• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

grafiek maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

wessie

Gebruiker
Lid geworden
25 sep 2009
Hallo Allemaal,

Ik wil graag voor mijn werk een grafiek maken, maar ben nog niet zo bedreven daarin.
Bekijk bijlage grafiek.xlsx
Dit voorbeeld bestand laat zien hoe ver ik zelf gekomen ben, maar ik wil graag de grafiek overzichtelijker hebben.
Zo wil ik 1 kolom voor elke categorie waarin zichtbaar is hoeveel gecontroleerd is. Dus per week 5 kolommen (en niet 10) en daarvan elke kolom 2-kleurig. 1 kleur voor alle binnengekomen voor 1 categorie en 1 kleur met t gecontroleerde.
Ook zou ik een lijntje in een kolom willen hebben die laat zien of het gecontroleerde boven of onder t gewenste percentage zit.

Is dat mogelijk?? en zo ja, Hoe?

Hartelijk dank

Heb een stapeling van data gemaakt, de som telt op tot het totaal....
Nu zijn de aantallen in absolute waarden weergegeven, je kunt ze ook in % weergave zetten...
Of je moet er iets apart bij maken, heb nu even geen tijd meer.
Heb een begin gemaakt, knutsel zelf wat verder....

Bijlagen

Ah, de invoerdata aanpassen kan natuurlijk ook:) Nu kom ik verder. Bedankt

Yep.. wees creatief... idem voor de percentages... reken ze uit en vergelijk ze met de eis...
Je zou een conditionele voorwaarde erin kunnen stoppen dan kun je ze op cel niveau bijv rood laten kleuren of fel geel.
Hoe je dat allemaal in dezelfde grafiek zou moeten prutsen weet ik 1-2-3 niet...

Als je de data gestructureerd invoert in een tabel dan kan je dmv een draaitabel zeer eenvoudig grafieken maken. En zoals door route99 al geschreven, is het met grafieken vaak een beetje prutsen om tot het gewenste resultaat te komen.

Bijlagen

Netjes...:cool:

PS: Kleine suggestie. ik zou de bovenste grafiek ook als staven (discreet) weergeven, een (vaste) lijn suggereert een continuïteit tussen de A, B, C en D, terwijl het onafhankelijke zaken lijken te zijn (klopt dat?).
Immers als je er statistiek op los gelaten wordt... is het weten of er een (on)afhankelijkheid is wel erg belangrijk....

Edit: als ik zelf een grafiek maak en ik selecteer de lijn met de muis, dan zie ik zowel in het formuleveld waar de data vandaan komen als de relevante kolommen (cellen) in de spreadsheet (kan dan met de muis het weer te geven bereik simpel veranderen).
@VenA: Waarom kan dat bij jouw grafiek niet? Althans in jouw Excel bestand bij mij of Excel 2016.

Laatst bewerkt:
Dank je. Leuk speelgoed die draaitabellen.:d (Alleen wel een beetje beperkt als je complexe grafieken wilt maken.)

Met jouw suggestie ben ik eens het maar ging mij erom om te laten zien hoe je dmv een draaitabel eenvoudig verschillende grafieken kan maken.
Als ik op een lijn klik dan krijg ik de series in de formulebalk te zien. (Xl-2010) Het databereik krijg ik ook niet te zien maar dit is waarschijnlijk omdat de grafiek gekoppeld is aan de draaitabel.

Yep, in mijn werk heb ik vaak complexere grafieken en dan wil ik het allemaal zelf in de hand houden. Draaitabellen heb ik altijd links laten liggen.
Vind E-2003 met zijn wizard nog steeds de handigste versie, ook al kun je in E-2016 wel wat meer.
In E-2003 kun je via de wizard al heel veel tekst en zo kwijt voor de assen e.d. bij de nieuwere versies, ook E-2010... heb je heel snel de kale grafiek er staan.. vervolgens moet je alles per stuk gaan aanpassen....een k*te job.. je blijft maar klikken.....:evil:
En dan als die auto softtones voor de lijnen waaronder licht geel. De designers hebben zeker nooit hun werk via een beamer laten zien...Je wordt gedwongen om meteen zelf een template haast te maken..

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan