• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Grafiek vanuit drop down (engelstalige versie excel)

Status
Niet open voor verdere reacties.

ray1979

Gebruiker
Lid geworden
18 okt 2006
Beste mensen

Ik wil vanuit mijn rapportage dmv een dorp down menu een grafiek maken. Dat ik dus in het drop down aangeef wat ik wil zien (bijvoorbeeld omzet) en dat de grafiek zichzelf dan vult. Heb geen idee hoe ik dit moet doen.

Excel is engelstalig, voor het geval mensen met een formule komen.

Thanks

Ray

Beste mensen

Ik wil vanuit mijn rapportage dmv een dorp down menu een grafiek maken. Dat ik dus in het drop down aangeef wat ik wil zien (bijvoorbeeld omzet) en dat de grafiek zichzelf dan vult. Heb geen idee hoe ik dit moet doen.

Excel is engelstalig, voor het geval mensen met een formule komen.

Thanks

Ray

met een hulpkolom kan ik het wel realiseren.. en het is ook een dynamische grafiek tegelijk.. dus als je data toevoegt, zal de grafiek automatisch updaten.. de gele cel moet je de keuze maken van welke grafiek je wil..
binnen enkeel minuutjes krijg je de file.. dan kan je zien of je er iets mee bent.. ben nog een paar zaken aan het verbeteren..

Bijlagen

Laatst bewerkt:
met een hulpkolom kan ik het wel realiseren.. en het is ook een dynamische grafiek tegelijk.. dus als je data toevoegt, zal de grafiek automatisch updaten.. de gele cel moet je de keuze maken van welke grafiek je wil..
binnen enkeel minuutjes krijg je de file.. dan kan je zien of je er iets mee bent.. ben nog een paar zaken aan het verbeteren..

aan anderen die mss meelezen :-) ik had eerst in gedacht iets met de formule "indirect"; maar dat kan ik niet verwerken in de brongegevens van een grafiek.. dus daarom die hulpcel.. iemand die weet hoe ik het met de formule indirect kan doen? de namen bereiken zijn al dynamisch..

Thanks nobody,:thumb:

dit is inderdaad waar ik heen wil. probleempje ligt echter in het feit dat mijn rapportages ook dynamisch zijn. Ik kies bijvoorbeeld vanuit een drop down de maand en het blad wordt gevuld met alle gegevens van die maand. Ik zou het dus het liefst doen vanuit deze gegevens, zonder nogmaals gegevens ergens vast te leggen. We hebben namelijk een behoorlijke range van produkten en ook van klanten. Is voor mij overigens voldoende indien ik grafieken kan kiezen op maand en op klant.

Hoop dat je begrijpt wat ik bedoel......

Groet,

Ray

Thanks nobody,:thumb:

dit is inderdaad waar ik heen wil. probleempje ligt echter in het feit dat mijn rapportages ook dynamisch zijn. Ik kies bijvoorbeeld vanuit een drop down de maand en het blad wordt gevuld met alle gegevens van die maand. Ik zou het dus het liefst doen vanuit deze gegevens, zonder nogmaals gegevens ergens vast te leggen. We hebben namelijk een behoorlijke range van produkten en ook van klanten. Is voor mij overigens voldoende indien ik grafieken kan kiezen op maand en op klant.

Hoop dat je begrijpt wat ik bedoel......

Groet,

Ray

mijn excuses, mr begrijp niet helemaal wat je bedoelt.. of bedoel je dat je eerst een selectie maakt op basis vn maand; en nadien een selectie op basis vn de soort gegevens (dus bv winst of omzet), en dat dan de grafiek verschijnt?

zal even een kort voorbeeld bestandje maken, dan kan je aangeven wat je bedoelt.. of anderskan je zelf mss een voorbeeld bestandje posten? de data erin moeten uiteraard geen echte data zijn!

Laatst bewerkt:
ik heb een probeerseltje gemaakt.. de blauwe cellen zijn hulpcellen.. die kan je nadien verbergen ofzo.. de gele cellen maken de selectie.. eersto p jaar, en nadien op soort data..

afhankelijk van je keuze verschijnt er in kolom E de opgevraagde data.. aangezien daar 12 keer #NB zal staan; heb ik in kolom H een soort "filtertje" gemaakt.. nu mijn enige probleem is dat ik nu eeen grafiek op basis van die kolom H wil, maar zonder alle lege cellen (in dit geval 12). vraagje vr de experts, heo kan ik een grafiek maken zonder dat ik de waarden van het niet geselecteerde jaar weergeef? ik heb denk iki ets in het hoofd, mr weet niet direct of ik deze morgen nog de tijd heb om het te doen ; het is volgens mij te vinden met de formule verschuiving; ik kijk er vandaag alleszins nog naar! veel succes

@TS: ik hoop dat je hier een beetje mee bent al..

Bijlagen

ik heb een probeerseltje gemaakt.. de blauwe cellen zijn hulpcellen.. die kan je nadien verbergen ofzo.. de gele cellen maken de selectie.. eersto p jaar, en nadien op soort data..

afhankelijk van je keuze verschijnt er in kolom E de opgevraagde data.. aangezien daar 12 keer #NB zal staan; heb ik in kolom H een soort "filtertje" gemaakt.. nu mijn enige probleem is dat ik nu eeen grafiek op basis van die kolom H wil, maar zonder alle lege cellen (in dit geval 12). vraagje vr de experts, heo kan ik een grafiek maken zonder dat ik de waarden van het niet geselecteerde jaar weergeef? ik heb denk iki ets in het hoofd, mr weet niet direct of ik deze morgen nog de tijd heb om het te doen ; het is volgens mij te vinden met de formule verschuiving; ik kijk er vandaag alleszins nog naar! veel succes

@TS: ik hoop dat je hier een beetje mee bent al..

toch nog snel even in elkaar gebokst.. dit is ongeveer wat je wil? op basis van de selecite jaar en nadien omzet en of winst (of andere zaken uiteraard :)) ?

Bijlagen

Hoi,

Ja super! :thumb:
Dit is idd wat ik wilde hebben en werkt perfect!! BEDANKT!!!

Nu zit ik alleen nog met de nulwaarden. Ik wil niet elke keer het bereik van de grafiek aanpassen, maar wil wel dat hij de nulwaarden niet laat zien. Heb gesnuffeld op het forum en kom genoeg dingen tegen, maar mijn data komen al voort vanuit een formule en ik krijg het niet voor elkaar dat hij het niet meeneemt......

Bijgaand het bestand. Wat ik bijvoorbeeld ook zo vreemd vind is dat in de eerste gegevens hij zoveel getallen achter de komma's plaatst, terwijl ik in celopmaak 0 heb aangegeven. Vandaar de extra kolom met "roundup" Gegevens komen dus vanuit deze kolom en de nulwaarden zou hij dus niet mee moeten tellen. Maar het moet wel zo blijven dat als deze waarden veranderen het automatisch wordt ingevuld. (die formule is nu weg omdat dit gelinkt is naar een ander bestand. Formule die ik gebruik is =SUMIF('Master Data History Week'!AK:AK,Chart!Q4,'Master Data History Week'!AM:AM)

Hoop dat ik beetje duidelijk ben geweest zo...

Groeten,

Ray

Bijlagen

Hoi,

Ja super! :thumb:
Dit is idd wat ik wilde hebben en werkt perfect!! BEDANKT!!!

Nu zit ik alleen nog met de nulwaarden. Ik wil niet elke keer het bereik van de grafiek aanpassen, maar wil wel dat hij de nulwaarden niet laat zien. Heb gesnuffeld op het forum en kom genoeg dingen tegen, maar mijn data komen al voort vanuit een formule en ik krijg het niet voor elkaar dat hij het niet meeneemt......

Bijgaand het bestand. Wat ik bijvoorbeeld ook zo vreemd vind is dat in de eerste gegevens hij zoveel getallen achter de komma's plaatst, terwijl ik in celopmaak 0 heb aangegeven. Vandaar de extra kolom met "roundup" Gegevens komen dus vanuit deze kolom en de nulwaarden zou hij dus niet mee moeten tellen. Maar het moet wel zo blijven dat als deze waarden veranderen het automatisch wordt ingevuld. (die formule is nu weg omdat dit gelinkt is naar een ander bestand. Formule die ik gebruik is =SUMIF('Master Data History Week'!AK:AK,Chart!Q4,'Master Data History Week'!AM:AM)

Hoop dat ik beetje duidelijk ben geweest zo...

Groeten,

Ray

het probleem met de nulwaarden doet zich in jou file toch nt meer voor aangezien een reeks van jou nu eenmaal langer is dan de andere? indien je mr een reeks zou afbeelden op de grafiek, dan zou het idd een probleem vormen die nulwaarden.. ik denk er wel even over ho ik de nulwaarden kan "negeren", mr het zal weer voor vanavond zijn :-)

het probleem met de nulwaarden doet zich in jou file toch nt meer voor aangezien een reeks van jou nu eenmaal langer is dan de andere? indien je mr een reeks zou afbeelden op de grafiek, dan zou het idd een probleem vormen die nulwaarden.. ik denk er wel even over ho ik de nulwaarden kan "negeren", mr het zal weer voor vanavond zijn :-)

de kolommen die ik gebruik zijn F, G en H (H staat alleen in de legenda, dit is de cummulatieve waarde). Het bereik van kolom G is net zo lang als van kolom F. Kolom G zal zich in de loop van het jaar verder vullen. Liefst wil ik het bereik maar 1x ingeven, dus tot cel 56. Als ik dit doe gaat de roze lijn (jaar 2008) met een snoekduik naar beneden en loopt op de nullijn verder en dat is juist wat ik niet wil.....

Goof, Die eerste over dat baseball is idd een mooie. hij gebruikt ipv drop down de offset.

De 2e (formule verschuiving) kom ik denk ik niet mee uit, omdat de data hetzelfde blijft, er gaat niets verschuiven. Enige dat er gaat gebeuren is dat de cellen met 0 zich in de loop van het jaar gaan vullen......

Ok, heb in de 1e serie (kolom B, C, D) het voor elkaar gekregen om de gegevens achter de komma weg te halen dmv de formule te combineren met een ROUNDUP formule.

Nu dacht ik: dan kan ik de kolommen F, G, H benutten om daar de formule in te zetten om de 0 te negeren.

Lachen: als ik de formule invul =IF(C37>=0;"no value";C37) komt hij met resultaat "no value". Dit terwijl cel C37 0 is!! Dus probeer ik =IF(C37<=1;"no value";C37) of =IF(C37<1;"no value";C37) dan krijg ik als resultaat ook 0. En daar gaat mijn snappertje ff op non actief....

of een voorbeeld waar wel een waarde boven 0 staat: =IF(C36=0; "no value";C36) helemaal toppie! krijg ik mijn resultaat. kopieer ik het naar de cel waar 0 staat, krijg ik 0 als resultaat.......

Lachen: als ik de formule invul =IF(C37>=0;"no value";C37) komt hij met resultaat "no value". Dit terwijl cel C37 0 is!! Dus probeer ik =IF(C37<=1;"no value";C37) of =IF(C37<1;"no value";C37) dan krijg ik als resultaat ook 0. En daar gaat mijn snappertje ff op non actief....

zo raar is dit niet.. je moet de volgorde omdraaien volgens mij:

IF(C37>=0;C37;"no value")

zo raar is dit niet.. je moet de volgorde omdraaien volgens mij:

IF(C37>=0;C37;"no value")

nee, want dan krijg ik als resultaat 0. heb volgens mij alle mogelijkheden al geprobeerd, maar op een of andere manier pakt hij hem niet.

nee, want dan krijg ik als resultaat 0. heb volgens mij alle mogelijkheden al geprobeerd, maar op een of andere manier pakt hij hem niet.

awel ,je zegt toch dat je cel C37 net 0 is.. aangezien 0 groter of gelijk is aan nul, geeft hij de waarde van cel C37 weer, mn 0..

ja klopt. daarom heb ik ook de formule =IF(C37=0;"no value";C37) geprobeerd. Dan zou hij met antwoord "no value" moeten komen. Ik krijg echter 0 als uitkomst.

Hetzelfde als ik <1 probeer.......

Ray, wat met volgende, want engelse versie werkt toch met komma's?

Code:
=If(C37<>0,C37,"No value")

en anders

Code:
=If(C37<>0;C37;"No value")

Mvg

Rudi

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan