• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Grafieklijn begrenzen zonder de nog komende maanden

Status
Niet open voor verdere reacties.
@jJEC.
De oplossingen heb ik nu in diverse werkbladen met succes toegepast.
Ze geven resultaat van januari tot maand(vandaag())
Nu zoek ik naar een variant daarop waarbij de grafieklijn begint bij de maand(vandaag()) en eindigd op december. De X-as moet beginnen bij januari.
Kun je me een duwtje in de richting geven?

Kijk eens in het bestand. Bij namen beheren staan de twee nieuwe formules
Zie ook bijgevoegde foto, die is ook belangrijk.

Bijlagen

Met dank en waardering !.

Werkt zoals bedoeld. Hier kan ik mee verder.
Wat me opvalt is dat geen gebruik gemaakt is van "Verschuiving" of "Filter".

Klopt! Je hebt in dit geval alle rijen nodig omdat je de horizontale lijn van jan tot dec wil laten lopen.

Klopt! Je hebt in dit geval alle rijen nodig omdat je de horizontale lijn van jan tot dec wil laten lopen.

Met deze insteek zou ik de oplossingen met "Verschuiving" en "Filter" ook moeten kunnen vereenvoudigen. Ga ik uitzoeken

Dit alternatief werkt voor mij in principe ook voor de vorige voorbeelden met Verschuiving/Filter.

De oplossing voor het jaartal heb ik nog niet kunnen vinden. Waarschijnlijk omdat ik werking nog niet goed door heb
Nu:
one =ALS(MAAND(Historie_data!$B$4:$B$15)>=MAAND(VANDAAG());Historie_data!$C$4:$C$15;NB())
two =ALS(MAAND(Historie_data!$B$4:$B$15)>=MAAND(VANDAAG());Historie_data!$D$4:$D$15;NB())

met toetsing van het jaar vermeld in cel $D$2
Als jaartal in D2 lager (of niet gelijk aan ?) is aan het jaartal van vandaag dan de volledige reeks jan t/m dec

??? one =als(en(jaar(nu)=$D$2;MAAND(Historie_data!$B$4:$B$15)>=MAAND(VANDAAG());Historie_data!$C$4:$C$15;NB()))

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Als je deze onder de naam "one" zet, moet het goedkomen. Idem dito voor "two"

Code:
=ALS(JAAR(VANDAAG())=$D$2;ALS(MAAND($B$4:$B$15)>=MAAND(VANDAAG());$C$4:$C$15;NB());$C$4:$C$15)

Dit lijkt te werken

=ALS(JAAR(NU())=Historie_data!$D$2;ALS(MAAND(Historie_data!$B$4:$B$15)<MAAND(VANDAAG());Historie_data!$C$4:$C$15;NB());Historie_data!$C$4:$C$15)

Berichten hebben elkaar gekruist. Tegelijk dezelfde oplossing gevonden.
Bedankt.

Graag gedaan hoor!

Ter info.

Deze oplossing ga in gebruiken nemen om in een grafiek realisatie (serie one) en prognose (serie two) te onderscheiden door deze stukken een verschillende opmaak te geven.

Bijlagen

Stil zitten is niet mijn ding.
Is er een mogelijkheid om begin- en eindpunt van een grafiek te bepalen?
bv reeks two laten eindigen op okt-2021 terwijl de datatabel waardes geeft t/m dec 2021?

Ik heb je bestandje aangepast. Je kunt rechtsboven kiezen tot welke maand je "two" wil laten doorlopen

Bijlagen

Alweer hartelijke dank. Werkt prima voor mij.

Ik heb nog 2 alternatieven toegevoegd.
a. Doorlopen met een vast aantal maanden na vandaag (vb = +3 maanden)
b. Doorlopen met een te kiezen aantal maanden in $T$3
Hiervoor wel de naam aanpassen onder "Namen Beheren" om ée'n van deze te kunnen gebruiken.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan