• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Grafiek maken uit deelverzameling

Status
Niet open voor verdere reacties.

Joop Wijn

Gebruiker
Lid geworden
29 mrt 2008
Om de benutting van iets te weten te komen wil ik graag een grafische weergave van de beschikbare tijd met daarin de benutte tijd.

Ik heb een lijst van namen in kolom A.
In kolom B staan de datums.
In kolom C heb ik de gebruikte tijd (benutting).
En in kolom D staat het restant van de totale tijd (totaal-benut), zodat ik dit mooi in beeld kan brengen.
Zie de bijlage voor de beeldvorming.

Nu wil ik middels het aanklikken van de naam, gekoppeld aan F1, per persoon kunnen zien hoe de benutting is. Hiervoor heb ik kolom G, H en I gereserveerd.
Middels een formule hoop ik in deze kolommen de data uit B, C en D te krijgen, zodat er een dynamische grafiek ontstaat. Dus ik klik op Otto en in de kolommen G, H en I verschijnt de benutting van Otto, en direct past de grafiek zich ook aan.

Wie kan mij helpen aan de oplossing?

Bijlagen

Hoi

Zet een autofilter op kolommen A tot D. Filter op de naam die je wil.

Klik de grafiek aan. Bij Extra > Opties > Grafiek geef je aan dat je enkel de zichtbare cellen in een grafiek wil.

Wigi

Beste Wigi.

Dank voor deze tip.
Ik zocht al in de richting van vert.zoeken, maar dit is veel eenvoudiger.

Via autofilter moet de naam gezocht worden uit de lijst met namen.
Heb je misschien nog een suggestie om dit te doen middels een keuzerondje (besturingselement)?

Groeten.

Joop

Dat klopt helemaal.
Ik was bij het zoeken naar een oplossing gestart met het keuzerondje, en om de juiste cijfers bijeen te krijgen probeerde ik Vert.Zoeken etc.
Maar ik begrijp dat autofilter het keuzerondje uitsluit.

Rest mij nog de vraag of mijn eerste insteek (keuzerondje met Vert.Zoeken) ook kan.
Uiteraard is autofilter het snelst, maar meer voor mijn nieuwsgierigheid dus.

Groet.

Joop

Maar ik begrijp dat autofilter het keuzerondje uitsluit.
Dat is niet juist.
Je kunt door een keuzerondje aan te klikken een macro in werking stellen die autofilter uitvoert en de gewenste rijen kopieert naar een andere plaats (kolommen G en volgende), waarna de grafiek zich automatisch aanpast. Begin maar eens met zo'n macro via de recorder op te nemen, je kunt hem dan daarna aanpassen.
In plaats van keuzerondjes kun je ook in een cel een keuzelijst plaatsen (via validatie) waaruit je een naam kiest, misschien nog wel net zo handig.
Ik vind de gebruikte benamingen overigens nogal onlogisch. Je schrijft: "In kolom D staat het restant van de totale tijd" en die kolom noem je in je werkblad "Totale tijd".Begrijpe wie begrijpen kan.

Laatst bewerkt:
Beste Zapatr.

Ik heb met behulp van macro's uw voorstel tot een succesvol einde gebracht.
Mooi geworden.
Maar nu loop ik er tegenaan dat bij het versturen van de resultaat grafiek er fouten ontstaan doordat de ontvanger de beveiliging in Excel op hoog heeft staan.
Het is lastig voor de ontvanger(s) om iedere keer de beveiliging op gemiddels of laag te zetten, dus wil ik kijken voor een andere oplossing ipv met macro's.
Hebt u of iemand anders nog andere oplossingen?

Groeten.

Joop

P.S. De onlogische benaming houdt verband met mijn poging om de beschikbare tijd af te zetten tegen de benutte tijd. Eén en ander afhankelijk van de grafiekkeuze.

Maar nu loop ik er tegenaan dat bij het versturen van de resultaat grafiek er fouten ontstaan doordat de ontvanger de beveiliging in Excel op hoog heeft staan. Het is lastig voor de ontvanger(s) om iedere keer de beveiliging op gemiddels of laag te zetten, dus wil ik kijken voor een andere oplossing ipv met macro's.
Hebt u of iemand anders nog andere oplossingen?
De mooiste oplossing blijft toch die je nu hebt (denk ik), waarin je door het aanklikken van een keuzerondje de grafiek van elke gewenste persoon meteen kunt oproepen (dat is gelukt begrijp ik uit je tekst?).
Als de ontvangers de beveiliging in Excel niet op laag willen zetten (omdat ze bang zijn voor virussen neem ik aan), dan kun je hen er misschien op wijzen dat die vrees ongegrond is omdat de virusscanner tijdens het opstarten van jouw Excelbestand dat bestand op virussen controleert.
Een oplossing zonder macro zou bijvoorbeeld verwezenlijkt kunnen worden door van elke persoon de gegevens naar een afzonderlijk werkblad over te brengen (dat zou dan met formules moeten, wat nog niet zo eenvoudig is), waarna de bijbehorende grafieken samengesteld kunnen worden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan