• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

grafiek mbv samengevoegde cellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bolski

Gebruiker
Lid geworden
16 mei 2004
Ik heb in Excel veel cellen samengevoegd, elke keer blokjes van 4 onder elkaar. In deze samengevoegde (merged) cellen staan waarden.
Ik kan daar echter geen mooie grafiek van maken. Blijkbaar "ziet" Excel toch ook de 3 lege vakjes, en daarin staat natuurlijk niets.

Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?

Ik kan ipv een bereik natuurlijk ook elke cel apart aanwijzen, dat werkt prima als het er niet al teveel zijn, maar er zijn teveel cellen.

Ik heb in Excel veel cellen samengevoegd, elke keer blokjes van 4 onder elkaar. In deze samengevoegde (merged) cellen staan waarden.
Ik kan daar echter geen mooie grafiek van maken. Blijkbaar "ziet" Excel toch ook de 3 lege vakjes, en daarin staat natuurlijk niets.

Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?

Ik kan ipv een bereik natuurlijk ook elke cel apart aanwijzen, dat werkt prima als het er niet al teveel zijn, maar er zijn teveel cellen.

Geef eens een voorbeeldbestandje aub. En misschien ook aanduiden wat jij "veel" noemt.

Bij deze een voorbeeldje. De ene grafiek heeft alleen punten, de andere punten en een lijn. Ik wi dus ook een lijn hebben als ik een grafiek laat maken van waarden in samengevoegde cellen.

Bijlagen

Doe Invoegen > Naam > Definiëren

=ALS(Sheet1!$B$4:$B$67>0;Sheet1!$B$4:$B$67;NB())

en geef dit bereik een naam. bv.: grafiek1

Dan bij Brongegevens van de grafiek zet je:

=test_samengestelde_cellen.xls!grafiek1

Lukt het?

Wigi

Ik begrijp je antwoord niet, je neemt iets te grote stappen. Ik ben behoorlijk ervaren met Excel, maar niet met deze functies ervan.

Heb je de naam ingevoegd?

Zet bv. eens in een lege cel:

=SOM(grafiek1)

en kijk of de som klopt en dat je geen foutmelding krijgt.

Wigi

Naam ingevoegd
ergens in een lege cel de formule =SUM(grafiek1) gezet
antwoord is 144 dus dat zal wel kloppen

Ok. Ga dan in de links grafiek.

Doe Brongegevens na een rechtermuisklik. Verwijder de gekozen reeks daar. Voeg een nieuwe toe. De naam daarvan maakt niet veel uit. Zet in het vakje onder dat van de naam:

=test_samengestelde_cellen.xls!grafiek1

Druk OK.

Zoals ik al zei, je gaat te snel, maar na enig puzzelen begrijp ik toch wat je bedoelt.

Nog even een vraag:

Waarvoor staat de NB in deze formule en is het nodig deze te vertalen naar het Engels?

=ALS(Sheet1!$B$4:$B$67>0;Sheet1!$B$4:$B$67;NB())

Het woordje ALS vertalen red ik nog wel :D

In het Engels is het NA van Not Available. Dat zorgt ervoor dat er niets in de grafiek wordt gezet als het niet > 0 is (dus als er geen omzet is in drie vierde van de cellen in het bereik).

Als je duidelijker had aangegeven dat je in het Engels werkt, dan had ik direct dit opgegeven.

=IF(Sheet1!$B$4:$B$67>0;Sheet1!$B$4:$B$67;NA())

Wigi

Dankjewel, dit is de oplossing.
Nu nog even eea omzetten naar de echte sheet, maar daar moet ik uit komen.

Zoals ik al zei, je gaat te snel

Geef toe dat het enkel kopiëren en plakken was van mijn tips naar jouw bestandje... ;-)

Iig, blij dat dit ook opgelost is. Als er nog problemen zijn dan horen we het wel.

Zet de vraag al maar op opgelost.

Wigi

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan