• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Grafiek splitsen

Status
Niet open voor verdere reacties.

ronsky10

Gebruiker
Lid geworden
28 dec 2012
Berichten
18
Ik heb een grafiek waar op de y-as een temp wordt weergegeven en een straling.
De temp loopt van 0 tot 70grd
de straling loopt van 500 tot 5000
hoe kan ik de graden onder de straling krijgen zonder dat deze door elkaar gaan lopen.
In de bijlage de grafiek waar het om gaat.
 

Bijlagen

  • samengestelde grafiek.xlsx
    58,7 KB · Weergaven: 31
Gezien het uitblijven van reacties denk ik dat een nadere toelichting nodig is.

Wat bedoel je met "hoe kan ik de graden onder de straling krijgen zonder dat deze door elkaar gaan lopen".
Het eerst wat ik hierbij trouwens kan bedenken is: 2 grafieken maken misschien.

Wat zet je tegen elkaar uit?
Ik zie alleen een lijst met 4 kolommen aan temperaturen, wat staat hier op x-as?
Idem voor de straling, wat staat hier op de x-as?

Dus: enige nadere informatie benodigd wat mij betreft.
 
Met splitsen bedoel ik dat de grafiek van temp en de grafiek van straling onder elkaar komen en niet zoals dat nu is door elkaar lopen.
Op de rechter as staan de temp. in de y-as uitgezet met een bereik van 0 tot 70 graden.
Op de linker as staat de straling uitgezet en die loopt van 0 tot 5500.
De linker as begint ook op 0 maar waarom kan die dan niet boven bv 400 beginnen en dus 400 verschoven naar boven.
in 2 grafieken plaatsen is natuurlijk het eenvoudigst maar niet wenselijk.

ik hoop dat het zo duidelijker is ik weet niet hoe ik het anders moet omschrijven.
 
Als dit is wat je zoekt: "De linker as begint ook op 0 maar waarom kan die dan niet boven bv 400 beginnen en dus 400 verschoven naar boven", dan is het antwoord simpel.

Als je op de linkeras klikt, kun je via "opties voor as" in menu "as opmaken" het minimum op 400 zetten.

as.jpg
 
Dat werkt helaas niet. de linker as begint dan wel op 400 maar wordt weer naar beneden getrokken.
Zie in de bijlage het resultaat.
 

Bijlagen

  • Knipsel.JPG
    Knipsel.JPG
    160,8 KB · Weergaven: 44
Je wilt dus eigenlijk dat het 0-punt van de linker-as boven het 0-punt van de onderste x-as komt te liggen?
Daar heb ik zo 1-2-3 geen oplossing voor, twijfel ook of dit wel mogelijk is in een grafiek met 2 x-assen.
Maar wellicht heeft iemand nog een idee.

Nog even terugkomend op eerdere suggestie: waarom geen 2 grafieken onder elkaar?
De x-as categorieën van de temperaturen/stralingen zijn toch niet gelijk.
 
Alles in 1 grafiek is eenvoudiger.
ik heb op deze manier meerder grafieken die ik naast elkaar moet gaan leggen om te kunnen vergelijken.
Temp. en straling zijn staan met elkaar in verbinding als de straling hoger wordt krijg ik een hogere temp.
Als ik dan ook nog eens de snelheid ga aanpassen wil ik kunnen zien waar het optimale punt uitkomt.
De grafiek zoals die in de bijlage staat heeft een snelheid van 1,5m/min
Als ik de snelheid ga verhogen gaat de temp omlaag en zal de straling te laag worden.
BV de temp mag niet boven de 60grd komen en de straling moet liggen tussen de 2700 en 3100 behalve de gele lijn(heeft geen invloed).
Zoals je ziet wordt het best wel een uitdaging om dit goed te krijgen.
 
Helemaal eens met Alex. Als de x-assen niet gelijk zijn, wat doen die twee sets grafieken dan eigenlijk in dezelfde grafiek? Positioneel is er geen verband tussen een punt van de ene set op de x-as en de andere set. Of wel? ALs die er wel is, dan zou je moeten overwegen of je niet set 1 uit moet zetten tegen set 2 (dus UV tegen temp).
Verder is 8 lijnen op 1 grafiek weinig instructief.

Wat wil ik laten zien? is de vraag die je moet zien te beantwoorden.
 
Nou ja eenvoudiger... zoals je merkt valt dat beetje tegen ;)

De technische details zeggen me niet zoveel, maar mij valt op dat je 2 dingen tegen elkaar uitzet: (1) serie temperaturen zonder x-as waarde en (2) een positie tegen stralingsniveau. Mijn punt is dan dat het dan niet veel uitmaakt of dit twee grafieken of één met 2 assen. Maar goed, je wilt eentje. Ik ben even inspiratieloos nu, dus het is wachten op verdere reacties of je wensen te realiseren zijn.
 
Laatst bewerkt:
Heb je dus twee "instelvariabelen"? Snelheid en straling? Of is het anders? Beschrijf het proces eens met je instellingen en welke uitkomsten je onderzoekt.
 
Ik denk dat het helpt als je kiest voor een combi grafiek van lijn voor straling en staaf voor temp
dan krijg je het volgende beeld
combigrafiek lijn staaf.png

Ik heb ook de lijn en staaf die (vermoedelijk) bij elkaar horen dezelfde kleur gegeven.
 

Bijlagen

  • Copy of samengestelde grafiek.xlsx
    49,5 KB · Weergaven: 22
@ jkpieterse,
de variabele zijn de temp en de straling(UV) de snelheid is een constante
Op de x-as staan ook nog getallen van 0 tot 673. dit zijn eigenlijk alleen maar posities waar het meetinstrument is.
@roeljongman,
Die optie heb ik al geprobeerd maar geeft niet het uiteindelijk resultaat.

Met het programma JMP moet het schijnbaar wel lukken.
Kijken wat de kosten zijn van dit pakket en misschien maar aanschaffen.:(
 
Kijk ook binnen excel zelf naar de excel addin store.
Daar staan ook een aantal add-ins die extra grafieken mogelijk maken. mogelijk staat daar een grafiektype tussen die past voor jou doel.

Ik weet niet of er in jou vakgebied een bepaalde naam is voor dit type grafiek, als je daar op googled in combinatie met excel-versie is er goede kans dat je een addin of excel template tegenkomt die dit type grafiek aankan.
 
Als je een bestand plaatst waarbij alle data in 1 tabel staat, met de juiste x-as gegevens erbij, dan kunnen we meer. Ik kan nu niet bepalen hoe de gegevens op de eerste tab "passen" bij de gegevens op de tweede.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan