• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Grafiek leeftijd vs lengte

Status
Niet open voor verdere reacties.

ClipRijk

Gebruiker
Lid geworden
13 mrt 2013
Beste allen,

Ik heb best een redelijke goede kennis van Excel en dacht even leuk een simpel grafiekje te maken van de lengte van mijn dochters vs hun leeftijd. Maar dat blijkt dus lastiger dan gedacht. Wat ik zou willen is het volgende:

op de X as leeftijden (van zeg 3 tot 10 jaar)
Op de Y as de lengte (van zeg 90cm tot 150cm)

En hierin wil ik dan de gegevens van onze dochters zetten (we meten om de zoveel tijd hun lengte). "Probleem" dat de meet data niet gelijk is, dus niet op vaste punten. Dus zie hieronder de "tabel"

Dochter 1
Leeftijd (geboortedag -/- meetdatum / 365 dagen) vs Lengte
3.7/101
4.3/109
5.1/114

Dochter 2
5.5/116
6.0/119
6.8/125

De reden dat ik benieuwd ben hoe ze in lengte van elkaar verschillen op een bepaalde leeftijd (is de ene dus groter of kleiner dan de andere op "dezelfde leeftijd")

Ik ben benieuwd :-)

Bedankt alvast.

Laatst bewerkt:
Voor de beste hulp kun je het best even je bestand plaatsen

Yes dat snap ik :-) Maar ik heb niet echt een bestand enkel alleen de gegevens zoals ik ze beschreven heb..

Maar ik zal dit doen.

Bedankt.

Ja precies! :-)

Zou je ook uit kunnen leggen hoe je dit gedaan hebt? Zodat ik er ook nog wat van kan leren :-)

Super bedankt alvast.

een kolom toevoegen voor iedere kolom van lengte van je dochters
Noem die leeftijd 1 en 2
de leeftijd bekom je door de datum van de meting af te trekken van de geboortedatum en dat resultaat te delen door 365. (eigenlijk 365.25 ivm. schrikkeljaren)
Kijk naar de positie van de $-tekens om de formules te kunnen doortrekken.
Dan selecteer je leeftijd en lengte van de 1e dochter en invoegen van een grafiek (spreidingsgrafiek) en klaar
Dan selecteer je leeftijd en lengte van de 2e dochter, CTRL-c (kopieren), je gaat in de grafiek staan, plakken speciaal (uit het hoofd) helemaal onderaan, en dan aanvinken 1e kolom is de x.
Dan moet je eventueel nog een legende toevoegen en de assen wat opvrolijken.

Voor je bovenstaande doet, maak je van het geheel beter een tabel.
Als je dan een nieuwe meting toevoegt, heb je geen omkijken meer naar je grafiek.

Laatst bewerkt:
een kolom toevoegen voor iedere kolom van lengte van je dochters
Noem die leeftijd 1 en 2
de leeftijd bekom je door de datum van de meting af te trekken van de geboortedatum en dat resultaat te delen door 365. (eigenlijk 365.25 ivm. schrikkeljaren)
Kijk naar de positie van de $-tekens om de formules te kunnen doortrekken.
Dan selecteer je leeftijd en lengte van de 1e dochter en invoegen van een grafiek (spreidingsgrafiek) en klaar
Dan selecteer je leeftijd en lengte van de 2e dochter, CTRL-c (kopieren), je gaat in de grafiek staan, plakken speciaal (uit het hoofd) helemaal onderaan, en dan aanvinken 1e kolom is de x.
Dan moet je eventueel nog een legende toevoegen en de assen wat opvrolijken.

Voor je bovenstaande doet, maak je van het geheel beter een tabel.
Als je dan een nieuwe meting toevoegt, heb je geen omkijken meer naar je grafiek.

Ok helemaal helder! Dank hiervoor!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan