop ik dat er hier iemand is die creatief is en toch een omweg weet:)

Het is als volgt (zie test file):
het resultaat dat ik wil bereiken is dat ik de data uit sheet 1 in een grafiek krijg met de department als filter(zoals in pivot tabellen), het verloop van hun aandeel gedurende het jaar.
Daarnaast staat in sheet 2 hun jaar doel, ik wil de gegevens van sheet een afzetten tegen het jaardoel uit sheet 2 (wat een jaar gemiddelde is)
In welke periode wijkt het dus veel af van het jaargemiddelde. de data is er al natuurlijk maar een plaatje werk altijd beter in gesprekken:)
De data is van een dag, de volledige dump is van het gehele jaar maar die heb ik er maar niet opgezet...

Hoop dat ik duidelijk heb kunnen maken wat ik wil bereiken, zit er al zolang naar te staren dat ik wellicht de simpele oplossingen niet meer zie...:(

Alvast bedankt voor alle input!Bekijk bijlage test file.xlsx

Transponeren

hej,
Dat klinkt ook wel als een optie.... nu moet ik nog kijken of ik de gegevens daarvoor er ook in mee krijg (datum, maand e.d.)
Ik ga het proberen, laat hier weten of het gelukt is:)!

Hmm,het lukt me niet.... de gegevens die je in het test file hebt op sheet zijn de sales shares van 1 dag. Vandaar dat er datum e.d. voor staat.
Er zijn in het echte bestand natuurlijk enkele honderden regels extra....

Als al die andere regels erbij zouden staan zouden die per department dan (wanneer ik een filter in de grafiek zou hebben) een lijn grafiek van de sales shares door het jaar heen. De doelen zijn dan per department wel een rechte lijn omdat het jaar gemiddelden zijn maar dat is niet erg.

Snap je wat ik bedoel? Of klopt je antwoord wel en snap ik het niet?

thanks voor de moeite vast!

Hoi Bas,
Ik had begrepen dat je een jaargemiddelde moest vergelijken met een jaardoelstelling:confused:
Mischien meer in die richting?

Bijlagen

Laatst bewerkt:
file

hej,
Thanks voor je effort, ik besef me nu ook dat ik met een regel data wellicht wat verwarring heb gecreeerd. Nu nog 2 dagen aan sales shares per department toegevoegd.
Een file met iets meer data hier dan.

Wat ik dus zou willen is dat ik dmv een filter de departments kan kiezen en dat je dan in een lijngrafiek van specifiek die department het 'jaar verloop' (heb nu natuurlijk maar 3 dagen gegeven...) ziet.

Dat jaar verloop afgezet tegen de lijn van het doel (besef me dat dit dan een rechte lijn is gedurende het hele jaar omdat het een gemiddelde is).
Is het zo iets duidelijker?

Bekijk bijlage test file.xlsx

Je kan natuurlijk ook een representatief voorbeeld plaatsen ipv één regel.

dat snap ik, werd gewoon een beetje zenuwachtig van te veel data plaatsen...dat ligt meer bij mij:)

Maar als ik duidelijk gemaakt heb kunnen krijgen wat ik zocht kun je met die 3 dagen ook wel vooruit, dan is de grafiek maar 3 dagen breed.
Het gaat er mij meer om dat ik het daarna zelf kan doen en weer iets meer snap van excel:)

De gegevens uit de database hebben de vorm van een pivot: datum in rijen, department in kolommen, dagscore in waarden. Voor een oplossing met pivots zul je je gegevens eerst moeten "unpivot-en" (of normaliseren). Dat kan met vba of met Power Query. Beter is aan de database beheerder te vragen of zhij de gegevens op de juiste manier kan aanleveren.

De tabel die je dan krijgt heeft drie kolommen: Datum, Department en Dagscore.
Aan die tabel voeg je nog een kolom Yeargoal toe, een reken kolom die mbv vert.zoeken de Yeargoal ophaalt uit je tweede tabel.

Deze tabel is de bron voor een draaitabel waarmee je een draaigrafiek maakt. Voeg een slicer op Department toe om hierop te filteren.

Hoi Frans,
Thanks voor je input, ik heb meteen naar de database beheerder gemaild! Hij is meestal wel snel met reageren, hoop dan ook op een snelle oplossing.
Wacht heel even af wat hij kan doen, zal het antwoord hier wel posten
thanks!

Frans, je hebt helemaal gelijk...het lag aan de manier waarop de data eruit kwam. De afdeling die hierover ging noemde dat oo kerg logisch...waarom had ik dat niet gevraagd?:)
Thanks voor de inzichten en ik sluit de vraag nu!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan