• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Grafiekperikelen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Koelieman

Gebruiker
Lid geworden
10 jan 2015
Hoi forummers,
Het onderstaande is niet dringend, maar ik zou het toch leuk vinden als het enigszins mogelijk was:

Ik heb op een excelblad simpele waardes staan (bv. in A9: 4, in B9: 4, in C9: 5, in D9: 6).
Mijn norm wil ik houden op 4, dus alles wat daarboven of -onder is moet een andere kleur (bv. rood) krijgen.
Dit is natuurlijk vrij gemakkelijk te realiseren, denk ik; maar boven deze gegevens heb ik een grafiek staan.
En bij de veranderende waardes wil ik ook graag de "kromme" in dit grafiek van kleur doen veranderen. Is dat mogelijk? Zo ja, graag wat hulp aub.

Ik hoop dat het een beetje te begrijpen is en zie uit naar jullie reacties.
Groet, koelieman.

koelieman,

plaats dat bestand eens als bijlage....

Hoi Haije, sorry voor de latere reactie.
Ik doe een voorbeeldbestandje bij; hopelijk is het duidelijk wat ik graag wil.
Alvast dank.

Bijlagen

Ik weet wel hoe individuele labels handmatig bewerkt kunnen worden. zie bijlage.
Maar als dit automatisch moet op basis van een criterium dan weet ik het niet.
Daarom zou ik persoonlijk een lijn in de grafiek opnemen die de norm weergeeft.

Groet

Bijlagen

Dank u wel Joost1.
De optie om handmatig te bewerken laat ik varen, omdat het anders te veel werk wordt.
Zoals ik al eerder opmerkte is dit niet noodzakelijk of vereist; het zou wel erg mooi zijn.
Hoe dan ook: bedankt voor het meedenken, en als het u misschien later wel lukt, hou ik me aanbevolen.

Grtz, koelie.

En misschien is er nog wel iemand anders op dit forum met goede ideeën... :rolleyes:

Zoals aangepast nummerformaat van de labels: [Rood][<>4]#.##0;#.##0

Althans bij mij in Excel 2013 werkt dat prima.

Dynamische labelkleur MB.png

Edit: in Excel 2007 werkt het ook:

Dynanische gegevenslabels Excel 2007 MB.png

Laatst bewerkt:
Hoi MarcelBeug, u ook bedankt voor de reactie.
Natuurlijk zijn er meerdere mensen met goede ideeën. Sorry dat ik dat niet vernoemd heb.
Ik had er eigenlijk niet meer op gerekend, maar ik zal zeker ook met uw voorstel aan het werk gaan.
Maar weet u . . . . de vraag was eigenlijk niet zo zeer voor de gegevenslabels, maar meer voor de "kromme" in de grafiek.

Nogmaals dank en een groet, koelie.

Volgens mij gaat dat met 1 lijn niet lukken en je krijgt een complexe situatie als je met meerdere lijnen gaat werken die naadloos op elkaar aansluiten (zodat het 1 lijn lijkt met kleurovergang).

Zelf zou ik een alternatief zoeken, bijvoorbeeld:
1. Een rechthoek met transparant groen over de normbreedte (of -hoogte) van de grafiek heen leggen (of 2 transparant rode rechthoeken over de gebieden buiten de norm).
2. Een ander soort grafiek.

Ik ben onlangs bezig geweest met een vergelijkbare vraag m.b.t. staafgrafieken:
http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/887129-grafiek-balken-kleur-geven
met nog een vervolg in:
http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/888627-Gestapelde-grafiek-geeft-verschillende-waardes

Wellicht dat je hier nog wat inspiratie uit kunt putten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan