• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Grafiek van dagelijkse cijfers met een dropdown menu

Dit topic is als opgelost gemarkeerd

bartvt78

Gebruiker
Lid geworden
16 mrt 2017
Beste forumleden,

Ik zou met een dropdownmenu (dropdownmenu zijn de maanden van het jaar) een grafiek van getallen moeten hebben. De dagen zouden horizontaal onder de grafiek moeten komen, en links dan een schaalverdeling voor de getallen. Ik hoop dat het lukt met de setup hoe ik de maanden en getallen heb ingedeeld in de voorbeeldfile. Maar ik kom er niet uit. Bovenaan heb ik een werkende setup kunnen klaarkrijgen, maar voor de jaarkalender lukt het me niet om tot een oplossing te komen. Als iemand een oplossing heeft voor mijn indeling van het jaar zou dit super zijn. Zandkleur zijn de dagen, het lichte blauw zijn de getallen. Dit is enkel ingevuld voor de maand Juni. Maar het zou dus moeten werken voor het hele jaar. Alle opmerkingen en eventuele suggesties zijn welkom. En een oplossing is zeker welkom.

Mvg,
Bart

Bijlagen

Bedankt AHulpje, wat ik al wel dacht, dat mijn indeling niet zou werken. Dat had te mooi geweest. Nog een prettige avond.

Bedankt AHulpje. Vraagje voor die laatste versie: Je doet in cel B46 een formule met vergelijk. Dat snap ik, maar waarom plak je daar achteraan +19 achter? Dat stuk snap ik niet. Maar ik leer graag bij...

Omdat de matrix A20:A42 waarin de maand wordt opgezocht niet op rij 1 begint maar 19 rijen verder.
Je vindt JANUARI binnen die matrix op rij 1, in het werkblad is dat rij 20.

OK, bedankt. Ik ga dit proberen te implementeren in de "echte" excel file. Hartelijk dank

Ik heb de formules exact gekopieerd en aangepast naar mijn file, maar ik kom voor de maand Juni op 82 uit in plaats van 30. En ik zie niet waar de fout zit.... . Ik heb een copy/paste geplakt vanuit mijn file. Deze data begint op lijn 71. En die19 heb ik dan ook aangepast, maar toch kom ik op 82 uit en niet op 30... . Ofwel zie ik niet goed meer op dit tijdstip van de dag, maar ik vind geen verschil of fout in de formule ... .

Bijlagen

Juni 2025 is te vinden in rij 82, dus dat klopt.
Maar in de formule in B101 zit een foutje.
De tweede INDIRECT moet verwijzen naar de range precies onder de eerste INDIRECT, dat is de range waaruit het gevonden resultaat wordt opgehaald.
Vervang $B$101 door $B$99, dus maak er dit van:
Code:
=X.ZOEKEN(A101;INDIRECT("B"&$B$99 & ":AL" & $B$99;WAAR);INDIRECT("B"&$B$99+1 & ":AL" & $B$99+1;WAAR);"";0;1)
en trek die formule door naar beneden.
Ben je gelijk je kringverwijzing kwijt;)

Goedemiddag. Ik heb gisteren van AHulpje een mooie oplossing gekregen. Ik ben dan zonet aan de slag gegaan om dit in mijn file te implementeren. Maar nu krijg ik bij kolom start een #N/B, en het zou een 2 moeten zijn. Ik heb de formule 10 keer nagekeken, maar er komt geen 2 te staan in de echte file...

Bijlagen

• Scherm­afbeelding 2025-06-24 om 15.13.47.png
    Scherm­afbeelding 2025-06-24 om 15.13.47.png
    35,4 KB · Weergaven: 12
  • Scherm­afbeelding 2025-06-24 om 15.11.19.png
    Scherm­afbeelding 2025-06-24 om 15.11.19.png
    105,8 KB · Weergaven: 12
Met een schermafdrukje zonder formules, rij en kolom nummering is het voor ons niet te controleren waar het fout gaat.

Tsja, zonder de "echte" file is daar weinig van te zeggen, maar ik zie in ieder geval al een fout, juni is de zesde maand en niet de elfde, en dat maandnummer wordt gebruikt om "kolom eind" te bepalen. In mijn bestand van gisteren wordt het maandnummer zo gevonden:
Code:
=VERGELIJKEN(A45;A2:A13;0)

En kolom start zou zo gevuld moeten worden:
Code:
=VERGELIJKEN(1;INDIRECT(B82&":"&B82);0)

En kolom eind:
Code:
=B100+DAG(DATUM(2025;B98+1;))-1

De datakolom voor de grafiek wordt dan:
Code:
=TRANSPONEREN(INDIRECT(ADRES(B99+1;B100)&":"&ADRES(B99+1;B101)))

Laatst bewerkt:
Hey, sorry dat ik de file niet heb meegestuurd. Volgens wat ik kan begrijpen uit de formule is dat die 11 en 82 wel correct zijn. Juli zit toch op de 11de lijn van de range als je de cellen met de maanden en de lege cellen meerekent, en 82 is wel degelijk de lijn waar Juli in staat. Of begrijp ik dit nu zo verkeerd?

Bijlagen

In je oorspronkelijke bestand stonden er geen datums in de maandrijen maar alleen dagnummers.
En je maandkiezer was gebaseerd op A1:A12, nu op A72:A94.

Ik heb de formules daarop aangepast en heb ook de naam van het document aangepast.;)
Als je de formules goed bestudeert begrijp je wel waarom het maandnummer nodig is.

Bijlagen

Bedankt AHulpje. Ik ken iets van excel, maar dit gaat mijn petje wat te boven. En die vorige lijst was gewoon een voorbeeld dat ik in elkaar had geknutseld om hier te kunnen delen. Nu heb ik een copy paste gedaan van de echte excel naar een nieuw document en dan de getallen wat aangepast aangezien je dat moet volgens de aanbevelingen van Helpmij.nl . Deze was dus the real deal, met aangepaste data. Ik hoop dat het me nu wel gaat lukken. Alvast hartelijk dank om mee te willen denken.

Kan ook:
Code:
=B100+DAG(LAATSTE.DAG(A98;0))-1
i.p.v.
Code:
=B100+DAG(DATUM(2025;B98+1;))-1

Terug
Bovenaan Onderaan