• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Grafiek niet naar nullijn

Status
Niet open voor verdere reacties.

Albatros

Gebruiker
Lid geworden
4 nov 2001
In en tabel geef ik wekelijks standen in
Automatisch wordt in de kolom ernaast het verbruik berekend.
Nu wil ik een grafiek maken voor een heel jaar.
Maar voor de waarden die nog niet ingevuld zijn, gaat de grafiek naar de nullijn. Dit wil ik echter niet.
Is hier een oplossing voor?

Zie bijlage

Albatros

Bijlagen

Ja, pas je bereik van je grafiek aan. Ga naar Grafiek -> brongegevens -> Reeks -> kies de betreffende reeks en pas bij waarden het bereik zo aan dat alleen de reeds ingevulde cellen worden meegenomen.

Hoi,

Snelle reactie!
Maar dit zoek ik nou net niet!
op deze manier moet ik (nu dus ook) elke week het bereik aanpassen, om de grafiek er 'mooi"uit te laten zien.

Albatros

Yep, dat klopt. Het komt omdat er een formule in de cel staat die nog niet doorrekent omdat je nog geen score hebt. Wat je ook kunt doen is de formule pas invullen (met gebruik van de vulgreep), op het moment dat de score wordt ingevuld.

Een niet heel elegante, maar wel zeer praktische oplossing is om
#N/B
in te vullen in de cellen die nog geen waarde hebben en dus niet in de grafiek dienen te worden opgenomen. Met een voorwaardelijke opmaak zou je vervolgens het slordig staande #N/B weg kunnen werken.

Gebruik je een engelse versie gebruik dan:

#N/A

Bedankt voor de reacties.
De grafiek welke uitgaat met de formule “verschuiving” is zeer mooi in elkaar gezet, maar niet iets om even snel te doen.
De oplossing met N/B, werk ook zeer goed, alleen is het mij niet gelukt om dit middels “voorwaardelijke opmaak” te onderdrukken.
In mijn presentatie heb ik de grafiek naast de getallen staan, en dan ziet dit er iets minder uit.
Iemand nog een suggestie?

Albatros.

Hoi Albatros,

Je hebt is fout niet goed gebruikt!

kies formule is en vul in "=isfout(cel)"
Waarbij Cel de cel is waar je op dat moment in staat.

Stel je hebt het bereik E10:E99 afgeblokt omdat dit je bereik is voor je grafiek, de cursor staat in de eerste cel E10, dan wordt voorwaarde 1: =isfout(E10)
Het lijkt mij sterk dat dit niet werkt.

ook goed (waarschijnlijk) celwaarde is =isfout(E10).

Let op dat je niet het =-teken vergeet!

Jeroen

De oplossing die Jeroen aandraagt werkt 100%, gewoon de tekstkleur in de voorwaardelijke opmaak instellen met dezelfde kleur als de veldkleur en N/B verdwijnt...

Yes!
Hier ga ik het mee doen!
De voorwaardelijke opmaak formule had ik niet goed begrepen van flbos.
Maar met de toegevoegde hulp van Jeroen ben ik eruit gekomen!
Iedereen, die zijn bijdrage heeft geleverd: Bedankt!

Albatros

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan