• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Grafiekas automatisch aanpassen aan hoeveelheid data

Status
Niet open voor verdere reacties.

cloosen

Gebruiker
Lid geworden
27 dec 2005
Voor het komende jaar heb ik een input sheet waarin iedere week data wordt toevoegd. Graag wil ik dat de horizontale as van de grafiek die hierbij hoort zichzelf aanpast aan de hoeveelheid data; dus bijvoorbeeld als ik tot 4 week heb ingevuld dat de horizontale as tot week 4 gaat; en als ik tot week 6 heb ingevuld dan tot week 6. (Anders is de grafiek nu wel erg leeg en de informatie moeilijk te lezen). Kan iemand me hierbij helpen?? Super bedankt alvast!! Een eenvoudig voorbeeld heb ik toegevoegd.

Bijlagen

Je kunt de verwijzing naar de brongegevens "dynamisch" maken. In het blad input benoem je een Range van F6:O57 als zijnde "gegevens" (Invoegen -> naam -> definiëren). Deze kun je dynamisch laten zijn door de volgende formule te gebruiken:
=Verschuiving(INPUT!$F$6;0;0;AANTALARG(INPUT!$F$6:INPUT!$F$57);AANTALARG(INPUT!$F$6:$O$6))

Ik zal deze even uitleggen. Verschuiving is een verwijzing naar een bereik, in dit geval beginnen bij het blad input op cel F6. Aantal kolommen is 0, rijen idem. hoogte en breedte willen we wel meegeven, dat is het aantal argumenten dat staat in het bereik op blad input, van F6 tot F57. Zijn daar 6 getallen ingevoerd dan is de hoogte dus 6, zijn er 40 getallen ingevoerd dan is de hoogte 40. Zelfde geldt voor de breedte.

Wat mij nog niet gelukt is, is om de namen van de labels vast te krijgen en ook het verwijzen naar een naam ("gegevens") blijft niet staan. Wel kun je elke keer als je de grafiek wilt zien even de brongegevens wijzigen naar =gegevens in plaats van de gebruikelijke =INPUT!$F$6:INPUT!$O$57

Hopelijk is het een stap in de goede richting.

Gelukt!!

Guido,

Het is gelukt!! ik heb de range inderdaad een naam gegeven. Vervolgens een macro geschreven (met een knop; dat is leuk... :) ) die me de range aanpast van de grafiek naar = gegevens... JIPPIE!! :thumb: :thumb:

verzoeke

Zou je de macro op het forum kunnen zetten.
Misschien heb ik er iets aan.

Alvast bedankt

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan