• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Grafiek per week op basis van planning.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jerre92

Gebruiker
Lid geworden
16 mrt 2012
Hallo, ik zit met het volgende probleem.

Ik heb in een excel file een planning van een paar honderd lijnen. Deze hebben allemaal een start-en einddatum. Daarnaast staan het aantal geplande uren.

Nu is de bedoeling dat er een grafiek word gegenereerd, waarbij het aantal geplande uren per week getoond wordt (voor de eenvoud, enkel gebaseerd op de einddatum). (Dus een grafiek waarbij op de x-as de week staat, en op de y-as het aantal uren). In de planning staan de gegevens niet altijd op datum gesorteerd.

Kan iemand me hierbij helpen, of een zetje in de goede richting geven?

Dank bij voorbaat,
Jerre.

Een zetje in de juiste richting:

voeg een hulpkolom toe en plaats in rij 2 deze formule

Code:
=INTEGER((B2-DATUM(JAAR(B2+4-WEEKDAG(B2+6));1;5)+WEEKDAG(DATUM(JAAR(B2+4-WEEKDAG(B2+6));1;3)))/7)+1

Pas de verwijzingen naar cel B2 aan naar de cel waar de datum instaat en sleep de formule naar beneden.

Niels

[Knappe formule, ikzelf heb ook zo'n bestand gemaakt, maar werk daar met hulpkolommen (bv (weeknr b2) waardoor je ook een draaigrafiek zou kunnen maken...

ook heb ik via het forum hier een macro gekregen die een tijdslijn aanmaakt van het aantal geplande uren.

Code:
Sub balkjes()
    While ActiveSheet.Shapes.Count
            ActiveSheet.Shapes(1).Delete
    Wend
    y = [q2].Top
    x = [q2].Left
    h = [q2].Height
    For Each cell In Range([q12], [q50000].End(xlUp).Offset(-1))
        If cell.Value <> "" Then
            y = cell.Offset(0, 2).Top
            x = cell.Offset(0, 2).Left
            h = cell.Offset(0, 2).Height
            b = cell.Offset(0, 2).Width
            tijd = cell.Value * 60 * 24
            blokskes = Application.WorksheetFunction.RoundDown(tijd / 60, 0)
            deel = tijd Mod 60
            With ActiveSheet.Shapes.AddShape(msoShapeRectangle, x, y, (blokskes * b + (deel / 60 * b)), h)
                .Fill.ForeColor.RGB = RGB(255 * (cell.Row Mod 2), 110, 0)
                .Line.Weight = 1
                .Line.ForeColor.RGB = 0
            End With
            x = x + tijd
        End If
    Next cell
End Sub

dit is de macro, eventuele aanpassingen zijn wel noodzakelijk. bij mij hoef ik enkel de range aan te passen (kolomnummers)

wou dit even delen...

ik ga alleszins dit topic volgen, want kan hier ook wel iets van opsteken :)

groeten spiesse

Het voorbeeld van Thoralf werkt alleen vanaf excel2010.
De formule voor eerdere versies in cel D2 is de formule die ik in mijn vorige post gaf.

Niels

Mooie formules, ik kan het nu niet uitproberen, omdak ik niet op mijn gebruikelijke pc zit. Maar ik ben er zeker van dat het me met deze formules wel lukt.

Dankjewel voor de hulp :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan