Grafiek op een form in Access

Status
Niet open voor verdere reacties.

SyllieBEng

Gebruiker
Lid geworden
24 feb 2009
Hallo,

Ik ben behoorlijk onervaren met Acces en heb samen met een collega een database aangemaakt.
Het is een programma om de effectiviteit van machines te berekenen en op te slaan.
De database is te vinden op:
http://www.berryensylvia.nl/sites/berryensylvia.nl/files/sylvia/efficiency_calculation.mdb

Het invulscherm wordt iedere 8 uur ingevuld voor 8 machines en ziet er ingevuld zo uit:
http://www.berryensylvia.nl/sites/berryensylvia.nl/files/sylvia/data_entry_form.bmp

Nu wil ik graag dat de resultaten voor BG, PG, KG en OEE per machine in een staafgrafiek getoond worden op het formulier waar de gegevens ingevuld worden.
Een voorbeeld van hoe ik het graag zou zien:
http://www.berryensylvia.nl/sites/berryensylvia.nl/files/sylvia/clomn_graph.bmp

Kan iemand mij helpen? Of dit misschien voor mij voor elkaar krijgen? Graag concrete tips voor een beginnende Acces-beginner.:o
Ik loop vast omdat dit me niet lukt.

Alvast bedankt.

Gr. Sylvia

Ik heb daar niet zo één twee drie een oplossing voor, dus daar ga ik vanavond eens rustig naar kijken...

... En dat valt dan een beetje tegen... De db is een beetje corrupt! Krijg hem dus niet geopend of gerepareerd. Nu had ik op m'n werk hetzelfde probleem, en daar kreeg ik hem wel gerepareerd, dus misschien als je een nieuwe versie post, dat het wel lukt.
Repareren via <Extra>, <Databasehulpprogramma's>, <Database comprimeren en Herstellen>.

Zal er thuis weer naar kijken!

Access en Excel

Ik heb van iemand te tip gekregen dat de grafiek ook in Excel te maken is en deze weer te tonen in Access. Maar ik heb nog nergens concreet kunnen vinden hoe dat dan te doen...

In 2007 kun je veel betere grafieken maken dan in oudere versies. Ik zou dat dan ook gewoon in Access doen, lijkt mij een stuk makkelijker. Ik heb er gisteren nog niet heel veel naar kunnen kijken, maar dat doe ik vanavond alsnog wel.
Kortom: even geduld aub....

Geduld

Ik ben al lang bij dat je me wilt helpen. :thumb:
Ik hoop echt dat het je lukt, want ik raak er behoorlijk gefrustreerd van.

In ieder geval alvast bedankt voor je hulp.

De db doet het, dus de eerste horde is genomen..
Ben hem nu aan het bestuderen, dus u hoort nog van ons!
Met wat mazzel zoekt er nog iemand mee....

En hier komt de eerste vraag:
Je wilt dus een overzicht per machine. Maar welke waarden wil je terugzien in de grafiek?
Je hebt een voorbeeldafbeelding gemaakt met een kolomgrafiek, maar niet hoe hij is opgebouwd. Moet hij sommeren, gemiddelden berekenen, of iets anders?

@OctaFish
In 2007 kun je veel betere grafieken maken dan in oudere versies
Misschien zit er wat verbetering in de 'draaigrafieken', maar voor de 'gewone' grafieken wordt nog steeds Ms Graph 8 gebruikt.

Gezien je meestal negatieve opmerkingen over Access 2007, verbaast mij e.e.a.
Maar wellicht kun je deze (positieve) opmerking wat verder toelichten!

waarden grafiek

Vreemd, ik had geen reactie ontvangen dat je geantwoord had.

Maar ik wil graag de waarden van BG, PG, KG en OEE per machine laten zien. Die hoeven niet gesommeerd of iets dergelijks worden. Het gaat puur om de waarden die tijdens die dienst er uit gekomen zijn.
Dus iedere dienst wordt dit scherm ingevuld en worden bovengenoemde waarden berekend per machine. Die uitkomst wil ik graag visueel maken in een grafiek.

Beantwoord dit je vraag?

@Harry:
Met een beetje moeite kun je best acceptabele grafieken maken in 2003, en dus ook in 2007. En Nee, ik ben nog steeds geen fan van 2007... Sterker nog, elke keer dat ik er iets mee moet (mag) doen, groeit de weerzin. 't Is niet anders: het is een slecht product, in ieder geval in vergelijking met vorige versies.

Maar een simpele grafiek, die hier in wezen toch gevraagd word, via Excel maken en weer terughalen naar Access, lijkt mij een erg omslachtige manier van werken. Toch?

Hoi Michel,

Wil het al een beetje lukken met de grafiek? Ik ben al wel een beetje verder gekomen, maar het is nog steeds niet zoals ik het hebben wil.
Zo irritant, dat zo'n simpel grafiekje niet lukt.
Heb jij misschien al iets gevonden wat mij in een nieuwe richting laat denken om het voor elkaar te krijgen?

Ben er nog niet helemaal uit... :o ik loop toch regelmatig in de valstrik dat sommige dingen in een nieuwe versie wel beter zullen zijn.... Niet dus.
Maar misschien kun je wat je nu hebt weer posten, dan kan ik daar vanavond verder op borduren.

Ik heb niks aan het programma verandert, maar ben gewoon met de grafiekopties aan het spelen. Dat begint al een heeeeeeeel klein beetje de gewenste vorm aan te nemen... Dus ik denk niet dat je daar veel aan hebt.

Dan toch een vraag: je wilt
de waarden van BG, PG, KG en OEE per machine laten zien. Die hoeven niet gesommeerd of iets dergelijks worden. Het gaat puur om de waarden die tijdens die dienst er uit gekomen zijn
Een grafiek wordt meestal gemaakt om gegevens te groeperen. Je zet bijvoorbeeld totalen per week uit per machine, waarbij je de machines op de x-as hebt, en de totalen op de y-as.Je hebt wel een voorbeeldje gepost, maar ik wil dus nog graag weten welke gegevens je wilt zien in je kolommen.
Je zou misschien, als je per machine een kolom wilt, een stapelkolom kunnen maken, waarbij je alle berekeningen op elkaar zet.

Visueel maken

Wat ik graag wil is per de machine de uitkomst van die waarden laten zien, dus per machine zouden er 4 kolommen moeten komen te staan met inderdaard de machines op de X-as.
In principe zou het ook per machine een grafiek kunnen zijn met vier kolommen.
Het doel van de grafiek is dat het in een oogopslag duidelijk is of de machine goed gedraaid heeft en het kunnen vergelijken van de verschillende machines.

Nu worden de uitkomsten van OEE tussen 60 en 80 al oranje en boven de 80 groen, maar ik vind een grafiek veel overzichtelijker dan al die cijfers op een rijtje.

Moet toch kunnen, zou je zeggen.... Zal er vanavond weer induiken, want ik vind grafieken maken wel tof :D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan