• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

grafieken reeks aanpassen

• Onderwerp starter Onderwerp starter tepke
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

tepke

Gebruiker
Lid geworden
3 okt 2004
hallo

ik heb een omzet lijst die elke week wordt aangevult hier staat een berekening in. De berekening laat ik in een grafiek zien (berekening is een cumulatieve optelling zodat ik een lijn naar boven krijg). echter de reeks van de grafiek is van week 1 tot week 52.

in mijn grafiek krijg ik een cumulatieve stijging tot de week die ik ingevult heb. dan schiet deze lijn naar het 0 punt en gaat naar wk52 op de nullijn. Ik zou graag dat de lijn ophoudt na de week waar ik in zit en dat ik niet steeds de range van grafiek hoef aan te passen.

bestaat hier een oplossing voor?

Zorg dat de uitslag van de berekening niet 0 is maar NB()
Zonder voorbeeld bestandje
=als(berekening=0;NB(); berekening)

Tepke,

Doe het volgende zoals in de bijlage:
1) Ga naar Tab Formules > Naam definiëren. En bepaal allereerst het weeknummer via een formule zodat je het europese ISO-weeknummer hebt. Zie punt 1 in de bijlage.
2) Maak een dynamisch bereik van het aantal weken waarvan je cijfers hebt.
3) Maak je grafiek, en zet bij de gegevensreeks neer de naam van je tabblad en dan de naam bij 2).
Bekijk bijlage tepke.xlsx

Voila. 't Is misschien even pielen, maar het werkt wel. Misschien moet je bij de dynamische naam -1 toevoegen omdat je een week achter loopt met je gegevens, maar dat weet ik niet.

Let er wel op dat je ook de $-tekens goed zet bij de dynamische naam!

Richard

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan